מגה הסעות
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

התנהלות חברת נת"ע במכרזי הרכבת הקלה

06/06/2022
זמן קריאה: 3 דק'

ועדת הכלכלה קיימה דיון מהיר ביוזמת ח"כ אורי מכלב על התנהלות חברת נת"ע במכרזי הרכבת הקלה והחשש לעיכובים ולבזבוז כספי ציבור. ח"כ מקלב ביקש להעמיק בראיית העבודה של נת"ע בפרויקטים של הרכבות הקלות, בחשד שקיים פער בין ההתחייבות ליעדים לבין מה שקורה בשטח. לדבריו, "התקציב היה 10.7 מיליארד שקל, והיום יש הערכות של 16 מיליארד שקלים."

ח"כ קטי שטרית שהתחילה לבדוק את נושא נת"ע עוד מפינוי כפר שלם, אמרה שעל החלטות החברה אין מספיק ביקורת. נת"ע בחרה בתוואי הרסני לעיר רעננה, שיגרום נזקים של יותר מ-40 מיליארד שקלים, למרות שיש תוואי חלופי של 570 מטר שיחסוך חצי מיליארד שקל.

ח"כ צבי האוזר אמר שלפרויקטים בסדר גודל כזה יש חריגות תקציביות, והדבר החשוב הוא להאיץ את הפעולות כי אנחנו בקטסטרופה תחבורתית. "התפקיד של נת"ע הוא להקים תשתית לתלפיות, למאה שנה, ולקצר את הסבל לתושבים."

עו"ד טל קדמי, ממובילי המחאה נגד התכנון של נת"ע: "בנובמבר 2020 נודע לנו על התוואי ששונה בדקה התשעים. יש תוואי שיכול לשרת את הנכים בבית לוינשטיין. למעשה אומרים לנו שלא אכפת מהנכים. נט"ע ומנכ"ל החברה לא הסכימו להיפגש איתנו. אנחנו מבקשים תוואי שישרת את הנכים במקום שהכי נדרש להם, ומבקשים לא לתת יד לחוק המטרו. אני יודע כמה תחבורה ציבורית חשובה, אבל לא תחבורה ציבורית דורסנית."

המשנה למנכ"לית משרד התחבורה, עילם שגיא, אמר שהמטרו והרכבת הקלה הם פרויקטים חשובים שמתגלגלים כבר שנים הן במוסדות התכנון הן בממשלה, והם מודעים לבעיות הקיימות. שגיא ציין שהחלק האחרון של המטרו נמצא בדיון ארוך אצל חוקרת מטעם הוועדה לתשתיות לאומיות, אך התוואי של הרכבת לא קשור לחוק המטרו, והקו הירוק והקו הסגול מתוכננים לשנים 2027-2026.

 

 

מנכ"ל נת"ע, חיים גליק: "לגבי סוגיית תוואי הרכבת הקלה, ישבתי עם ראש עיריית רעננה, והדבר הועבר לחקירה בוועדה לתשתיות לאומיות. בקשר לפינוי כפר שלם, נת"ע פעלה באופן הגון וענייני עם התושבים, והוצאתם בעיכוב של שנה גרמה לעיכוב של שנה בפרויקט. המטרו עובר ב-24 רשויות שמרביתן תומכות בו, ועם הרכבת הקלה זהו פתרון אמיתי לכל משתמשי הרכבים הפרטיים."

גליק הוסיף שנת"ע לא מוציאה כספים לפרסום עצמי ולא שילמה על חסויות. הסרטים שנראו תואמו עם משרד התחבורה כדי להכשיר את הלבבות להגעת הרכבת. אשר לחריגות התקציביות, מדובר בטעויות שהתבצעו באומדן שנעשה ללא שום ניסיון קודם. אם ישוו לפרויקטים אחרים בעולם, נראה שנט"ע במקום טוב. עוד הוסיף, שהקו האדום שנכנס לעבודה באוגוסט 2015 ייפתח בסוף השנה הנוכחית.

נציג אגף התקציבים באוצר, איציק דניאל: "כדי להתמודד עם החסמים הבאנו את חוק המטרו שמונח על שולחן הכנסת ומחכה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית. אם החוק לא יעבור, יהיה קשה מאוד ליישם את הפרויקט בלוחות זמנים ובתקציב שאנחנו מעריכים."

בהיבט התקציבי, אמר דניאל, פרויקט הרכבת הקלה הוא מהמורכבים ומהיקרים ביותר שנעשו במדינה. יש עיכובים בזמן ובתקציב, בין היתר בגלל המדד שעלה ושדרוגי תשתיות שלא כולם תכננו. על כל חריגה של יותר מ-50 מיליון שקל נדרש אישור מוועדת ההיגוי והיא נמצאת בבקרה של חברה חיצונית.

ח"כ מקלב סיכם את הדיון ואמר בין השאר, שיכול להיות שצריך להפעיל אנשי מקצוע עם מומחיות בממשק שבין התושבים לחברה. "אם תעמדו ביעד הפעלת הקו האדום עד סוף השנה, זה יהיה הישג", אמר.

מקלב ציין שהוועדה מבקשת שנת"ע תעביר לה בכתב הערכה של תקציב מועדי ההפעלה ולוחות הזמנים, ושעל החברה ללמוד מניסיון חשמול הרכבת הקלה בירושלים ולדווח על תוכניותיה. גליק בתגובה: ההסכמים נחתמו וכל שינוי יביא לשנים של עיכוב. ח"כ מקלב: "תעבירו את התשובה בעניין הזה בכתב ונשקול לקיים סיור."

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן