הכתרה ירוקה לאוטובוס של מאן
דגם מאן ליון (MAN Lion) קיבל לאחרונה את התואר "האוטובוס בר-קיימא של השנה 2022" (Sustainable Bus of the Year 2022). האוטובוס התיירותי כבש את ליבם של חבר שופטים מקצועי בינלאומי, אשר ציין בטקס ההכתרה את היעילות, הידידותיות לסביבה והרבגוניות שלו.
הגורמים שהכריעו את הכף לטובת ה-Lion היו המנוע החזק שמותאם לשימוש בדלק חלופי, רמת יעילות גבוהה של הרכב, דור חדש של מושבים העשויים מחומרים ממוחזרים (עם תרומה לסביבה) ועוד. קריטריונים נוספים כגון בטיחות, נוחות, רמת רעש ויכולת מיחזור של רכיבים שנכנסו לתחשיב "המודעות הסביבתית" של היצרן הובאו אף הם בחשבון.
רק האוטובוסים החדשניים והידידותיים ביותר לסביבה בשוק האירופי מועמדים לזכייה בפרס האוטובוס בר-קיימא. השנה הוענק הפרס בפעם הרביעית. ה-Lion זכה בפרס האירופי הראשון והיחיד שמכיר בנושא הקיימות בתחום האוטובוסים העירוניים, האוטובוסים הבינעירוניים והאוטובוסים התיירותיים.
במאן טוענים כי האות הזה מכיר במחויבותה לפתרונות ידידותיים לסביבה. רודי קוכטה, ראש חטיבת האוטובוסים במאן ומי שקיבל את הפרס באירוע דיגיטלי, מסר: "הפרס הוא הצהרה ברורה שהאוטובוס התיירותי של מאן הוא לא רק דגם אמין ובטוח, אלא גם רכב חסכוני ובר קיימא."
חבר המושבעים של העיתונות המקצועית, המייצגת שמונה מדינות באירופה, התרשם מכמה היבטים של הדגם החדש. לדוגמה, הגרסה הארוכה ביותר שלו עשויה להכיל עד 61 נוסעים. כלומר לרכב, שאורכו קצת פחות מ-14 מטרים, יש פליטת CO2 מינימלית לנוסע. יתרה מזו, חבר השופטים קבע כי מנוע ה-MAN D26, העומד בתקן Euro 6e ומפיק עד 510 כוחות סוס (375 קילוואט) תואם ב-100 אחוז לדלק חלופי כגון HVO וביו-דיזל. נוסף על כך, את המומנט המרבי האפשרי אפשר להשיג גם במהירויות מנוע נמוכות מאוד, והדבר משפיע לחיוב על היעילות הכוללת של הרכב.
הדור החדש של המושבים מחומרים ממוחזרים עורר הדים חיוביים, והנושא של MAN DigitalServices היה גורם מכריע בקרב חבר השופטים. אפשר להשתמש בשירותים אלו בעזרת "RIO Box" המותקנת כסטנדרט מאז אוקטובר 2019. השירותים הדיגיטליים מסייעים לעקוב אחר כל גורמי העלות שיש להם השפעה על עלות הבעלות הכוללת (TCO) ולייעלם, עם אפשרות לתכנון נסיעות מיטבי ועד ניהול תחזוקה מלא.
אשר לבטיחות של הנהגים, הנוסעים ומשתמשי הדרך, בעזרת MAN OptiView, מערכת המראות הדיגיטלית הראשונה בעולם האוטובוסים, לנהג יש שדה ראייה מלא המתגבר על שדה הראייה המת. ישנן שתי מצלמות בכל צד של הרכב, המקרינות את האזורים הצדדיים והאחוריים של האוטובוס הארוך, ויש שני צגים בתוך הרכב המשדרים בזמן אמת. כך אפשר להציג שטח גדול יותר מאשר במראות חיצוניות קונבנציונליות.
בטיחות נוספת מושגת תודות ל"עוזר הפנייה" - מערכת אזהרה אקטיבית לזיהוי הולכי רגל. ישנם גם מחוון מהירות וזיהוי אוטומטי של תמרורים. טכנולוגיית בולם הזעזועים החדשה PCV (Premium Comfort Valve) ותצורת השלדה האופטימלית מבטיחים נוחות נהיגה, טיפול משופר בבורות ובמהמורות בכביש וכמובן בטיחות משופרת.
הדגם החדש מוצע בארבעה אורכים ועם שניים או שלושה סרנים. המשקל הכולל המרבי המותר שלו הוא עד 19.5 טונות. כל אלה תורמים לגמישות של הדגם מבחינת יישומים אפשריים למפעילי תחבורה ציבורית.