מה קרה בפרשת ההיעלמות של F-35?
גורמים בחיל הנתחים האמריקני (US Marine Corps) פרסמו פרטים נוספים על פרשת ההיעלמות של מטוס קרב F-35B, שנעלם בספטמבר 2023 ונמצא אחרי יממה. הוסבר כי המטוס הפעיל את "מצב ההיעלמות" שלו (stealth mode) כשהיה באוויר. מטוסי קרב כאלו יכולים להפעיל מצב היעלמות מהרדארים, וזה בדיוק מה שקרה כאן בגלל "תקלה אלקטרונית". למרות ההסבר שהתקלה נגרמה בגלל קצר חשמלי, הטייס שהפעיל את המטוס הואשם בהתרסקות.
לפי הדיווחים, ב-17 בספטמבר 2023 ניסה טייס F-35 להשתלט על המטוס כשהוא מבצע טיסת מבחן בתנאי נראות מוגבלת. גשם כבד ורוחות חזקות הפריעו לו לחזור לשליטה על המטוס, והוא שיגר את עצמו מהקוקפיט בקרבת בסיס חיל האוויר צ'רלסטון (Charleston Air Base) במדינת דרום קרוליינה.
בפרסום הרשמי נאמר" "תקלה חשמלית גרמה לנפילה והתנתקות של כמה מערכות במטוס." בדוח האירוע נאמר, כי מסך המידע שהותקן על קסדת הטייס עם מסך מובנה במערכת ההפעלה של המטוס, לא פעלו כראוי בשלוש נקודות זמן לפחות תוך כדי האירוע. עדיין נאמר שהמטוס ניתן להטסה והטייס הפעיל שיקול דעת שגוי.
הטייס שוגר ממטוס הקרב ונחת בריא ושלם, והמטוס המשיך בטיסה עצמאית שאינה מבוקרת יותר מ-11 דקות בזכות מערכות טיסה ממוחשבות מתקדמות. לאחר מכן הוא התרסק במרחק של כ-64 מייל ימי (כ-118.5 ק"מ) מצפון-מזרח לנקודת ההמראה, במחוז ויליאמסברג (Williamsburg).
ה-11 דקות שבהן המשיך המטוס לטוס באופן עצמאי יצרו את מקור הקושי העיקרי לגורמים הצבאיים שניסו להבין את התמונה הכללית. בבסיס צ'רלסטון אף פרסמו בקשה מהציבור האזרחי לסייע במאמצי החיפוש אחרי המטוס הנעלם.
במצבי קרב, מטוסי F-35 אמורים להיות מוגנים מזיהוי על ידי רדארים. מצד שני, כשהמטוס נמצא באוויר בתנאים כמו אלו שהביאו להתרסקות, המטוס אמור לטוס עם משדר פעיל שמפיץ את המיקום שלו. במקרה הספציפי הזה, המשדר לא עבד בגלל תקלה במערכות החשמל. חוסר פעילותו של המשדר וצניחתו המהירה לגובה שבו הוא אינו מזוהה על ידי הרדארים, יצרו סיטואציה שהמטוס "נעלם". על כך מתבסס ההסבר הרשמי מטעם חיל הנחתים.
מטוס F35. צילום: US Navy