לנפוש בגאווה, להתנהל בביטחון: חברת Booking.com חושפת את חוויית התיירות של הקהילה הגאה הישראלית בשנת 2023
כחלק מהמשימה של Booking.com לעזור לכולם ולכולן לחוות את העולם, ולא משנה את מי הם אוהבים או איך הם מגדירים את עצמם, החברה מציגה היום את המחקר המקיף ביותר עד כה בנושא תיירות של הקהילה הגאה, החושף לצד התקדמות עקבית בכמה תחומים, גם נסיגה מסוימת שנרשמה בכל הקשור לחוויית התיירות של הקהילה. למרות שבענף התיירות גוברת ההכרה במגוון ובהיקף החוויות של תיירות ותיירים מהקהילה הגאה, רבים מהם עדיין ממשיכים להתמודד עם אתגרים משמעותיים, ועניין הבטיחות האישית חוזר לקבל מקום מרכזי: 78% מהתיירות ומהתיירים הישראלים מהקהילה הגאה העידו שהם חייבים לקחת בחשבון את תחושות הביטחון והרווחה הנפשית שלהם כשהם בוחרים יעד לנסיעה - עלייה משמעותית לעומת 50% בשנה שעברה. העלייה הזו קיימת גם אצל מי שהזדהו בסקר הגלובלי כאינטרסקס (90%), ג'נדרפלואיד (90%), נשים טרנסיות (89%) וגברים טרנסים (87%).
המחקר המקיף נערך בקרב 11,555 תיירים ותיירות מהקהילה הגאה מ-27 מדינות וטריטוריות מרחבי העולם, והוא מצביע על כך שגופי תקשורת העוסקים בתיירות, ספורט, לייף סטייל, רכילות, סלבס ומוזיקה, התמקדו גם בחקיקה ובהשקפות מפלות והפכו אותן לנושאים מרכזיים, שמשפיעים גם על השיקולים בתכנון חופשה. 62% מהנשאלים הישראלים הודו שלמחלוקות בחדשות סביב נושאים כמו יחס, אפליה ואלימות כלפי אנשים שמזדהים כלהט"ב, הייתה השפעה גדולה על בחירת היעד שלהם.
המציאות הזו היא למעשה נסיגה לאחור והיא באה לידי ביטוי בכך שהביטחון האישי הפך לנושא בולט יותר בקרב הקהילה הגאה, בהקשר של תכנון נסיעות וטיולים, ובמיוחד בקרב טרנסג'נדריות וטרנסג'נדרים. ברחבי העולם יש עדיין 64 מדינות שבהן מערכות יחסים חד-מיניות הן בניגוד לחוק - כולל 11 מדינות שבהן קיים עונש מוות. יעדים כאלה לא באים בחשבון עבור רוב התיירות והתיירים מהקהילה הגאה, למרות שבחלקם מתקיימים אירועים בינלאומיים גדולים. כמעט שני שליש (61%) מהנשאלים הישראלים העידו שיש יעדים שהם לחלוטין מחוץ לתחום עבורם. הנתון הזה עולה ל-74% בקרב תיירים ותיירות מהקהילה הטרנסית ברחבי העולם, שעל פי הדיווחים מתמודדים עם שיעור גבוה יותר, באופן לא פרופורציונלי, של אפליה ואלימות ברחבי העולם. גם אחרי הזמנת הנסיעה, התיירות והתיירים הגאים הישראלים נשארים ערניים - 49% ביטלו נסיעה במהלך השנה האחרונה אחרי שראו שביעד אין תמיכה במי שמזדהים כלהט"ב.
מאירוע בתל אביב. צילום: ניב קנטור
אפליה היא עדיין מקור עיקרי לדאגה בכל הקשור לחוויית התיירות בכללותה ו-69% המשיבות והמשיבים הישראלים העידו שחוו אפליה במהלך נסיעה:
27% מהנשאלים הישראלים שיתפו שהתייחסו אליהם באופן סטריאוטיפי.
26% מהנשאלים הישראלים העידו שתיירים אחרים בהו בהם, צחקו עליהם או התעללו בהם מילולית.
מספר די דומה של נשאלים ישראלים (23%) סיפרו שחוו מקרים דומים, מצד התושבים המקומיים.
22% דיווחו שחוו איומים מצד גורמי אכיפת החוק המקומיים.
עבור הקהילה הטרנסית, לחוויית התיירות יכולות להתלוות בעיות נוספות, כמו מקרים שבהם אין התאמה בין הזהות המגדרית, השם או המראה לבין מה שמופיע בדרכון. 65% מהנשאלים הישראלים הודו שהזהות הלהט"בית השפיעה על המראה שלהם במהלך טיול או חופשה, למשל בבחירת הלבוש והאיפור.
גם בנסיעה ליעדים שתיירים גאים מרגישים שיש בהם מספיק חוקים המגינים על הזכויות שלהם, רבים עדיין מרגישים חוסר נוחות במהלך שלבים שונים של הטיול - והתחושה הזו מתגברת במקרים מסוימים כשמדובר במדינות שבהן אין חקיקה מספקת בנושא.
מאז שהושקה ב-2021, תוכנית Travel Proud של Booking.com מספקת הכשרה בחינם בנושאי הכללה וסובלנות לצוותים במקומות אירוח, כדי לעזור להם להבין טוב יותר את האתגרים הספציפיים שאיתם מתמודדת הקהילה הגאה, ולקבל כלים שבעזרתם יוכלו לגרום לכל האורחות והאורחים להרגיש רצויים, ולא משנה מאיפה הם מגיעים, את מי הם אוהבים או איך הם מזדהים. נכון לעכשיו, תוכנית ההכשרה זמינה באנגלית ובמספר שפות נוספות. כיום, יש ב-Booking.com יותר מ-24,000 מקומות אירוח מרחבי העולם - ביותר מ-7,030 ערים ב-118 מדינות וטריטוריות - שהם 'Proud Certified', אחרי שעברו הכשרה וקיבלו את תווית.’Travel Proud’
"אנחנו ב-Booking.com מאמינים שלכולן ולכולם יש זכות לחוות את העולם בדיוק כמו שהם. למרות שבשנים האחרונות יש התקדמות משמעותית מבחינת נראות, הבנה וקבלה של אנשים מהקהילה הגאה, ענף התיירות צריך לשאוף להיות מקור השראה שיוביל את תחום הסובלנות וההכלה, ולעזור לטפח סביבה שבה כולן וכולם יוכלו לשגשג וליהנות, גם במקומות קרובים לבית וגם בנסיעות ובטיולים בצד השני של העולם", אמר אלסנדרו קאלארי, מנהל אזור Booking.com.
תמונות מהעולם. צילום: יח"צ Booking