מגה בולדוזר
חדשות
חדשות אנרגיה
לעמוד קודם

גנרטור מימן של היטאצ'י

08/09/2025
זמן קריאה: 1 דק'

חברת היטאצ'י אנרג'י (Hitachi Energy) הציגה לראשונה שימוש במערכת הייפלקס (HyFlex) - גנרטור תאי דלק מימן נייד בהספק 500 קילוואט־אמפר (kVA) - לצורך טעינה של מחפר חשמלי מדגם היטאצ'י ZE135. הניסוי התקיים באתר בנייה ברוטרדם בשיתוף חברת אספקת המימן אייר פרודקטס (Air Products) והקבלן דורה ורמר (Dura Vermeer) ונועד להוכיח את היתכנות המעבר לאנרגיה נקייה בענף הבנייה.

גנרטור הייפלקס מייצר חשמל, חום ומים ללא בעירה, כמעט ללא רעש וללא פליטת מזהמים. לפי נתוני מחלקת האנרגיה של היטאצ'י, בהשוואה לגנרטור דיזל רגיל אפשר לחסוך עד 800 טונות דיזל בשנה, שהם חיסכון של כ־2,900 טונות פליטות CO₂. לייצור מגה־ואט־שעה חשמל נדרשים כ־70 ק"ג מימן ירוק.

ראש תחום פתרונות רשת ואיכות חשמל בהיטאצ'י אנרג'י אמר, כי החברה מחויבת לפתח טכנולוגיות שמעוררות השראה לעידן הבא של אנרגיה בת־קיימה, תוך שיתוף פעולה עם שחקני מפתח בתעשייה. סגנית נשיא אייר הוסיפה: "ההדגמה מוכיחה שטכנולוגיות מימן אינן רק בנות-קיימה אלא מוכנות לפעול בתנאי שטח אמיתיים."

השלכות על ענף הבנייה

ענף הבנייה אחראי ליותר משליש מהפליטות של פחמן דו־חמצני הקשורות לאנרגיה בעולם. היטאצ'י אנרג'י ציינה, כי רגולציה וסובסידיות ממשלתיות כגון דירקטיבת הביצועים האנרגטיים של האיחוד האירופי או הדרישות הסביבתיות באוסלו ובהולנד, מאיצות את המעבר לציוד בנייה נטול פליטות.

מלבד אתרי בנייה, לגנרטור הייפלקס יישומים פוטנציאליים במכרות, באזורים רגישים לרעש וזיהום, באספקת חשמל לאתרים קריטיים מחוץ לרשת ובפתרונות "מהחוף לספינה" (shore-to-ship) בנמלים. החברה מפתחת גם מערכות העברת הכוח למימן המיועדות לתשתיות ירוקות רחבות יותר.

גנרטורים ניידים המופעלים במימן צוברים תאוצה בשנים האחרונות, בעיקר בשל הצורך לצמצם פליטות באתרים רגישים כגון בנייה, כרייה ונמלים. לצד מערכת הייפלקס של היטאצ'י אנרג'י, פועלות חברות שמציעות פתרונות דומים.

חברת H2SYS מצרפת מפתחת גנרטורים מבוססי תאי דלק במגוון הספקים, המיועדים לאתרי בנייה ולפרויקטים מרוחקים של תשתיות חשמל. בישראל, חברת ג'נסל (GenCell) מתמחה בתאי דלק אלקליניים ובשימוש באמוניה כמקור למימן, עם יישומים בתחום הגיבוי לאתרים קריטיים.

לכולן מטרות משותפות: הפחתת פליטות וזיהום רעש, עמידה ברגולציה סביבתית מתקדמת ושימוש במימן ירוק. ההבדלים באים לידי ביטוי בסוג תאי הדלק, רמות ההספק וההתמחות: חלקן מתמקדות בבנייה ותשתיות, אחרות בתחבורה או בפתרונות גיבוי קריטיים.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן