הנחת מסילות במקטע הצפוני של מסילה הרכבת המזרחית
משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל, החל להניח את המסילות במקטע הצפוני של המסילה המזרחית, סמוך לחדרה מזרח. העבודות להנחת המסילות, מערכות הרכבת, מערכות איתות ובדיקות ההרצה, צפויות להימשך כשנתיים, עד סוף 2025, ואז תמסור נתיבי ישראל את הפרויקט לאחריות רכבת ישראל. האחרונה תפעיל את הקו ב-2026, לאחר חשמולו, ביצוע הבדיקות וקבלת האישורים הנדרשים.
פרויקט המסילה המזרחית כולל הקמת מסילה חשמלית כפולה באורך של 65 קילומטרים, מחדרה מזרח ללוד. המסילה הכפולה תאפשר נסיעת רכבות חשמליות במהירות של 160 קמ"ש. במסגרת הפרויקט יוקמו 5 תחנות רכבת חדשות: חדרה מזרח, השומרון-טייבה, טירה-כוכב יאיר, אלעד, קרית שדה התעופה. תחנות אלה יתחברו לתחנות הרכבת הקיימות בראש העין ובלוד.
הפרויקט כולל גם 30 הפרדות מפלסיות, שדרוג התוואי ושיפורים גיאומטריים, הקמת מחלף אל-על ועשרה מבני דרך נוספים. המסילה המזרחית תחובר למסילת קשת-השרון ולמסילת החוף, ובעתיד תחובר גם לרשת המסילות בישראל, הכוללת את המסילה לירושלים ומסילת לוד-תל אביב ועוד.
מדובר במגה פרויקט שעלותו עשרה מיליארד שקלים. המיזם עתיד להיות החוליה המרכזית במערך המסילתי של מדינת ישראל, ולראשונה לשמש אלטרנטיבה למסילת החוף הקיימת כיום והמחברת בין צפון הארץ לדרומה בפרוזדור איילון.
המסילה המזרחית תביא למהפך אסטרטגי ברשת המסילות הארצית ותיצור מערך מסילתי שיחבר בין צפון הארץ לדרומה, תוך עקיפת גוש דן וצוואר הבקבוק של מסילות הרכבת בפרוזדור איילון. הרכבת תיצור עורק תחבורה עיקרי לסחורות, שיגדיל את יכולת השינוע מנמלי חיפה ואשדוד לכל הארץ, תוך צמצום תנועתן של עשרות אלפי משאיות משא ברחבי הארץ ופינוי הובלת מטענים ממסילת החוף, להגדלת קיבולת הנוסעים במסילה.
סמנכ"ל תשתיות רכבת בחברת נתיבי ישראל, צחי גורה: "חברת נתיבי ישראל השלימה אבן דרך משמעותית בפרויקט המסילה המזרחית. מדובר על פרויקט בסדר גודל לאומי, שעם השלמתו עתיד להביא למהפך אסטרטגי ברשת המסילות הארצית וליצור מערך מסילתי שיחבר בין צפון הארץ לדרומה."
צילום: חברת נתיבי ישראל