סטארק מפתחת אופנוע כביש
חברת סטארק פיוצ'ר (Stark Future) מברצלונה, שהתפרסמה בזכות דגמי השטח החשמליים שלה, הודיעה כי היא מתרחבת לשוק האופנועים לכביש. המייסד והמנכ"ל, אנטון ואס (Anton Wass), טוען כי אופנועי הכביש החשמליים של החברה ישנו את התפיסה בשוק ויוכיחו יכולת עדיפה על מתחרים מונעי בנזין.
המעבר מהשטח לכביש
מאז הופעת הבכורה של דגם השטח הראשון, סטארק וארג (Stark Varg) בדצמבר 2021, נהפכה החברה לשם מוכר בתחום האנדורו והמוטוקרוס (רכיבות שטח) החשמליים. וארג, שמשמעות שמו בשוודית היא "זאב חזק", סיפק 80 כ"ס במשקל של 110 ק"ג והורכב מחומרים אקזוטיים כגון קרבון ומגנזיום. דגם EX שהוצג בסוף 2024 היה הראשון שקיבל רישוי לכביש, וכעת הכוונה היא להרחיב את מבחר הדגמים לאופנועי כביש מלאים.
הדור השני, MX 1.2, כולל סוללת 7.2 קילוואט־שעות עם טווח משופר ב־20%, שלדה מתוקנת, תיבת הילוכים חדשה, מתלים מכוילים מחדש ומערכת מולטימדיה ארקנסטון (Arkenstone) עם GPS מובנה המשמשת גם כטלפון חכם. ההצלחה המסחרית ניכרה במהירות: ברבעון השני של 2025 דיווחה החברה על הכנסות של 47 מיליון אירו ורווח נקי של 4.5 מיליון יורו עם 5,000 אופנועים כמעט שנמסרו בשלושה חודשים בלבד.
תוכניות עתידיות
לצד דגמי השטח החברה עובדת על גרסת סופרמוטו (אופנוע ספורט עם ביצועים מרשימים). חלק מהמשתמשים אף ביצעו הסבות עצמאיות. לפי ואס, חוויית הרכיבה מכניסה אדרנלין לגוף. נוסף לכך החברה מתכננת לבנות אופנועים מותאמים לאזורים מגוונים: דגמי פרמיום גדולים לשוק האירופי ודגמים קומפקטיים וזולים יותר לשוק האסייתי. הייצור מתוכנן במפעלים ובמרכזים טכנולוגיים הסמוכים לשווקי היעד כדי להתאים לדרישות המקומיות.
החברה משתפת פעולה ברמה אסטרטגית עם רויאל אנפילד (Royal Enfield), לאחר השקעה של 50 מיליון אירו מצד החברה האם אייכר מוטורס (Eicher Motors) ב־2022. סטארק מסייעת בפרויקט האורבני Flying Flea שהוצג בתערוכת EICMA 2024 וצפוי לעלות על הכביש ב־2026. בד־בבד אנפילד תורמת לסטארק ביכולות ייצור והתרחבות גלובלית.
לצד ההצלחה לחברה קשיים רגולטוריים בעולם התחרותי. ב־2021 נאסרה השתתפותה במרוצים משום שהחוקים אפשרו רק אופנועי בנזין, אך מאז נפתחו הדלתות לאופנועים חשמליים במדינות רבות. סטארק מתחרה באליפות העולם לשטח ולרכיבות ארוכות טווח, שם סיימה חמישית בעונה המלאה הראשונה שלה. עם זאת כניסה לתחרויות יוקרה כגון MXGP עדיין נראית רחוקה, בין השאר בשל התנגדות יצרניות גדולות.
סטארק וארג EX