ביטול עסקה באינטרנט ובחנויות
זכות הביטול של עסקאות פרונטליות ועסקאות שנעשו באינטרנט, והזכויות בכל אפשרות
עסקה פרונטלית - עסקאות הנעשות בבית העסק.
באילו תנאים אפשר לבטל עסקה פרונטלית?
- ערכו של המוצר יותר מ-50 ש"ח;
- המוצר לא נפגם ולא נעשה בו שימוש;
- המוצר/שירות הוא אחד מאלה שמפורטים בהמשך. אם המוצר אינו ברשימה, בית העסק יכול לתלות שלט הקובע הגבלות על האפשרות להחזיר מוצרים;
- לגבי שירות - לפי מה שסוכם עם העוסק.
ביטול עסקה פרונטלית לפי סוגי מוצרים
ריהוט, מכשירים חשמליים ואלקטרונים ושעונים, בכלל זה מוצר שהוזמן למועד מאוחר יותר, אפשר לבטל תוך 14 ימים מיום קבלת המוצר/ים. פתיחת האריזה המקורית אינה נחשבת שימוש או פגיעה במוצר, אלא אם כן יוכח אחרת. חיבור המוצר לחשמל, לגז או למים ייחשב שימוש במוצר. גם מוצר מכל סוג הארוז באריזה מקורית אפשר לבטל עד 14 יום, בתנאי שהאריזה לא נפתחה כלל.
ביגוד והנעלה אפשר לבטל מיום הרכישה ועד תום שני ימים שלאחריו שאינם ימי מנוחה. זכות הביטול מכוח התקנות תחול בתנאי שאם יש תווית מחיר על המוצר, היא לא הוסרה.
חוגים וקורסים, שירותי הארחה, נסיעה, חופש ובילוי אפשר לבטל תוך 14 ימים מיום עשיית ההסכם, ובלבד שהביטול ייעשה לפחות 14 ימים, שאינם ימי מנוחה, לפני מועד תחילת השירות (מלבד מקרים שבהם השירות מיועד להתבצע במלואו מחוץ לישראל). זכות הביטול חלה על טיסה מישראל ואליה.
שירותי קוסמטיקה ואסתטיקה, חברות או מנוי במועדון כושר וספא, שירותי כבלים ולוויין אפשר לבטל תוך 14 ימים מיום עשיית העסקה או מיום מסירת חוזה בכתב או מסמך בכתב, לפי המאוחר מהם, ללא תלות בתחילת מתן השירות - אם החל או לא. כך גם אם העסקה לפרק זמן קצוב.
מוצרים ושירותים הנמכרים במסגרת אירוע שבו העוסק מזמין צרכנים אפשר לבטל תוך 14 ימים מיום שקיבל את המוצרים. אם מדובר בשירות, בתוך 14 ימים מיום עשיית העסקה או מיום מסירת חוזה בכתב או מסמך בכתב, לפי המאוחר מהם, ללא תלות בהתחלת מתן השירות - אם כן אם לאו. כך גם אם העסקה לפרק זמן קצוב. בשירות חד-פעמי - בתוך 14 ימים מיום עשיית העסקה ועד יומיים שאינם ימי מנוחה, לפני מועד תחילת השירות.
רכב חדש שנרכש מיבואן אפשר לבטל תוך 14 ימים מיום עשיית העסקה, ובלבד שטרם נרשם הרכב על שם הקונה.
תכשיט שמחירו עד 3,000 ש"ח אפשר לבטל מיום הרכישה ועד יומיים לאחריו שאינם ימי מנוחה (כגון ביגוד והנעלה).
לגבי כל מוצר אחר שאינו באחת הקבוצות האלה, אם המוכר מגביל את המדיניות, עליו לתלות שלט בחנות (בגודל A4 לפחות) עם הכותרת "מדיניות החזרת מוצרים" ופירוט המדיניות שלו בנוגע להחזרת מוצרים שלא עקב פגם.
זכות הביטול בעסקה פרונטלית אינה נוגעת למוצרי מזון; תרופות ותוספי תזונה; מוצרים עם חיי מדף קצרים; הלבשה תחתונה (כולל בגדי ים); מוצרים שאפשר להעתיק - לאחר שהצרכן פתח את האריזה; מוצר שהיה צריך לייצר במיוחד לצרכן לפי דרישות מיוחדות; תכשיט (שאינו שעון) שהסכום ששולם בעדו יותר מ-3,000 ש"ח; ריהוט - לאחר שהורכב בבית הצרכן; גז בישול ומוצרים שקיים חוק האוסר להחזירם; שירותי הארחה, נסיעה, חופש ובילוי המתבצעים במלואם מחוץ לישראל; עסקה שהתשלום בעבורה בוצע בתווי קנייה, שובר מתנה או כרטיס מגנטי נטען (ולא בכסף).
זכויות וחובות הצרכן בעת ביטול עסקה פרונטלית
על הצרכן להציג לעוסק חשבונית/סרט קופה/פתק החלפה המלמדים על עצם ביצוע העסקה עם העוסק. אפשר להציג הוכחה אחרת, אך היא צריכה ללמד על עצם ביצוע העסקה, תאריך העסקה, הסכום ששולם בעדה ואמצעי התשלום.
אפשר להציג גם פירוט חיובי אשראי באפליקציה בעת ביטול עסקה פרונטלית.
