מגה בנג
חדשות
מטוסים ומסוקים
לעמוד קודם

מציאות רבודה בשביל F-16

28/09/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

חיל האוויר האמריקני פותח דף חדש באימוני קרב אוויר עם שילוב מערכת מציאות רבודה (AR) ישירות בקוקפיט. חברת הטכנולוגיה הביטחונית Red 6 קיבלה חוזה ראשוני לשלב את מערכת ATARS (מציאות רבודה מוטסת) בשני מטוסי F-16 בתוך 12 עש 18 חודשים. מדובר בצעד ראשון בדרך לשינוי מהותי באופן שבו טייסי קרב מתאמנים, עם פוטנציאל להפוך את שיטת האימון ליעילה, מציאותית וזולה בהרבה.

סימולציה בזמן אמת בקוקפיט

מערכת ATARS פועלת באמצעות הקרנת דימויים וירטואליים ישירות על מגן הקסדה של הטייס: מטוסי אויב, טילים מתקרבים ואף מל"טים ידידותיים בתצורת "כנף נאמנה". כך הטייס מתמודד עם תרחישים מורכבים כאילו היו אמיתיים, אך בלי להעלות לאוויר מטוסי אויב מדומים או להסתפק בסימולטורים קרקעיים. היתרון המרכזי הוא שילוב בין תחושת המציאות של טיסה מבצעית לבין גמישות והיכולת להתאים את סוגי האיומים לאופי האימון.

המערכת נותנת מענה לשני אתגרים עיקריים של מערכות חיל האוויר במערב: מחסור בטייסים ועלויות אימונים גבוהות. כיום נדרשים טייסי "כוחות אדומים" (Red Air) להטיס מטוסים ידידותיים ולשמש כאויבים באימונים, מה שנחשב ל"תרגול שלילי" בעבורם וגורר הוצאות גבוהות. מצד שני, סימולטורים קרקעיים אינם מדמים את העומס הקוגניטיבי של קרב אמיתי.

שילוב ATARS חוסך עלויות, מעלה את תדירות האימונים ומשפר את רמת המיומנות. לפי Red 6, חיל האוויר האמריקני לבדו עשוי לחסוך כעשרה מיליארד דולר בחמש שנים בזכות הפחתת טיסות אויב מדומות והאצת הכשרת טייסים.

שילוב עם מערכות המטוס

בשלב ראשון, מהנדסי Red 6 יצטרכו לוודא שהמערכת משתלבת באופן חלק עם מערכות F-16 קיימות. לאחר מכן הטייסים יוכלו לבצע אימוני רשת מרובי משתתפים, החל במבנים בסיסיים וכלה בקרבות אוויר רבי־עוצמה בתנאי סביבה מורכבים. המערכת בנויה להיות "אגנוסטית": מותאמת לכמה סוגי קסדות ולפלטפורמות מגוונות, ולא מוגבלת רק ל־F-16.

Red 6 כבר ביצעה ניסויי שילוב טכנולוגי עם מטוסים כגון T-38, MC-130 ו־Hawk T2 הבריטי. גם נחתמו שיתופי פעולה עם בואינג בפרויקט המטוס המתקדם T-7 ועם חברת SNC במכרז להכשרת טייסי הצי האמריקני. בחברה מדגישים כי ATARS אינה מיועדת רק לאוויר אלא גם לשימוש עתידי בקרקע ואף ביישומים אזרחיים. אחד הפטנטים של החברה מתמקד ביישום ויזואלי ל־ADS-B, טכנולוגיה לניטור נתיבי טיסה, והשימוש עשוי להתרחב לטיסות מסחריות.

אם פרויקט הפיילוט ב־F-16 יוכיח את עצמו כהצלחה, חיל האוויר עשוי להרחיב את הטכנולוגיה לכל צי מטוסי הקרב ולהפוך אותה לתוכנית רשמית. המשמעות היא מהפכה באימון טייסים: יותר אימונים, פחות עלויות ואפשרות לשלב תרחישים מתקדמים באופן תדיר. בעבור ארגוני תעופה צבאיים ברחבי העולם, הכלי עשוי להאיץ את הכשרת הדורות הבאים של טייסים ולשפר במידה רבה את רמת המוכנות המבצעית.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן