מיזם הרחפנים הלאומי עובר שלב
במסגרת חזון החדשנות של משרד התחבורה, מיזם הרחפנים הלאומי עולה שלב ומתקדם מניסויים טכנולוגיים לבחינה מעשית של הפעלת רחפנים רציפה לשימושים מסחריים וציבוריים. בחודשים הקרובים ייבחנו מודלים עתידיים של שירותי רחפנים בתחומים לוגיסטיקה, בריאות ושירותים עירוניים כדי להכין את התשתית לשוק מסחרי שיושק בשנים הקרובות.
לאחר חמש שנות פעילות אינטנסיבית שכללו אלפי טיסות, בדיקות בטיחות, בניית תשתית רגולטורית ופיתוח מערכות ניהול מרחב אווירי מתקדמות, משרד התחבורה מכריז על שלב חדש ומרכזי במיזם הרחפנים הלאומי. לראשונה, הניסוי אינו מסתפק בבחינת יכולות טיסה ותקשורת אלא בוחן את האופן שבו עתיד לפעול שוק רחפנים אמיתי: חיבור מפעילים, תיאום רציף, תפעול יומי, יצירת תהליכי עבודה והבנה מעשית של הסביבה הנדרשת להפיכת שירותים אוויריים למסחריים.
המיזם הלאומי לרחפנים ייכנס בקרוב לשלב חדש העובר מהדגמות נקודתיות לדימוי הפעלה אמיתית רציפה בשטח. במערכת הבריאות ייבחנו תרחישים שיאפשרו בעתיד יצירת פעילות אווירית סדירה כגון העברת מנות דם מהדסה עין כרם להרצוג בירושלים מעל עומסי התנועה או קבלת משלוחים בבית החולים זיו בצפת במסגרת תמיכה רפואית מתקדמת בפריפריה. זאת כדי לבדוק כיצד אפשר לבנות נתיבי שינוע רפואיים יציבים, מהירים ושוויוניים.
במרחב המוניציפלי ייפתח מערך ניסויים רחב שיבחן תהליכי עבודה חדשניים. בין היתר, ביישוב רהט ייבחנו יכולות לזיהוי מפגעים בזמן אמת, בירוחם יופעלו סיורי ביטחון מהאוויר שיספקו תמונת שטח רחבה, בכפר סבא תיבחן תגובה מהירה לדיווחים המגיעים למוקד העירוני, ברעננה יופעל פיקוח עירוני מרחפנים ובאזור השרון תופעל מערכת שתאתר רחפנים שאינם מורשים. בפארק הירקון ייבחן מודל עתידי של משלוחי מזון אוויריים בשיתוף פעולה עם רשת המסעדות בנדיקט. אלה ורבים נוספים יהיו ניסויי שטח המייצרים סימולציה מלאה של שירות עתידי, שבהמשך יוצע גם לציבור הרחב.
בתחום הלוגיסטיקה, יתחילו ניסויים שידמו הפעלה מסחרית. משלוחה ובנדיקט יתנסו במסלולי משלוחים קבועים, רשת רמי לוי תבחן שילוב רחפנים בשרשרת האספקה הקמעונאית, ובחופי ישראל ייבחן מודל להעברת ציוד לאסדות גז ולאוניות כחלופה לכלים מאוישים, יקרים ומורכבים. מטרת הניסויים תהיה לימוד מעמיק של הפוטנציאל להפחתת עלויות ולשיפור המהירות והיעילות.
בד־בבד תיבחן התשתית הטכנולוגית שבליבת המיזם. הרחפנים יתמודדו עם הפרעות תקשורת ו־GPS, עם תנאי מזג אוויר משתנים ועם דרישות בטיחות גבוהות, בכלל זה טיסה באזורי תעופה פעילים. מערכות בינה מלאכותית יספקו יכולות כגון זיהוי חריגות, ניתוח מצבים בזמן אמת וזיהוי כלי טיס שאינם משתפים פעולה. תהליכים אלה יאפשרו להבין כיצד הטכנולוגיות יוטמעו בעתיד בשירותים מסודרים.
תקציב המיזם הלאומי יהיה 17 מיליון שקלים אשר יוקדשו לפיתוח המערכות, הרחבת יכולות הניסוי, בחינת תהליכי החיבור וההטמעה ואיסוף נתוני אמת שיתמכו בעבודת הרגולציה ברשות התעופה האזרחית.
אילוסטרציה
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בפיתוח ויישום של טכנולוגיות תעופה חדשניות, ותפקידנו לשמור על מעמדנו בחזית הטכנולוגיה והרגולציה. קידומו המואץ של מיזם הרחפנים הלאומי הוא חלק מחזון 'מחברים את ישראל' גם בממד האווירי. המיזם הוא ביטוי מובהק של מהפכת החדשנות שאנו מובילים באוויר, בים וביבשה. הרחבת המיזם לשלב השירותים המסחריים, כולל היבטים רגולטוריים ובטיחותיים מורכבים בתחומים שבהם הניסיון העולמי עודנו בחיתוליו, ממקמת את ישראל בחזית החדשנות העולמית ומעניקה יתרון ממשי לתעשייה הישראלית ולמשק כולו."
שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, גילה גמליאל: "מיזם הרחפנים הלאומי מסמן שלב חדש שבו ישראל אינה רק מדברת על עתיד טכנולוגי אלא מגשימה אותו. אנו נכנסים לעידן שבו חדשנות נעשית כלי עבודה יומי, מהעברת בדיקות רפואיות וציוד מציל חיים בפריפריה, דרך שיפור הניהול העירוני ועד יצירת תהליכים לוגיסטיים מהירים, ירוקים ויעילים יותר. זה שינוי תשתיתי עמוק שמחבר יכולות טכנולוגיות מתקדמות, רגולציה חכמה ותפעול שטח אחראי.
"חזוננו הוא להניח את היסודות לעולם שבו כלי טיס בלתי מאוישים ישתלבו באופן טבעי ובטוח במרחב האווירי האזרחי ויפתחו דלת לתעשיות חדשות, להזדמנויות כלכליות ולשירותים שהיו בלתי אפשריים עד היום. זו אחריות לאומית שמחייבת שיתוף פעולה של משרדי הממשלה, התעשייה והרשויות המקומיות. אנו נחושים להוביל אותה מתוך מחשבה על טובת האזרחים, על צמצום פערים ועל ביסוס מעמדה של ישראל בחזית החדשנות העולמית. מבחינתנו, זה לא רק ניסוי טכנולוגי. זו התחלה של מהפכה אזרחית שתשנה את חיי היום־יום."
מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן: "ישראל ממריאה לעידן תחבורתי חדש. הרחבת המיזם הלאומי לרחפנים היא קפיצת מדרגה המציינת את המעבר מפתרונות ניסיוניים לשירותים בעלי ערך ממשי לציבור הרחב. זה צעד נוסף בתכנון עתיד תחבורה מגוון, חכם, נקי ויעיל. היכולת להפעיל שירותי רחפנים כחלק ממערך תחבורה משולב, מייצרת תועלות תחבורתיות, תפעוליות וכלכליות וממקמת את ישראל בחזית החדשנות העולמית. נמשיך לקדם רגולציה מתקדמת ושיתופי פעולה שיאפשרו הטמעה בטוחה ונגישה של טכנולוגיות חדשות למען הציבור."
מנכ"ל רשות החדשנות, דרור בין: "אנו נמצאים בשלב שמקרב את ישראל לדור הבא של תחבורה ושירותים אוויריים. בשלב זה התעשייה והמדינה לומדות יחד איך ייראה מרחב אווירי מנוהל ובטיחותי וכיצד חברות מצטרפות לתשתית ופועלות בתוכה בתהליך רציף ומבוקר. אנחנו מייחסים למיזם פוטנציאל רב במגוון יישומים כגון גילוי מוקדם של שריפות, זיהוי מפגעי בטיחות באתרי בנייה, אבטחת מיתקנים חיוניים ופיקוח תעבורה בזמן אמת, לצד פתרונות לוגיסטיים מתקדמים שיקצרו זמני אספקה וישפרו את יעילותה. כל אלה יתאפשרו בזכות תשתית טכנולוגית מתקדמת ורגולציה מאפשרת.
"עד היום ביצענו הדגמות, ועכשיו אנחנו מתרגלים עבודה מלאה שמדמה הפעלה רצופה. הניסוי מכין את הקרקע להפעלה אמיתית, ומלמד אותנו איך לשלב את התשתית עם חברות פרטיות, בתי חולים ורשויות בדרך ליצירת מרחב אווירי חדש לישראל."
