מגה הסעות
חדשות
חדשות מהעולם
לעמוד קודם

הרחבת תקנת הבטיחות הכללית באירופה

29/09/2025
זמן קריאה: 2 דק'

באיחוד האירופי נערכים ברצינות להגשת 'חזון אפס תאונות', שמציגה את מחויבותו של האיחוד האירופי לבטיחות בדרכים. לא מדובר בחזון בלבד אלא בנדבך של אמצעים המעוגנים 'בתקנת הבטיחות הכללית', המציגה מגוון של מערכות סיוע ומערכות חובה לנהג ויכולות הקלטת נתונים לכלי רכב כבדים.

תקנת הבטיחות הכללית (GSR) היא נדבך חשוב מאוד ביוזמת חזון אפס תאונות שנועד להשיג אפס הרוגים ופצועים קשה בכבישי אירופה עד שנת 2050. המטרה העיקרית של ה־GSR היא לטפל ישירות בשכיחות הגבוהה של טעויות אנוש בתאונות דרכים, הנחשבת גורם תורם בעד 90% מהתאונות. כלי רכב כבדים מיוצגים באופן לא פרופורציונלי בתאונות קטלניות - 14% מאירועים אלה בשנת 2021.

מיולי 2024 כל המשאיות והאוטובוסים החדשים הרשומים באיחוד האירופי נדרשים לכלול שמונה תכונות בטיחות ספציפיות של סיוע אוטומטי לנהג:

1. אות עצירת חירום (ESS): אור מהבהב המציין למשתמשי הדרך שמאחורי הרכב כי הוא מאט בפתאומיות או בולם בחוזקה.

2. ניטור לחץ אוויר בצמיגים (TPMS): מערכת המנטרת באופן רציף את לחצי האוויר בכל הצמיגים בזמן שהרכב בשימוש, ומתריעה לנהג על תת־ניפוח או ניפוח יתר.

3. מידע על שטח מת (BLIS): מערכת זו מתריעה לנהג על התנגשות אפשרית עם הולכי רגל ו/או רוכבי אופניים הנמצאים ליד הרכב. פעילה במהירויות נמוכות.

4. מידע בנסיעה לאחור (REV): המערכת משתמשת בטכנולוגיית מצלמה ו/או חיישנים כדי לספק לנהג מידע על עצמים או אנשים מאחורי הרכב בעת נסיעה לאחור.

5. מידע ביציאה לדרך (MOIS): המערכת מתריעה לנהג על התנגשות פוטנציאלית עם הולכי רגל ורוכבי אופניים הנמצאים בשטח המת הקדמי של הרכב.

6. התקן לנעילת אלכוהול (ALC): ממשק סטנדרטי המאפשר להתקין מגוון התקני אלכוהול המונעים מנהגים העוברים את מגבלת האלכוהול החוקית לנהוג ברכבם.

7. אזהרת עייפות וחוסר תשומת לב של הנהג (DDR-AW): מערכת זו מעריכה את ערנות הנהג ומתריעה אם היא מזהה סימני עייפות או חוסר תשומת לב.

8. סיוע מהירות חכם (ISA): מתריע לנהג על חריגה ממגבלת המהירות באמצעות מצלמות ומאגרי מפות מקושרים ל־GPS.

מעבר לדרישות מיידיות אלו, GSR מחייב התקנת שלוש פונקציות בטיחות בשנים 2026 ו־2029. דרישות נוספות אלו כוללות מקליטי נתוני אירוע (EDR) המיועדים לאסוף ולשמור מידע קריטי במקרה של תאונה. חובת ההתקנה של מקליטי נתוני אירוע תחל ב־7 בינואר 2026 לדגמי רכב חדשים, וב־7 בינואר 2029 תהיה חובה לכל כלי הרכב החדשים.

המערכת נועדה לספק "מידע מדויק ומעמיק יותר על תאונות." יכולת איסוף נתונים זו, בשילוב ההתמקדות הקפדנית באבטחת סייבר, מלמדת על עתיד שבו שחזור תאונות והערכת אחריות יסתמכו במידה רבה על נתונים דיגיטליים EDRs, יספקו נתונים יקרי ערך לחקירת תאונות ועשויים להביא לקביעות ברורות יותר של אשמה וגורמים תורמים בהתנגשויות.

יש לכך השפעות מהותיות על חברות הביטוח, הליכים משפטיים ופיתוח מתמשך של מדיניות בטיחות. יצרנים יידרשו ליישם פרוטוקולי טיפול בנתונים חזקים כדי להבטיח שלמות ופרטיות של הנתונים, במיוחד בהתחשב באופי הרגיש של המידע הנאסף. מפעילים חייבים להבין את ההשלכות של נתוני EDR על נהגיהם ועל שיטות הפעולה שלהם, מה שעשוי להשפיע על תכנון תוכניות הכשרה ומדיניות בטיחות פנימית לקידום התנהגויות נהיגה בטוחות יותר.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן