אבטחת התחבורה הציבורית בוועדה לביטחון לאומי
הוועדה לביטחון לאומי קיימה דיון דחוף על היערכות משטרת ישראל וכוחות הביטחון לאבטחה של התחבורה הציבורית, מרכזי קניות ומקומות הומי אדם בעקבות הניסיונות לבצע פיגוע רב-זירתי בתחבורה הציבורית לאחרונה.
יו"ר הוועדה, ח"כ בועז ביסמוט ציין, כי הדיון נועד לקבלת תשובות אחרי המחדל או הנס שהתרחש. "כל אחד מאזרחי מדינת ישראל, ואני בהם, ששולח את ילדיו למוסדות החינוך, מודאג, וזכאי לקבל תשובות לגבי היערכות כדי לוודא שאירוע כזה לא יקרה שוב."
סנ"צ אברהם טויטו, ראש מדור רישוי אג"מ במשטרת ישראל אמר, כי בדיון חסרים נציגים של שב"כ ומשרד התחבורה. הוא הסביר כי המשטרה מנחה מבחינת אבטחה גופים על פי חוק הסדרת ביטחון - רכבת ישראל והרכבת הקלה וחוק רישוי עסקים - תחנות מרכזיות ורכבלים. "אבטחת האוטובוסים היא נקודה עיקרית, אך אינה בהנחיית משטרת ישראל. שם יש פער, ויש לדון בכך בעקבות המציאות הביטחונית. בגופים שהמשטרה מנחה אנו רואים מערכי אבטחה סדורים מאוד, כולל ביקורות ותרגילים."
ח"כ משה סעדה שאל אם כאשר אדם נכנס מקו התפר כשב"ח זו אחריות המשטרה, איך המשטרה סוגרת את הפרצה הזו.
סנ"צ טויטו: "אנחנו עוסקים הרבה בנושא השב"חים: במחסומים, בביטחון שוטף, במבצעים ובעיבוי המערכים, ויש שיתוף פעולה מלא עם השב"כ על בסיס יומי."
נציגת משרד הביטחון, רס"ן בר נתיב, רמ"ד איו"ש ציינה, כי צה"ל תגבר בפלוגות רבות בקו התפר והמעברים כדי לצמצם את תופעת השב"חים, ומבצע פעילויות בכל צפון השומרון כדי לייצר הרתעה.
לשאלת יו"ר הוועדה ח"כ ביסמוט, אם נמנעו פיגועים נוספים ציינה, כי איננה יכולה לומר, והוסיפה כי צה"ל פועל לפי התראות של השב"כ.
אבי סלמה, חבר מועצת העיר נתניה: "אנו צריכים להיות מודאגים כי המרחק קצר והמוטיבציה גוברת בעקבות הפעילות הרבה בצפון השומרון. זה יכול לקרות בערים נוספות. נתניה, לצערי, למודת ניסיון. היעדרות נציגים של השב"כ ומשרד התחבורה היא נקודה מדאיגה לאזרחי ישראל, ומוסיפה אי ודאות. אני מקווה שבדיון החסוי הדברים ייראו אחרת."
יוחאי וג'ימה, מרכז השלטון המקומי: "בדיון על סמכויות פקחים בשיטור העירוני עלה הנושא של תשאול שב"חים. יש סיירות ביטחון ופיילוט שעובד בבאר שבע בשנתיים האחרונות כדי לסייע למשטרה, ויש לראות איך מרחיבים זאת."
ניצב בדימוס משה ברקת, יועץ לוועדה אמר, כי האוטובוסים מאז שנות ה-90 היו יעד אטרקטיבי. "האירוע מ-20.2 מתחבר לשתי סוגיות מרכזיות: סוגיית השב"חים שהיא נקודת תורפה שמחייבת טיפול, וסוגיית הסמכויות של גורמים אזרחיים המסייעים למשטרה, שיש להסדיר את פעילותם."
שמעון נסים נחמן מארגון נהגי התחבורה הציבורית בישראל טען, כי יש נהגים שחששו להגיע לעבודה לאחר האירוע ביום חמישי, וביקש לבחון איך מערכי אבטחה יוכלו לסייע באבטחת האוטובוסים והחניונים.
יו"ר הוועדה ח"כ ביסמוט סיכם ואמר, כי האירוע הוא מחדל, והאחריות שלנו היא ביטחונם של אזרחי ישראל. הוא הנחה לכנס דיון נוסף במתכונת חסויה.