מגה בשטח
כתבות
מגה בשטח פלוס
לעמוד קודם

רבל ראלי - מרוץ שטח ללא אמצעי ניווט

13/11/2025
זמן קריאה: 2 דק'

אמילי מילר (Emily Miller) היא מייסדת רבל ראלי (Rebelle Rally) - תחרות הניווט הנשית היחידה מסוגה בעולם. היא מתמרנת בביטחון בין שבילים חסרי סימון ומישורים אינסופיים בנוף המדברי המערב האמריקני. היא מצביעה על קווים בלתי נראים כמעט בנוף ואומרת: "הכביש הזה מתפתל מאחורי הפסגה ההיא, ומשם אפשר להגיע לנקודת בסיס ששימשה אותנו לפני כמה שנים." בעבור מילר, כל הר וכל פנייה היא תמונה חיה בזיכרון.

הראלי, שהתקיים השנה בפעם העשירית, הוא תחרות ניווט שטח ייחודית שבה משתתפות אך ורק נשים, ללא שימוש בטכנולוגיה מודרנית. המשתתפות משתמשות אך ורק במפה, במצפן ובסרגל כדי למצוא את דרכן בשטח לאורך מאות קילומטרים של מסלול, המשתנה מדי שנה. התוצאה היא שילוב נדיר של דיוק, יכולת נהיגה טכנית, עבודת צוות וחיבור לאדמה, או כפי שמכנות זאת המשתתפות: "הרפתקה שמחזירה אותך לעצמך".

מילר, נהגת מרוצים לשעבר ואשת תקשורת, ייסדה את התחרות כדי לאפשר לנשים מרחב שבו הן יכולות לאתגר את עצמן ולהוביל בסביבה מאתגרת. "החזון שלי היה ליצור מקום שבו נשים לומדות לסמוך על עצמן - על שיקול הדעת, היכולת והאינטואיציה שלהן - בלי טכנולוגיה שמתווכת ביניהן לבין השטח", היא מסבירה.

כדי לבנות מסלול באורך של יותר מ־2,000 קילומטרים, מילר נעזרת בשותף ותיק: ג'ימי לואיס (Jimmy Lewis), רוכב שטח ואלוף מרוצי דקאר לשעבר. לואיס, שמכונה בקרב הצוות "מערכת ניווט ה־JPS", בדומה למערכת GPS, הוא זה שאחראי להעביר את חזון הראלי למפה אמיתית. "התפקיד שלי הוא לצייר את הקו על הקרקע." לואיס, שניחן בזיכרון פוטוגרפי כמעט של השטח, רואה את המסלול כמו משחק ענק של נקודות וצבעים: "כאן נקודה כחולה, שתיתן לנווטות ביטחון שהן במקום הנכון; כאן נקודת יהלום שחור - קשה ומאתגרת; ובקטע הבא לא נשים נקודות בכלל, רק נוף ונהיגה חופשית."

משתתפות המרוץ

השנה שילבה מילר קטעים אייקוניים ממסלולי עבר, בהם טיפוס למעברי הרים תלולים ומקטע "אנדורו" טכני, שאותו היא חשבה, המשתתפות לא אהבו, אלא שהתברר שזה היה אחד הימים האהובים עליהן. "הן אוהבות אתגרים", היא אומרת, "וכשאת נותנת להן הרים, דיונות ושטחים פתוחים, הן פורחות."

המשתתפות ברבל ראלי מגיעות מרחבי ארצות הברית ואף ממדינות נוספות. ביניהן נהגות מקצועיות, מהנדסות, אימהות, מורות ואפילו טייסות. חלקן נוהגות בכלים כבדים כגון ג'יפ גלדיאטור (Jeep Gladiator), אחרות מעדיפות רכבי קרוסאובר קלים יותר כגון סובארו פורסטר ((Subaru Forester. הן חיות בשטח במשך שמונה ימים, ישנות באוהלים, מבשלות לעצמן ומסתמכות על דיוק, תקשורת בין־אישית ועבודת צוות כדי לנווט בין 18 ל־25 נקודות ביום.

הנהגת הוותיקה רייצ'ל קרופט (Rachelle Croft), שהשתתפה ברוב המרוצים מאז 2016, חזרה השנה כדי לציין עשור למיזם. "זה תמיד אחר, אבל יש משהו קבוע: רגע הבוקר הזה, אחרי הקפה, כשאת מתחילה לנהוג והאור הראשון שוטף את העמק - את מרגישה כמו חלק מהנוף."

שיטת ניקוד ותוצאות

הראלי אמנם לא בנוי כמרוץ מהירות, אך הוא כולל מערכת ניקוד מורכבת המתבססת על דיוק הניווט, עמידה בזמנים ושמירה על רוח צוות. השנה הסתיים האירוע ב־18 באוקטובר ליד העיר נידלס (Needles) שבקליפורניה. הצוות של נינה בארלו (Nena Barlow) וטרלין פטריט (Teralin Peterit) זכה בקטגוריה 4x4 לאחר שצבר 91% מהנקודות האפשריות עם רכב ג'יפ גלדיאטור. בקטגוריית הקרוסאוברים X-Cross ניצחו קרי לנדו (Carey Lando) ואנדראה שפר (Andrea Shaffer) בדגם היברידי של סובארו פורסטר (Subaru Forester Hybrid), עם 80% מהנקודות.

בעבור מילר, הראלי הוא הרבה מעבר לתחרות. הוא מרחב של חיבור אנושי ואישי. "יש רגעים שאני קוראת להם 'רגעים שחשובים באמת'", היא אומרת. "לפעמים זו שיחה באמצע המדבר, לפעמים מבט בין שתי נשים שהבינו שהן חצו משהו - לא רק גבול פיזי אלא מנטלי."

עשור לאחר שנולד כרעיון על הנייר, רבל ראלי נהפך לתופעה תרבותית ולמודל השראה עולמי. מילר כבר מתכננת את המהדורה הבאה, אך בינתיים מתבוננת אחורה בסיפוק. "המדבר משתנה, אבל מה שלא משתנה הוא האנשים. בכל שנה אני פוגשת נשים שמגלות את עצמן מחדש, וזה מבחינתי הניצחון הגדול ביותר."

 

לפרטים נוספים

 

צילום: REGINE TRIAS

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן