GA-ASI ו־Hanwha ייצרו כטב"מים
General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) ו־Hanwha Aerospace, חברת התעופה המובילה בדרום קוריאה, חתמו ב־14 באוקטובר על הסכם שיתוף פעולה לפיתוח מערכת Gray Eagle (GE STOL), כלי טיס בלתי מאוישים עם מרחק המראה ונחיתה קצר. הסכם זה הוא ציון דרך שמסמן את תחילתו של שלב חדש בשיתוף הפעולה הביטחוני בין ארצות הברית לקוריאה, המתרחב מעבר למבני ברית מסורתיים, כדי לספק פתרונות כלי טיס לא מאוישים (UAS) מהדור הבא ללא תלות במסלול.
העסקה מסמנת את תחילתה של תוכנית פיתוח וייצור משותף בין GA-ASI ל־Hanwha, והעבודה צפויה להתחיל מייד. GE STOL יוצע לבסיס לקוחות ברחבי העולם, כולל משרד ההגנה של דרום קוריאה ומשרד המלחמה של ארצות הברית.
במסגרת ההסכם, שתי החברות יתכננו ויבנו כלי GE STOL מייצג. טיסת הבכורה מתוכננת ל־2027, והמסירה הראשונה ללקוחות תהיה ב־2028. עם אבטיפוס במימון GA-ASI שכבר טס, התוכנית מוכיחה את יכולתה להאיץ משלב הפיתוח למסירה. על ידי מינוף הבסיס המהימן של Gray Eagle והשקעות עתידיות, השותפות מציעה את הנתיב המהיר ביותר ליכולת תפעולית עם הסיכון הנמוך ביותר. GA-ASI ו־Hanwha Aerospace יעבדו בשיתוף פעולה הדוק לאורך שלב התכנון ויקימו מיתקן ייצור בדרום קוריאה להרכבה וייצור סופיים של ה-GE STOL, ו־GA-ASI תטפל באינטגרציה הסופית. GA-ASI תמשיך לייצר את דגמי Gray Eagle האחרים שלה בסן דייגו.
"GA-ASI ו־Hanwha מחויבות להשקיע בפרויקט זה ולבנות יכולות פיתוח וייצור בדרום קוריאה", אמר נשיא GA-ASI דיוויד ר' אלכסנדר. "נמנף את המומחיות של שתי החברות כדי להביא במהירות את Gray Eagle STOL ללקוחות גלובליים."
Gray Eagle STOLעם מרחק המראה ונחיתה קצר הוא כלי הטיס לא מאויש ויחיד מסוגו לרום בינוני ולפעולה לאורך זמן. הוא מציע אי תלות אמיתית במסלול ההמראה על ידי הפעלה ממשטחים שעברו שיפור חלקי בלבד, כולל דרכי עפר, שדות פתוחים, חופים וחניונים. דבר זה מגדיל באופן מעריכי את יכולת התעסוקה המבצעית שלו על ידי אפשור רב־משימתי של סיור, מעקב ורכישת מטרות (RSTA), הגנה נגד כלי טיס לא מאוישים ומשימות אחרות, כולל יצירת קבוצות של מטוסים מאוישים־בלתי מאוישים (MUM-T), תוך מינוף גישת המערכות הפתוחות המודולרית של GE STOL.
באמצעות כלי ההדגמה של GE STOL, המכונה Mojave, חברת GA-ASI רשמה מספר ציוני דרך ראשונים מסוגם בתחום התעופה, כולל הדגמה ב־2024 שבה GA-ASI ו־Hanwha הטיסו את Mojave מספינת הנחיתה האמפיבית ROKS Dokdo (LPH-6111) של חיל הים הדרום קוריאני, כששטה מול חופי פוהאנג בדרום קוריאה. המטוס גם שוגר וחזר אל סיפון נושאת המטוסים הבריטית HMS Prince of Wales (2023), ביצע ניסויי אש חיה ב־Yuma Proving Ground שבאריזונה (2024) וביצע המראות משטח עפר (2023), מה שהדגיש את ההתקדמות של GA-ASI ביכולת להבטיח עצמאות בהיבט של מסלולי המראה וגמישות תפעולית.
היוזמה היא חלק מתוכנית ההשקעה האסטרטגית של Hanwha בעסקי ה־UAS שלה. מחויבות זו עם התמקדות מתמשכת של GA-ASI ב־UAS, מדגימה את האסטרטגיה של שתי החברות להשקיע, עוד לפני יצירת דרישה מהלקוחות, להפחית סיכונים ולהקטין את העלויות לאורך מחזור חיים באמצעות שיתוף עלויות בינלאומי, ולהבטיח אספקה בזמן של פתרונות UAS מהדור הבא בקוריאה ומחוצה לה.
"ייצור משותף של GE STOL בדרום קוריאה ובארצות הברית ייצור מקומות עבודה ויסייע ל־Hanwha לאתר כישרונות בתחומים קשורים, וכן יטפח את האקוסיסטם של תעשיית כלי הטיס הלא מאוישים המקומית (הקוריאנית). Hanwha עומדת להיהפך לחברת UAS מקיפה המסוגלת לבצע הכול, החל בתכנון וכלה בייצור ותחזוקה, בהתבסס על היכולות שלנו, ממנועי מטוסי קרב ועד ציוד מכ"ם ואוויוניקה", אמר ג'אי־יל סון, נשיא ומנכ"ל Hanwha Aerospace.
יחד, GA-ASI ו־Hanwha מספקות פתרון UAS בעל סיכון נמוך, מגובה בהשקעות ומונחה חדשנות, המספק למפקדים גמישות חסרת תקדים, מהר יותר ובעלות נמוכה יותר.
צילום: GA-ASI

