טיפול טכני ברכבי שטח
שירות לרכב 4×4 מצריך התייחסות אחרת מרכב רגיל, בעיקר אם הרכב יוצא לשטח ולא רק עולה על שפת המדשאה מול הבית או מול בית הספר של הילד או נוסע למעגן הסירות. הסיבה היא כמויות גדולות של בוץ, אבק, חול ומים.
רכבי שטח נעים בדרך כלל בקבוצות, הן לצרכים חברתיים והן לצרכים בטיחותיים, למקרה שיש צורך בחילוץ. נסיעה בשיירה לאורך דרכי עפר מעלה ענני אבק שמעמיסים על רכיבים טכניים ובייחוד על המסננים, בעיקר ברכבים שלא מובילים את השיירה. האבק גם עלול לגרום שחיקה מואצת במערכות ההיגוי והמתלים בגלל חלקיקים שוחקים שחודרים למכלולים. בנסיעות חוף, הרכבים חשופים לשילוב של חול, מים ומלח, שמגביר את הסיכון לחלודה.
בדרום ניו זילנד למשל, בעת חציית נהרות, מים עשויים לכסות את הרכב עד גובה מכסה המנוע, כל עוד מותקן לו שנורקל. גם תנאים כאלה מעמידים את מרכיבי הרכב בעומסים קיצוניים.
מעבר לאתגרים הסביבתיים, השבילים בדרך כלל משובשים ומורכבים, ומצריכים נסיעה על מלוא מהלך המתלה, במיוחד רכבים עם מתלים מוגבהים או גלגלים גדולים יותר, שמוסיפים משקל ומעמיסים על מכלולי המתלים.
התוצאות של תנאי שטח כאלו הן בלאי מואץ, במיוחד באזור התחתון של הרכב שבו נמצאים מערכת המתלים, ההנעה והמפלט, וכן סיכון מוגבר לקורוזיה.
מוסכים שמטפלים ברכבי שטח בעלי סימני שימוש רב בשטח, צריכים להקפיד על בדיקה מעמיקה יותר בטיפול התקופתי, תוך מתן תשומת לב לרכיבים כגון מסבים, חיבורים, בלמים ומערכות הנעה. במקרים רבים מומלץ להציע ללקוח לקצר את מרווחי הטיפולים או להתקין רכיבים מחוזקים לצורך עמידות ארוכת טווח.
תחום נוסף המצריך התייחסות הוא המערכת החשמלית. לרוב רכבי 4×4 יש דרישות חשמל נוספות, כולל כננות, פנסי עזר, מקררים ניידים או מערכות חשמל למחנאות בשטח. רכבים כאלה עשויים לכלול סוללה שנייה, אלטרנטור מוגדל ואפילו לוחות סולריים. מכיוון שהאלטרנטור חשוף למים ובוץ, חשוב לבצע בדיקה ויזואלית ובדיקת תפקוד יסודית יותר מהרגיל.
כשניגשים לטפל ברכב שטח, כדאי להביא בחשבון את התנאים הקשים שהוא עובר בדרך, ולהתאים את תהליך הבדיקה והטיפול.