שותפות טרנס־אטלנטית חדשה ל־CCA אירופי
חברת General Atomics נוקטת צעד ממשי לקראת אספקה מהירה של מטוס קרב שיתופי (CCA) לאירופה. המטוס יבוסס על פלטפורמה אמריקנית מוכחת, יורכב באירופה ויצויד במערכות משימה אירופיות באמצעות איחוד בין חברות הבת האמריקנית והגרמנית שלה בקבוצת פעילות משותפת.
המטוס החדש נגזר מהאב־טיפוס YFQ-42A של חיל האוויר האמריקני, שנמצא כעת בשלבי בדיקות קרקע ומתוכנן לטיסה ראשונה בקיץ הקרוב. הוא תוכנן ונבנה על ידי חברת General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) בסן דייגו שבקליפורניה. התאמה אישית וייצור של מערכות משימה אירופיות יתבצעו באירופה באמצעות שלוחת החברה הגרמנית, General Atomics Aerotec Systems GmbH (GA-ATS), שמרכזה באוברפפנהופן, סמוך למינכן.
מינוף ההשקעות הקודמות בחברות התעופה והאווירונאוטיקה הוותיקות משני עברי האוקיינוס האטלנטי מאפשר התחלה מהירה של פיתוח מטוסי קרב בלתי מאוישים באירופה. כך מתאפשרת עמידה בלוחות הזמנים המהירים שקבעו מדינות אירופה לצד יצירת תשתית לשיתופי פעולה בינלאומיים עתידיים ולקידום תעשיות ביטחוניות מקומיות על בסיס הצלחות גלובליות קודמות של שתי החברות.
"אנחנו נרגשים לשלב את המומחיות שלנו בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות עם היכולות של תעשיית הביטחון האירופית בתחומים חיישנים ומערכות נשק מוטסות, בראשן החברה הבת GA Aerotec Systems GmbH בגרמניה", אמר מנכ"ל GA-ASI, לינדן בלו. "עם עיצוב CCA מוכח שכבר נמצא בשלבי ייצור, נוכל לספק מערכות בכמות ממשית עם מרכיבים טכנולוגיים מתקדמים מתוצרת אירופית כדי לבנות ולתחזק כוח אווירי אפקטיבי במחיר סביר בשביל כוחות נאט"ו."
GA-ASI נחשבת לחברה המובילה בעולם בפיתוח מערכות אוויריות בלתי מאוישות, עם יותר מ־1,200 מטוסים שסיפקה בשלושה עשורים, בהיקף של קרוב לתשעה מיליון שעות טיסה. החברה הציגה שלושה דגמים חלוציים של מטוסי קרב בלתי מאוישים, בהם MQ-20 Avenger® פורץ הדרך (2009) ותחנת החישה XQ-67A של חיל האוויר האמריקני (2024). מטוס הקרב החדש YFQ-42A פותח תוך זמן קצר בהתבסס על XQ-67A, וצפוי להמריא לראשונה 18 חודשים בלבד לאחר קודמו.
שיתוף פעולה בינלאומי הוא עמוד תווך מרכזי בפעילותה של General Atomics. מטוסי GA-ASI מופעלים על ידי חילות האוויר של ארצות הברית, בריטניה, ספרד, צרפת, איטליה, הולנד, יפן, הודו ומדינות נוספות. שרשרת האספקה המתקדמת של GA-ASI בתחום כלי טיס בלתי מאוישים משתרעת למדינות השותפות, שבהן מיוצרים רכיבי שלדה מרכזיים, תת־מערכות ומטענים של חיישנים.
חברת GA-ATS, הפועלת מגרמניה, מתמחה בייצור, תחזוקה, תיקון ושיפוץ של מטוסים. היא פועלת יותר מ־40 שנה וכוללת יכולות MRO (תחזוקה, תיקון ושיפוץ) למסוקי NH-90 בעבור צבא גרמניה, ייצור ותחזוקה של מטוס Do-228 הרב־תכליתי ושיפוץ מנועים מדגם TPE-331-10 המפעיל בין היתר את המטוסים הבלתי מאוישים Do-228 ו־MQ-9A/B.
למטוס הקרב השיתופי החדש לאירופה, שיתבסס על פלטפורמה YFQ-42A, יוקנו כל היכולות שנצברו עד כה, כך לדברי בלו. "מדינות אירופה הן שותפות אסטרטגיות וחיוניות לארצות הברית ולחברה שלנו. נספק פלטפורמה אווירית מתקדמת שכבר נמצאת בשלבי פיתוח, ואנו מצפים לקדם שותפויות לאומיות בגרמניה ובמדינות אירופיות נוספות כדי להכניס את המטוסים לפעולה בחילות האוויר של אירופה ובמסגרות נאט"ו כחלק מההיערכות להגנה עתידית בעלת יכולת גבוהה ביבשת."
YFQ-42A. צילום: GA-ASI