ל־BYD פלטפורמה חדשה לאוטובוסים חשמליים
יצרנית האוטובוסים הסינית בי־וויי־די (BYD) השיקה לאחרונה את פלטפורמת האוטובוסים החשמליים שנועדה לעזור לה לעקוף את הביצועים של מנועי הדיזל.
פלטפורמת הטכנולוגיה של האוטובוסים החשמליים מהדור השלישי הושקה ונחשפה רשמית בעיר האנגג'ואו. BYD הציגה את פלטפורמת הקילו־וולט הראשונה בתעשייה המיועדת לאוטובוסים חשמליים שהיא מקדמת את המגזר לעבר עתיד שבו כוח חשמלי עולה על זה שמופק ממנוע דיזל. באירוע הושק גם C11, אוטובוס חשמלי חדש שנבנה על פלטפורמה זו, המאיץ את החשמול של מערך הסעת הנוסעים.
השקת פלטפורמת האוטובוסים החשמליים 3.0 מסמנת פריצת דרך נוספת ל־BYD בטכנולוגיית האוטובוסים, כשהיא קובעת אמת מידה חדשה לטכנולוגיית ההנעה.
מאז תחילת הפיתוח של כלי רכב מסחריים אנרגטיים חדשים בשנת 2008 השקיעה BYD יותר מ־14 מיליארד יואן במחקר ופיתוח (17 השנים האחרונות). בצוות המחקר שלה יש כעת יותר מ־7,000 איש. כחברה היחידה ששולטת בטכנולוגיות האנרגיה החדשות, הליבה של "שלוש מערכות חשמליות ושבב אחד" והיחידה שמתמקדת באופן עקבי ברכבים מסחריים בעלי אנרגיה חדשה, פלטפורמת האוטובוסים החשמליים של BYD עברה שלוש גרסאות, ושברה מגבלות טכניות כדי להשיג "חשמל חזק יותר מדיזל", כדברי החברה.
פלטפורמת האוטובוסים החשמליים 3.0 מייצגת חדשנות מקיפה ומהפכנית המתמקדת בשלושה תחומים מרכזיים: בטיחות, יעילות ואינטליגנציה. הפלטפורמה מציגה את ארכיטקטורת המתח הגבוה הראשונה בעולם של 1,000 וולט בייצור המוני לאוטובוסים, עם מערכות הנעה, טעינה וחלוקת חשמל, ומיזוג אוויר, כולם שודרגו ל־1,000 וולט. הוא כולל את שבבי הכוח הגבוהים בעולם מסיליקון קרביד בהספק של 1,500 וולט ואת סרן ההנעה החשמלי הראשון בתעשייה בהספק של 1,000 וולט לאוטובוסים.
בשילוב עם מערכת ניהול תרמי מרובת מקורות חום שבעה באחד, אפשר להפחית את צריכת האנרגיה הכוללת של הרכב עד 18%, ואת טווח הטמפרטורות הנמוכות של -15 מעלות צלזיוס אפשר להגדיל ב־80-50 ק"מ.
מבחינת בטיחות, הפלטפורמה מאמצת באופן מהפכני את טכנולוגיית השילוב של שלדת סוללות אוטובוסים (CTC) הראשונה בעולם, ומשלבת את סוללות הלהב הדקות ביותר בתעשייה, הספציפיות לאוטובוסים, עם שלדת השלדה. בחבילת הסוללות עשר שכבות הגנה. היא יכולה לעמוד בפני ריסוק של משאית כבדה במשקל 50 טונות וביותר מפי ארבעה מהתקן הלאומי של דחיסה, מה שמשפר מאוד את הבטיחות הכוללת ואת ניצול השטח של הרכב.
מבחינת אינטליגנציה, הדור החדש של ארכיטקטורה אלקטרונית וחשמלית משלב ביעילות אינטליגנציה וחשמול, ומשיג תיאום יעיל ובקרה חכמה של השלדה, ההינע ובקרת המרכב. מערכות בקרת גוף אוטובוסים חדשות ובלעדיות המבוססות על אנרגיה, כגון Bus Cloud Ride A, מערכת בקרת מומנט חכמה של Bus iTAC, מערכת יציבות במהירות גבוהה (TBC) ומערכת סיוע לנכים לנהג 2.0, משפרות מאוד את יציבות הטיפול, את חלקות הנסיעה, את הנוחות ואת בטיחות הרכב.
דגם C11 החדש שאורכו 11 מטרים בנוי על פלטפורמת e-Bus 3.0 ויכול להגיע לטווח של יותר מ־400 ק"מ בתנאי עומס מלא ומיזוג אוויר. ביצועיו בבטיחות, יעילות ונוחות עולים בהרבה על אלה של אוטובוסים המונעים בדיזל. C11 הוא הראשון שמצויד ב־Bus Cloud Ride A, שיכול להקל ביעילות מחלת נסיעה על ידי החלקת מהמורות מתמשכות. בשילוב עם חומרים ידידותיים לסביבה, אוורור יעיל, בקרת טמפרטורה והנדסת הפחתת רעשים NVH, הוא יוצר סביבת נהיגה נוחה. הרכב, עם ביצועיו המצוינים, יכול להסתגל למגוון סביבות תפעול, כולל טמפרטורה גבוהה, קור גבוה, גובה רב, אזורים הרריים, ערים ואזורים כפריים.
