לאווטרקס קרוואן חשמלי
חברה אמריקאית אווטרקס (Evotrex), אחת מהחדשות בתחום מכריזה על מוצר ראשון מסוגו - נגרר קמפינג שמסוגל לייצר את החשמל שלו בעצמו. לאחר סבב גיוס של 16 מיליון דולר בסבב הראשוני החברה מתכננת לחשוף את דגם הבכורה שלה בתערוכת CES 2026 בלאס וגאס.
הנגרר שמיועד להרפתקאות שטח ולשהייה בתנאי "אוף־גריד" (ללא מקורות חשמל רגילים), אמור לשמור על אספקת חשמל קבועה גם הרחק מהקווים הסטנדרטיים. לטענת החברה, זהו "נגרר הראשון מסוג קרוואן בעולם שמפיק חשמל בעצמו" - אמירה שאפתנית, אך לא חסרת תקדים. דגמים קודמים כמו Lightship AE.1 ופבל פלו (Pebble Flow) כבר הציגו יכולת תפקוד עצמאית באמצעות פאנלים סולריים וסוללות פנימיות, אך באווטרקס מבקשים להוסיף שכבה נוספת של עצמאות אנרגטית.
החידוש המרכזי של אווטרקס הוא מנוע בנזין מובנה, שתפקידו להפיק חשמל כאשר האנרגיה הסולרית לא מספיקה - למשל בלילות או בימים מעוננים. לפי החברה, מדובר במנוע שקט ויעיל במיוחד, המנצל גם את חום הפליטה לחימום תא הנוסעים, בדומה לשיטה המקובלת בכלי רכב עם מנוע בעירה פנימית. כך מתקבל מקור אנרגיה כפול: סולארי ביום, תרמי ומכני בלילה.
אמנם השימוש בגנרטור לא חדש בעולם הקרוואנים, אווטרקס טוענת שהפתרון שלה חסכוני, משולב ונקי יותר מרוב האלטרנטיבות הקיימות. החברה לא חשפה עדיין מפרטים מלאים או צילומים של חלל הפנים, אך בתמונות ההדמיה נראית יחידת שטח קשוחה עם ארבעה גלגלים רחבים, צמיגים בולטים ולוחות סולריים על הגג. הדלת האחורית נפתחת כלפי מעלה, ומאפשרת גישה ישירה לדק אחורי שמיועד כנראה לטעינה או למנוחה בשטח.
מאחורי המיזם - בכירים מעולם הטכנולוגיה והרכב
את החברה מובילים שני יזמים בעלי רקע טכנולוגי עשיר: אלכס שיאו (Alex Xiao), מנכ"ל ומייסד אווטרקס, ששימש בעבר כמנכ"ל-שותף באנקר (Anker), אחת מיצרניות המטענים הניידים הגדולות בעולם; וברוס יאנג (Bruce Yang), סמנכ"ל הטכנולוגיות, שכיהן בעבר כסגן נשיא מרכז הפיתוח של יצרנית הרכב הסינית ג'ילי Geely)). הצוות, כך נראה, מביא איתו ניסיון משולב בתחומי האנרגיה הניידת, האלקטרוניקה וההנעה הרכבית.
לדברי שיאו, הקרוואן כולל מערכת ניהול אנרגיה חכמה המאפשרת הפעלה רציפה של מכשירי חשמל פנימיים גם בתנאי שטח קשים. "במדבר או על רכס הרים - להיות ללא חיבור לתשתיות חשמל לא חייב להיות לא נוח," הוא אמר.
ככל הנראה יש כאן גם מערכת אחסון אנרגיה פנימית, המשלבת סוללות ליתיום נטענות מהשמש ומהמנוע. החברה צפויה לחשוף את כל הפרטים בתערוכת CES הקרובה, ולהתחיל באספקת יחידות הראשונות עד סוף 2026. הייצור העיקרי יתבצע בסין, וההרכבה הסופית - בקליפורניה. אם אווטרקס תעמוד בהבטחותיה, ייתכן שהיא תפתח עידן חדש של קרוואנים אוטונומיים - כאלה שלא רק צורכים חשמל, אלא גם מייצרים אותו.