צרכן שנדרש לרכוש מוצר לצורך קבלת שירות (לדוגמה, ממיר בעסקה לרכישת שירותי כבלים ולוויין), זכאי להחזיר את המוצר גם אם נעשה בו שימוש, ובלבד שלא נפגם.
מותר לעוסק לגבות דמי ביטול בסכום של 5% מערך המוצר/שירות או 100 ש"ח, לפי הנמוך מהם. אם העסקה בוצעה באשראי, העוסק רשאי לדרוש מהלקוח גם את דמי הסליקה, אם נגבו ממנו כאלה.
אם בוצעה בבית התקנה של מוצר המשמש למתן השירות, על הצרכן לשלם לעוסק (מלבד דמי הביטול) את עלות ההתקנה בסכום שלא יעלה על 100 ש"ח.
עסקה מרחוק
בעסקה מרחוק נרכש מוצר או שירות בטלפון/אינטרנט/בכל דרך אחרת שלא כללה פגישה בין הצדדים, והיא נעשתה בעקבות פנייה/פרסום של העוסק.
תנאים לביטול עסקה מרחוק:
מוצר כגון טלוויזיה, מכשיר סלולרי, שולחן: בתוך 14 יום מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה/טופס גילוי נאות, לפי המאוחר. גם לאחר שימוש אפשר להחזיר מוצרים שנקנו מרחוק
שירות מתמשך כגון מינוי לחדר כושר, סדרת טיפולי קוסמטיקה, מינוי לחבילת גלישה, תוך 14 יום מעשיית העסקה או מיום קבלת החוזה/טופס גילוי נאות לפי המאוחר, בין שהוחל במתן השירות ובין שלא.
הארחה/נסיעה/חופש/בילוי כגון כרטיס טיסה, כרטיס כניסה ללונה פארק, כרטיס למשחק כדורגל או להופעה: תוך 14 יום מעשיית העסקה או מיום קבלת החוזה/טופס גילוי נאות, לפי המאוחר, בין שהוחל במתן השירות ובין שלאו, בתנאי שההודעה נמסרה לפחות שבעה ימים (שאינם שבת או חג) לפני מועד מתן השירות.
שירות חד פעמי מסוג אחר כגון הזמנת איש מקצוע, פגישת ייעוץ, הנפקת אישורים: תוך 14 יום מעשיית העסקה או מיום קבלת החוזה/טופס גילוי נאות, לפי המאוחר, בתנאי שהביטול ייעשה לפחות שני ימים שאינם ימי מנוחה לפני מועד מתן השירות.
זכות הביטול הנ"ל אינה חלה לגבי אלה:
- שירותי הארחה, נסיעה, חופש או בילוי שבעה ימים שאינם ימי מנוחה לפני מועד מתן השירות.
- מוצרים פסידים, בכלל זה מוצרים מתכלים, בעלי חיי מדף קצרים.
- מוצרים שיוצרו במיוחד בעבור הצרכן לפי דרישות מיוחדות.
- מוצרים הניתנים לשעתוק או להקלטה או לשכפול, שאריזתם המקורית נפתחה.
- מידע כהגדרתו בחוק המחשבים.
במקרים של ביטול עסקה מרחוק בשל פגם או אי התאמה או אי אספקה במועד או הפרה חוזית אחרת שנמצאה במוצר או בשירות, העוסק מחויב להשיב לצרכן את כספו תוך 14 יום מיום קבלת הודעת הביטול ולקחת את המוצר מבית הצרכן. אסור לו לגבות דמי ביטול.
בעת ביטול עסקה מרחוק מכל סיבה אחרת, הצרכן מחויב להחזיר את המוצר לעוסק על חשבונו, והעוסק רשאי לדרוש ממנו דמי ביטול בסך 5% ממחיר הנכס או העסקה או 100 ש"ח, לפי הנמוך מהם בלבד. אם הותקן מוצר בבית לצורך מתן השירות, העוסק רשאי לגבות הוצאות התקנה עד 100 ש"ח (נוסף לדמי הביטול, אם הביטול נעשה שלא עקב פגם או אי התאמה וכולי). בכל מקרה, העוסק מחויב להשיב לצרכן את כספו תוך 14 יום מיום קבלת הודעת הביטול.
אפשר לבטל עסקה מרחוק של שירותי הארחה, נסיעה, חופש או בילוי תוך 14 ימים מעשיית העסקה או קבלת החוזה או טופס גילוי נאות, ובתנאי שעד מועד מתן השירות יש יותר משבעה ימים שאינם ימי מנוחה.
זכויות נוספות בעת ביטול עסקה מרחוק לעולה חדש (העוסק רשאי לבקש תעודה אחת המוכיחה זאת), לאזרח ותיק או לאדם המוכר כאדם עם מוגבלות: הצרכן רשאי לבטל את העסקה תוך ארבעה חודשים מיום עשיית ההסכם או מיום מסירת המוצר או מיום קבלת מסמך גילוי הפרטים הנדרשים על פי החוק, לפי המאוחר מהם, כל עוד בוצעו שיחה טלפונית או צ'אט עם העוסק במעמד ביצוע העסקה.
*המידע מהרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן - רשות פנים-ממשלתית עצמאית, המשמשת כזרוע אכיפה עצמאית ובעלת מומחיות.
לשאלות: טל' 073-3717777, ימים שני, שלישי ורביעי בשעות 13:00-09:00.