מורבידלי 125 - רף חדש למתחילים
עד לא מזמן נחשב האופנוע הראשון שנרכש לבחירה בין "סביר" ל"בקושי סוחב". דגמים בסיסיים נבנו בעיקר לפי תג מחיר, לא לפי סטנדרט איכות. היה להם בדרך כלל מנוע חלש, עיצוב אפרורי ותחושת נסיעה שאינה מעוררת השראה. אבל ב־2025 התמונה שונה לגמרי: לאופנועים למתחילים יש טכנולוגיה, ביצועים ואיכות הרכבה שגורמים גם לרוכבים ותיקים להסתכל פעמיים.
F125: אופנוע קטן, שם גדול
F125 הוא אופנוע קומפקטי בעיצוב ספורטיבי "ערום" בנפח 125 סמ"ק, שמיוצר בשם האגדי מורבידלי (Morbidelli) - מותג איטלקי שבעבר השתתף באליפויות גרנד פרי ובנה את אחד האופנועים המשוגעים אי פעם עם מנוע V8. היום המותג שייך לקבוצת QJ Motor הסינית, שבבעלותה דגמים נוספים, בהם קיוואי (Keeway) ובנלי (Benelli).
ל־F125 מנוע עם צילינדר אחד מקורר באמצעות נוזל, בתצורת DOHC (גל זיזים), עם הספק של 14.48 כוחות סוס ב־9,500 סל"ד ומומנט של 11.5 ניוטון־מטרים. כל זה מחובר לתיבת שישה הילוכים ולמצמד סליפר (slipper clutch) - תכונה נדירה מאוד בקטגוריה זו.
השלדה מורכבת ממזלג קדמי הפוך בקוטר 33 מ"מ עם מהלך של 130 מ"מ ומבולם אחורי מתכוונן מסוג מולטילינק (חיבור חוליות מרובות) - מאפיינים שנפוצים יותר באופנועים ספורטיביים מהשוק הגבוה. גם הבלמים מרשימים: דיסקים כפולים עם ABS בקוטר 260 מ"מ מלפנים ו־220 מ"מ מאחור.
עיצוב קרבי, ציוד מודרני
העיצוב חד ובעל נוכחות, בסגנון עירוני אך אגרסיבי ומינימליסטי, עם גוף חשוף, תנוחת רכיבה קדמית ותאורת לד מלאה - מזכיר את סדרת דיוק (Duke) של KTM. גם ברמת האבזור יש הפתעות לטובה: לוח שעונים דיגיטלי עם מד הילוך ושני חיבורים לטעינת טלפון, מצלמה אקטיבית או כל גאדג'ט אחר. גובה המושב הוא 795 מ"מ - נוח לרוכבים מתחילים אך לא נמוך מדי כדי להיהפך ל"אופנוע של ילדים".
בארצות הברית, שבה אין רגולציית רישוי מדורגת, רוב הרוכבים החדשים בוחרים כלים חזקים הרבה יותר. אך באירופה, באסיה ובאזורים נוספים, אופנועי 125 סמ"ק הם שלב חובה, ולעיתים גם חלום נעורים. בעבור רוכבים צעירים שחוסכים שקל לשקל כדי לרכוש את הרכב הראשון שלהם, ל־F125 שילוב נדיר של נגישות, מראה מושך, טכנולוגיה אמיתית ותחושת גאווה.