פולריס RZR מתוצרת פורשה
הנדסה גרמנית מדויקת, רצינית וקפדנית כמו זו של פורשה (Porsche), מוכרת כמנוע של מכוניות־על כגון 911. אך מה קורה כשאותו צוות מהנדסים מתבקש ליישם את הידע הזה ברכב שטח קיצוני שיועד במקור להרפתקאות בדיונות? התוצאה היא פרויקט יוצא דופן: גרסת מסלול חד־פעמית של פולריס RZR (Polaris RZR), שנמכרה לאחרונה במכירה פומבית תמורת 45 אלף דולר.
מהנדסי פורשה נגד חוקי ההיגיון
הפרויקט נולד מתוך שיתוף פעולה בין מחלקת ההנדסה של פורשה לפולריס כדי לשפר את התנהגות השלדה של דגם שטח שיועד להשקה ב־2021. במהלך העבודה זיהו המהנדסים את הפוטנציאל להפוך את RZR לכלי מסלול ייחודי, וקיבלו על עצמם אתגר לא שגרתי: להפוך רכב שטח בעל מתלים ארוכי מהלך למכונת כביש מדויקת.
על פי מגזין פנימי של מחלקת ההנדסה של פורשה, שמונה מהנדסים שעבדו באתרי החברה בגרמניה תכננו וחישבו את השדרוגים שלושה חודשים. לאחר מכן חמישה עובדים אחרים הרכיבו את הרכב בתוך ארבעה שבועות בלבד, לפיכך בתוך ארבעה חודשים נולד דגם חדש בשם Pro-Street RZR, שהוצג בתערוכה של פולריס.
מכלולי פורשה בתוך RZR אמריקני
הרכב עבר שינויי שלדה מקיפים - הנמכה, הארכה ושינויים מבניים נוספים - כדי להתאים לאופי המסלול. מערכת ההנעה שונתה מהנעה כפולה להנעה אחורית בלבד כדי לחדד את התחושה הדינמית. מהנדסי פורשה שילבו חלקים ישירות מתוך קבוצת פולקסווגן־פורשה: קליפרים של הבלמים הקדמיים מדגם פורשה קאיין (Cayenne), דיסקים לבלמים קדמיים של רכב הספורט אודי R8 ושני מושבים בתוך הרכב מפורשה 911. מתלי KW ייחודיים תוכננו להעניק דיוק ותגובות מהירות כמו ברכבי ספורט של פורשה.
המנוע נותר ככל הנראה מקורי: שני צילינדרים טורבו עם 170 כוחות סוס. זה אולי לא נשמע דרמטי, אך בשילוב עם משקל קל בהרבה והתאמות שלדה, חוויית הנהיגה מזכירה מכונית מסלול מינימליסטית כגון אריאל אטום (Ariel Atom) או KTM X-Bow יותר מאשר כלי שטח.
יצירה חד־פעמית שהגיעה לידיים פרטיות
Pro-Street RZR נבנה כפרויקט פנימי ולא יועד לשיווק מסחרי, אך מצא את דרכו לשוק האספנים. במכירה פומבית נרכש הכלי ב־45 אלף דולר - סכום בנחשב מתון למדי בהתחשב בהיות הרכב יצירה חד־פעמית שתוכננה על ידי מהנדסי פורשה עצמם.
מעבר לאנקדוטה ההנדסית, הפרויקט מדגים את רוח החדשנות של פורשה: לא רק שיפור קיים אלא חקירה של רעיונות מפתיעים מחוץ למסלול הרגיל. הוא מחבר בין עולמות - רכבי שטח קשוחים מצד אחד והנדסת מסלול גרמנית מצד שני - וממחיש כיצד ידע הנדסי מוקפד עשוי להיהפך לכלי רדיקלי כגון RZR למכונת מסלול ייחודית.