טיסה מאובטחת וניווט ללא GPS באיחוד האמירויות
בשל התרומה ההולכת וגוברת של טכנולוגיות דו-שימושיות ליצירת יתרון לגודל בכל העולם, הכריזה ADASI, חברה מובילה ביצוא מערכות כטב"מים, כי היא מאמצת שתי טכנולוגיות טיסה אוטונומית מתקדמות של חברת VentureOne מאבו-דאבי: Perceptra, טכנולוגיית ניווט מתקדמת ללא שימוש ב-GPS, ו-Saluki, טכנולוגיית בקרת טיסה בעלת רמת אבטחה גבוהה בעבור מערכות אוטונומיות.
טכנולוגיות אלה, אשר פותחו שתיהן על ידי TII המכון לחדשנות טכנולוגית (Technology Innovation Institute), נועדו לאפשר פעילות מאובטחת וגמישה בסביבות המאתגרות ביותר. הן עברו מיטוב בעבור יצרניות כטב"מים ומעניקות רמה מוגברת של יכולת התאוששות, דיוק ואבטחה בעבור פעילות אוויר אוטונומית. ההסכם בין VentureOne, ADASI ל-TII אושר רשמית ב-IDEX 2025, תערוכת הביטחון הגדולה ביותר במזרח התיכון, שבה נחשפו Saluki ו-Perceptra.
טכנולוגיית מערכת האיכון הגלובלית (GPS) היא עמוד תווך יסודי שנים רבות, התומך ביישומים הנעים משימוש יומיומי בטלפונים חכמים ועד מבצעים ביטחוניים וצבאיים קריטיים. עם זאת הסתמכות נרחבת זו על GPS הביאה לחשיפה של נקודות תורפה העלולות להיות מנוצלות לרעה באמצעות טכניקות כגון התקפות שיבוש (jamming) והונאות (spoofing). Jamming מתרחש כאשר מקלטי GPS מוצפים באותות הנשלחים על גבי אותו תדר ומונעים מעקב מדויק אחר המיקום, ו-spoofing כולל שידור של אותות מזויפים כדי להטעות מקלטים ולגרום להם לחשב מיקומים או זמנים באופן שגוי. נקודות תורפה אלו הן סיכונים ממשיים בתחומים התלויים בניווט מדויק, בכלל זה רחפנים אוטונומיים, תעופה מסחרית ומטוסים צבאיים.
בתחומים ביטחון ואבטחה, אותות GPS משובשים עלולים להשפיע על הצלחתן של משימות ובטיחות העובדים, ואילו שגיאות ניווט בתעופה עלולות לגרום סטיות מנתיבי טיסה ושיבושים מבצעיים, אשר דיווחים עליהם גורמים לתעשיית התעופה ולגופי רגולציה בינלאומיים כגון IATA והסוכנות האירופית לבטיחות התעופה (EASA) לחפש פתרונות דחופים לשיבושי GPS, כך לפי דו"ח של רויטרס משנת 2024.
בעבור מערכות אוטונומיות כגון רחפנים וכלי רכב בעלי מערכות נהיגה עצמאיות, חוסר היכולת לשמור על מיקום מדויק עלול ליצור סיכונים בטיחותיים, בייחוד בסביבות דינמיות או בסביבות בעלות רמת סיכון גבוהה. ככל שהיקף השימוש במערכות תלויות GPS ממשיך לגדול, כך נעשה הצורך בפתרונות ניווט חלופיים לקריטי יותר. Perceptra ו-Saluki מתגברות על האתגרים הרבים הקיימים כיום באמצעות ניווט מתקדם מבוסס-ראייה, בעל ביצועים אמינים וגמישים.
ד"ר נאג'ווה עאראי, מנכ"לית TII אמרה, כי "Perceptra, עם יכולות הפעולה שלה אשר אינן מצריכות GPS, ו-Saluki, עם ארכיטקטורת 'אפס האמון' שלה, הן זינוק ממשי בתחום הניווט האוטונומי, עם פוטנציאל לחולל תמורה בתחומים רבים. לטכנולוגיות אלה יש יישומים נרחבים בעולם האמיתי, מתמיכה בבטיחות התעבורה בטיסות מסחריות, דרך משימות חיפוש והצלה עם ניווט מדויק ועד הפעלה יעילה של שירותי לוגיסטיקה אורבניים באמצעות רחפנים לצורך ביצוע משלוחים בערים בעלות אוכלוסייה צפופה.
