לבנדה אופנוע עם תיבת CVT
עולם האופנועים עובר בשנים האחרונות שינויים מהותיים בכל הקשור למערכות העברת כוח. יצרנים גדולים מחפשים דרכים חדשות לייצר רכיבה פשוטה ונגישה יותר. יצרניות כגון הונדה (Honda) עם מערכת DCT וימאהה (Yamaha) עם מערכות חשמליות ומצמד אלקטרוני הוכיחו שהמגמה הזו צוברת תאוצה. כעת מצטרפת למהלך בנדה (Benda) הסינית שמציגה דגם חדש, Chinchilla 350 CVT Neo, שמאמץ גישה אחרת לחלוטין: שימוש בתיבת הילוכים רציפה (CVT) באופנוע כביש מלא.
הונדה וימאהה פיתחו מערכות אוטומטיות מתקדמות המדמות תפעול של קלאץ' והילוכים, ואילו בבנדה בחרו להסתמך על טכנולוגיה מוכרת ופשוטה יותר, CVT, כפי שמקובל בקטנועים. החברה מסבירה שהמטרה היא לא להפיק ביצועים גבוהים יותר אלא לספק לרוכבים חדשים חוויית רכיבה נגישה, עם פחות פעולות טכניות ויותר ביטחון. הבחירה הזו מיועדת בעיקר לרוכבים שהתרגלו לקטנועים קטנים אוטומטיים ורוצים לעבור לאופנוע ראשון בלי להתמודד עם מורכבות המעבר לקלאץ' והילוכים ידניים.
הרעיון לשלב תיבת CVT באופנוע כבר אינו חדש. אפריליה (Aprilia) השיקה בעבר את דגם Mana 850 עם תיבה דומה, אך למרות החדשנות הדגם לא זכה להצלחה מסחררת וירד מפס הייצור לאחר פחות מעשור. אחת ההערכות היא שעיצוב ספורטיבי בסגנון "ערום" לא התאים לאופי של תיבה כזו. בבנדה מקווים שהשילוב בפלטפורמת כביש בסגנון קרוזר יתאים יותר לאופי הנינוח של המערכת ויספק חוויית רכיבה עקבית וחלקה שמתכתבת עם הציפיות של הקהל.
לדגם מנוע V-Twin בנפח 343 סמ"ק המפיק 32 כוחות סוס ומספק מומנט של 21.6 ניוטון־מטרים. הנתונים מתונים יחסית ומכוונים לוורסטיליות יומית ולרכיבה רגועה יותר מאשר לביצועי ספורט. הדגם יושק בצבעים שחור, אפור וצהוב, וההשקה באירופה מתוכננת לסוף 2025. המחיר הרשמי טרם פורסם, אך צפוי להתחרות עם אופנועי ביניים אחרים.
הצגת הדגם החדש מלמדת על מגמה ברורה: יצרנים מנסים להרחיב את קהל היעד באמצעות הקלה של תפעול האופנוע. חובבי רכיבה ותיקים עדיין יעדיפו מערכות ידניות "מסורתיות," אלא שהדגמים האוטומטיים או החצי־אוטומטיים מיועדים למשוך רוכבים חדשים לשוק - קהל שרכב על קטנועים או כאלה שמחפשים חוויית רכיבה פשוטה יותר. אם בנדה תצליח במשימתה, ייתכן שדווקא גישה ישירה כגון CVT באופנוע קרוזר בינוני תהיה פתרון שיאפשר לתעשייה להגדיל את שוק המשתמשים בעתיד.