לבואינג כיוון חדש בפיתוח מסוקי התקיפה אפאצ'י עם גרסת AH-64F עתידית
בתערוכת MSPO 2025 בפולין חשפה בואינג (Boeing) כיוון חדש לתוכנית מסוקי התקיפה אפאצ'י (Apache): פיתוח גרסת AH-64F עתידית שתתבסס על מבנה קל יותר וגוף עשוי חומרים מרוכבים כדי להאריך את חיי הדגם עד לשנים 2070-2060. המהלך מגיע בעקבות כוונת צבא ארה"ב לבטל את תוכנית שיפור המנועים ITEP שנועדה לספק מנוע טורבינה חדש לאפאצ'י ולמסוקי התובלה UH-60 בלאקהוק (Blackhawk).
תוכנית ITEP, שהתבססה על מנוע T901 של ג'נרל אלקטריק (General Electric), נועדה להעניק שיפור של 50% בהספק המנוע ו־25% ביעילות הדלק, אולם היא מתעכבת בגלל תקלות, עד כדי כך שצבא ארה"ב שוקל לבטלה. בואינג מתכננת להתמקד בהפחתת משקל המסוק כדי שיתאפשר לשאת מטען גדול יותר ולשלב יכולות חדשות גם ללא מנוע משודרג. "תוכנית ITEP הייתה אמורה להעניק לנו מעט יותר כוח, לכן כעת אנחנו בוחנים אילו חלקים בגוף אפשר להחליף במרוכבים", הסביר טרי ג'יימסון (Terry Jameson), מנהל תוכניות מסוקי התקיפה בבואינג.
חידוש מול ניסיון עבר
זו לא הפעם הראשונה שבואינג מציעה גרסה חדשה למסוק האפאצ'י. כבר ב־2016 דחה הצבא האמריקני הצעה דומה מכיוון שנחשבה לפתרון ביניים לפני פיתוח מסוקים עם מערכת המראה אנכית (FVL). אלא שהפעם הגישה אחרת: הצבא לא מחפש מהירות גבוהה אלא התאמה מדויקת לצרכים מבצעיים שנדונו בשנתיים האחרונות.
במודל החדש מסוקי אפאצ'י לא בהכרח יצטרכו לטוס במהירויות גבוהות משום שהם ישתמשו בכלי חימוש משוגרים מהאוויר (Air-Launched Effects) כדי לתקוף מטרות, ובכך יפחיתו את הצורך בהסתערות מהירה על זירות הקרב.
בטווח הקצר, בואינג ממשיכה בביצוע החוזה הרב־שנתי לייצור מסוקי אפאצ'י לצבא ארה"ב, בשווי של עד 3.8 מיליארד דולר, שנחתם ב־2023 וצפוי להסתיים בקיץ 2028. לאחר מכן, פס הייצור במפעלי בואינג במסה שבאריזונה יתמלא בהזמנות מפולין, שהכריזה ב־2022 על רכישת 96 מסוקי אפאצ'י במסגרת תוכנית KRUK - העסקה הגדולה ביותר ליצוא הדגם עד כה.
ג'יימסון הוסיף כי הזמנות עתידיות תלויות בהחלטות של מדינות נוספות, בהן קנדה, הודו, אינדונזיה ורומניה. "יש ביקוש מתמשך בעולם ליכולת הזו, ואנחנו ערוכים לספק מענה ראוי", אמר.
הקונספט של AH-64F הוא שאיפה להבטיח למסוקי האפאצ'י רלוונטיות מבצעית גם בעשורים הבאים, תוך התאמה לדרישות משתנות. אם יבשיל לתוכנית רשמית, ייתכן שמסוק התקיפה המזוהה ביותר בעולם ימשיך לשרת בחזית גם באמצע המאה ה־21.

