מגה בנג
חדשות
מטוסים ומסוקים
לעמוד קודם

מסוקים חשמליים כמוניות אוויריות

29/10/2025
זמן קריאה: 1 דק'

כבר עשורים שהדמיון הציבורי נמשך אל חזונות של מכוניות מעופפות, רחפנים אישיים ורובוטים שיקלו את חיי היומיום. אם בעבר אלו היו חלומות בדיוניים, נראה שכעת חלקם מקבלים ממד ממשי. השותפות החדשה בין סוזוקי (Suzuki) למיזם היפני סקאי דרייב (SkyDrive) היא אחד הסימנים המובהקים לעתיד המתקרב.

סקאי דרייב מפתחת כלי טיס חשמליים מסוג eVTOL - ממריאים ונוחתים אנכית, ללא צורך במסלול המראה. הכלים מיועדים לשמש כמוניות אוויר, ויאפשרו טיסה מהירה ובטוחה מעל העיר עם דגש באזורים צפופים כגון טוקיו ואוסקה. כלי eVTOL קומפקטיים יותר ממסוקים סטנדרטיים, חסכוניים באנרגיה, פועלים על בסיס חשמל ויכולים להשתלב במערכות תחבורה עירוניות באופן יעיל ושקט יותר.

בתערוכת אקספו 2025 (Expo 2025) באוסקה קיימה סקאי דרייב סדרת טיסות הדגמה. הכלי המריא מוורטיפורט (vertiport, נמל עם מסלולי המראה אנכיים) שהוקם במתחם התערוכה, ביצע לולאות טיסה קצרות מעל מפרץ אוסקה ונחת חזרה בבטחה. מעבר להצגת היכולת הטכנית, האירוע סימן קבלה רשמית מצד הרשויות: בטיסות השתתפו מושל מחוז אוסקה, בכירים ממשרד התחבורה האווירי של יפן, נציגי סוכנות החלל הלאומית ובכירים מחברת קאנסאי Kansai Electric Power)) שתספק את תשתיות הטעינה לכלי הטיס.

התפקיד של סוזוקי

סוזוקי אמנם לא הייתה על סיפון כלי ההדגמה, אך תרומתה לפרויקט קריטית: במרס האחרון החלה החברה להרכיב את הדגמים הראשונים בקווי ייצור ייעודיים. הנשיא נכח בטקס הסמלי של פתיחת המפעל. כך נכנס אחד ממותגי הרכב והאופנועים הוותיקים בעולם לעולם התעופה המתקדמת. המהלך מלמד על האמון שהחברה נותנת בטכנולוגיה. אמנם טרם נמסר כמה יחידות כבר יוצרו, אך הכוונה היא לייצר בהדרגה סדרות גדולות יותר, בהתאם לביקוש.

חזון הפרויקט רחב: סקאי דרייב מתכננת לשלב את המוניות האוויריות בשירותי תחבורה ציבורית לצד שיתופי פעולה עם חברות פרטיות ותאגידים גלובליים. אחד היעדים המרכזיים הוא שילוב עם מערכת התחבורה העירונית של אוסקה כדי שנוסעים יוכלו לעבור בין רכבת תחתית לכלי טיס חשמלי בקלות, ולהשלים את המסע העירוני בזמן קצר.

הטכנולוגיה הזו לא חפה מאתגרים. נדרשים רגולציה, תשתיות טעינה מתקדמות ופתרונות בטיחות מוקפדים לצד שכנוע הציבור בנוגע לאמינות הכלים. עם זאת השותפות של חברה מוכרת כגון סוזוקי מספקת גב טכנולוגי ותעשייתי בעל משמעות למיזם ומקרבת את הרעיון למימוש יומי.

שאלה קריטית נוגעת להכשרת המשתמשים: האם נדרש רישיון טיסה חדש? או שכלי eVTOL יתופעלו באופן אוטונומי או חצי־אוטונומי, ורוכבי אופנועים או נהגים מן השורה יוכלו להפעילם? בינתיים אין תשובה חד־משמעית, אך ברור שהעתיד של התחבורה האווירית העירונית עומד להיהפך מניסוי הדגמה במפרץ אוסקה לחלק בלתי נפרד מהחזון של ערים חכמות ברחבי העולם.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן