תחזוקת רכב אחרי יציאה לשטח
רכיבת שטח מצריכה כוח, ידע והכנה מוקדמת, הן מהרכב והן מהנהג. אבל מה קורה אחרי שהמסלול מסתיים? מדריכים רבים מתמקדים בהכנה לשטח, אך פחות במה שצריך לעשות לאחר מכן כדי להחזיר את הרכב למצב טכני אופטימלי. לפניכם מדריך יסודי לתחזוקת רכב שטח לאחר טיול, כדי להבטיח שהרכב ישרת אתכם לאורך זמן ולמסלולים נוספים.
השלב הראשון והבסיסי הוא ניקוי יסודי - חיצוני ופנימי. שטיפה וניקוי ואקום מסירים בוץ, אבק ושאריות שעלולים לפגוע בתפקוד הרכב. לכלוך שהצטבר מתחת לרכב ובמנוע עלול לפגוע במכלולים חיוניים. פתיחה של מכסה המנוע ושטיפה עדינה של סביבתו תחשוף נזקים פוטנציאליים ותמנע בעיות לטווח ארוך.
לאחר הניקוי בודקים את מצב הצמיגים: עומק חריצים, לחץ אוויר, חיבורי אומים, נזקים בבידוד ובחישוק, ובמידת הצורך מוסיפים אוויר לרמה של לחץ כביש. צמיגי שטח ורסטיליים (all-terrain) מתוכננים לכל תנאי השטח, אך צוברים בוץ וחצץ שמאיצים שחיקה.
הדיפרנציאלים שאחראים על חלוקת הכוח בין הגלגלים חשובים בייחוד ברכבי שטח מתקדמים כגון טנדר השטח פורד ראפטור (Ford Raptor), המצויד במערכות נעילה אלקטרוניות קדמיות ואחוריות. בודקים נזילות, פגיעות ומצב שמנים. צבע חלבי בשמן הגיר מלמד על חדירת מים ומצריך טיפול מיידי.
נסיעה בשטח חושפת את גוף הרכב לפגיעות: בולמים עלולים להתעקם או לדלוף, ובושינגים עלולים להישחק. אל תבצעו הידוק בולמים כשהרכב באוויר - רק כשהוא עומד יציב על הקרקע.
הבלמים זקוקים לתשומת לב: חול ובוץ עלולים לשחוק את תופי הבלם ולפגוע ביעילות העצירה. בדקו את קווי הבלם, שנחשפים לעומסים גבוהים ברכיבת שטח. חשוב לבדוק רכיבים מרכזיים במערכת הבלימה. רובם עלולים להיפגע, להיסדק ואף להישבר אחרי נסיעה מאתגרת בשטח.
מערכת המתלים סופגת זעזועים רבים. בדקו את המוט המייצב, זרועות השליטה, קפיצים ובולמי מרוץ. חלקים אלה עלולים להתחכך אלה באלה ללא שימון מתאים ולגרום שחיקה. הקפידו להדק אומים רופפים ולוודא שהיגוי הרכב ומערכת המתלים מחוברים באופן בטוח לשלדה.
שימון נכון מונע חריקות ושחיקה. עברו על כל נוזלי הרכב: שמן מנוע, שמן גיר, נוזל בלמים, נוזל קירור, שמן הגה ונוזל שמשות. שימון של מפרקים, מסבים וחיבורי רכיבים מסוג u-bolt חיוני בייחוד ברכב שטח שנחשף לבוץ ולרטיבות.
בדקו סדקים בשלדה, בעיקר באזורי ריתוך ומאמץ גבוה. אבק ולכלוך עלולים לסתום מסננים ולהעמיס על מערכות המנוע. עברו על רצועות, חגורות ומהדקים, וכן על הרדיאטור ומסנן האוויר. ייתכן שיידרשו ניקוי או החלפה.
אם השתמשתם בכננת לצורך חילוץ, סדרו מחדש את הכבל על התוף ובדקו שלא נוצרו קשרים או סיבים קרועים. החזירו למקומם את כלי החילוץ, המצברים הניידים, רצועות הגרירה ושאר הציוד. בסיום כל הבדיקות תוכלו להיות בטוחים שהרכב מוכן למסלול הבא.