"יכולת ההתאמה שלהן מעניקה להן גם ערך שלא יסולא בפז בתחום הביטחון, המבטיח פעולה מאובטחת וגמישה אפילו בסביבות המאתגרות ביותר. שיתוף פעולה זה משקף את מחויבותנו לפתח טכנולוגיות דו-שימושיות מתקדמות הנותנות מענה לצרכים אזרחיים וביטחוניים כאחד והמבססות את המעמד של איחוד האמירויות כמדינה מובילה בפיתוח של מערכות אוטונומיות מהדור הבא."
Perceptra היא מערכת מבוססת ראייה המבטיחה ניווט אמין ללא GPS, המאפשרת לפלטפורמות אוויריות לפעול בסביבות שבהן השימוש ב-GNSS אינו אפשרי. היא מתאפיינת בנעילה ויזואלית מחדש, בשיעור נמוך של שגיאות ניווט ובאינטגרציה קלה בין פלטפורמות למטרות מודיעין, מארב, איסוף מודיעין ולוחמה אלקטרונית.
ל-Saluki מחשב בקרת טיסה ומשימה מאובטח ועתיר ביצועים עם ארכיטקטורת 'אפס אמון'. היא תומכת בניהול של כלי רכב מרובים בעבור יישומים ביטחוניים קריטיים למשימה באמצעות תאימות PX4, יכולות בינה מלאכותית יוצרת ועוצמת חישוב 300 TOPS.
"אנו ב-ADASI משתמשים רק בטכנולוגיות המתקדמות ביותר שהוכחו בשטח כדי להבטיח כי הכטב"מים שלנו יפעלו ברמת דיוק, גמישות ואבטחה שאין שנייה לה, אפילו בסביבות הבעייתיות ביותר", אמר ג'ומה אל-כאעבי, מנכ"ל ADASI. "Perceptra ו-Saluki מעניקות בדיוק מה שהכטב"מים של הדור הבא צריכים: ניווט מאובטח שאינו תלוי ב-GPS ובקרת משימה באמצעות בינה מלאכותית."
"VentureOne שמה לה למטרה להבטיח, כי מחקר פורץ דרך ייהפך למציאות כדי לחולל השפעה חיוביות ותמורה בתעשיות", אמר רדה נידהאקו, המנכ"ל בפועל של VentureOne. "Saluki ו-Perceptra הם רק שניים מהחידושים הצפויים הרבים, אשר יעזרו להבטיח פעילות גמישה ובטוחה יותר של רחפנים במגוון תחומים, ובראשם תחום הביטחון. אנו עובדים על תיק מקיף יותר של פתרונות אוטונומיה ואבטחה אווירית אשר ימלאו תפקיד מרכזי בפעילות העתידית של רחפנים."
לאחרונה הכריז TII על שיתוף פעולה בינו לבין הרשות הכללית לתעופה אזרחית (GCAA) לצורך תמיכה בפעילות הרגולטורית באמצעות פיתוח מתודולוגיות מתקדמות בעבור תכנון של מסדרונות אוויריים. מתודולוגיות אלה נועדו למטב את נתיבי הטיסה ולהפחית את הסיכון לתאונות אוויריות במרחבים אוויריים עירוניים צפופים, תוך הבטחת ניווט בטוח ויעיל למוניות רחפן מוטסות ואוטונומיות כאחד. פעולות אלה, לצד Perceptra ו-Saluki, מחזקות את החזון של אבו דאבי להוביל את הניווט של הדור הבא והאוטונומיה באמצעות בינה מלאכותית.
VentureOne ו-TII הם חלק מן המועצה למחקר טכנולוגי מתקדם (ATRC), המפקחת על סביבת המחקר והפיתוח של אבו דאבי כדי לקדם טכנולוגיות מחוללות תמורה עם השפעה גלובלית. ADASI היא חלק מקבוצת EDGE, קונגלומרט מתקדם לטכנולוגיה ולביטחון.
צילום: AETOSWire