מגה בשטח
מדורים
מגה טכנולוגיות
לעמוד קודם

מצלמות חכמות לרכבי שטח

10/09/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

בתקופה שבה הטכנולוגיות לרכב חשמלי משתכללות והבינה המלאכותית מתמזגת בהדרגה עם עולם הרכב, יש מי ששואל מה קורה כשמחברים את שני התחומים בנהיגת שטח. מנכ"ל חברת פוטנשל מוטורס (Potential Motors), סאם פורייה (Sam Pourier), סבור שהתשובה נמצאת במצלמות שכבר מותקנות ברוב הרכבים המודרניים וביכולתן לספק ניתוח שטח בזמן אמת.

"בבסיס של מה שאנחנו עושים נמצאת האופציה להשתמש במצלמות הרכב כדי להבין את השטח שלפניך", מסביר פוארייה. "המערכת מזהה אם אתה עומד לעבור משטח עם חיכוך גבוה לשטח חלק או להיכנס לאזור עם מהמורות, ומשם היא משפיעה על בקרת האחיזה, המתלים ופרמטרים נוספים."

הטכנולוגיה פועלת לפי עיקרון פשוט אך עוצמתי: הבנת פני השטח לפני שהרכב עצמו מרגיש בהם. במקום תגובה לאחר שהרכב איבד אחיזה, מתקבלת תגובה פרואקטיבית. התוצאה היא נהיגה בטוחה יותר גם בתנאים קיצוניים כגון שלג, בוץ או דרכים שאינן סלולות.

כדי לבחון את היכולת המעשית של המערכת, החברה בנתה שני רכבים ייחודיים: רכב שטח חשמלי פי זירו (P-Zero) עם ארבעה מנועים, פותח לצורך שליטה מלאה על התוכנה והחומרה, ודרכו נבחנים אלגוריתמים מתקדמים לחלוקת מומנט בין הגלגלים לפי תנאי הדרך. הגרסה השנייה היא רכב שטח מדגם KRX (דמוי באגי) עם שתי מערכות שליטה נפרדות: אחת לבקרת הנעה (4x2 או הנעה מלאה עם דיפרנציאל נעול), והשנייה לבקרת המתלים. הרעיון הוא להעניק לנהגים תחושה של מעבר מהילוכים ידניים לאוטומטיים, רק בתחום המתלים והאחיזה.

מה אפשר ללמוד מנהיגת שטח?

לדברי פורייה, הרבה מתאונות הדרכים לא נגרמות דווקא מטעות אנוש אלא מתגובה איטית לשינויים בתנאי השטח. הטכנולוגיה שפיתחה החברה כדי להתמודד עם אתגרי שטח קשים, עשויה לעבור גם לשימוש יומיומי בעיר כגון נהיגה על כביש רטוב.

במהלך הפיתוח התמודדה החברה עם אתגרים מורכבים, בעיקר בזיהוי שטח מתוך תמונות וצילומי וידאו. רק בזכות ההתקדמות האחרונה בתחום הראייה הממוחשבת והבינה המלאכותית היה אפשר לתרגם את אותות הווידאו לפעולות מדויקות בזמן אמת. אתגר נוסף הוא תלות מלאה בנתונים - "הדלק" של המערכת, כפי שמכנה זאת פוארייה.

לדבריו, יצרנים רבים משתמשים עד היום בטכנולוגיות מיושנות כגון הסקת תנאי השטח דרך תגובת הגלגלים. החזון החדש מאפשר להם לראשונה להבין את הקרקע לפני שהגלגל נוגע בה.

איך משתמשים במערכת?

לגבי מודל ההפצה לצרכנים, פורייה מציין כי כל יצרן רכב יוכל לבחור כיצד להטמיע את הטכנולוגיה. חלק מהיכולות, בעיקר אלו היומיומיות, עשויות להגיע כחלק מובנה מהרכב. לעומת זאת פונקציות שטח מתקדמות עשויות להיות זמינות כמצב נהיגה נוסף, למשל "מצב מסע" או "מצב שטח אוטומטי" שאפשר להפעיל לפי הצורך.

אם הטכנולוגיה אכן תיהפך למציאות, היא עשויה להביא למהפכה בשני עולמות בו־בזמן: היא תאפשר לרכבי שטח להיות חכמים ומגיבים יותר, ותתרום לשיפור ניכר בבטיחות ובדיוק התגובה של רכבים רגילים, ללא תלות במזג האוויר או במצב הכביש. בעתיד הקרוב ייתכן שכל רכב יהיה מסוגל להבין את הדרך טוב יותר, אפילו מהנהג עצמו.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן