ועדת הכלכלה: תעריפי התחבורה הציבורית
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה לישיבת מעקב אחר יישום הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית. לבקשת ח"כ עופר כסיף וקבוצת חברי כנסת, עלה גם נושא ההתייקרות הצפויה של מחירי התחבורה הציבורית.
היו"ר ביטן הזכיר, כי הוועדה כבר ביקשה תיקונים ברפורמת "צדק תחבורתי". לדבריו, יישום מלא מצריך תקציב של 720 מיליון שקלים, וכרגע הוקצו רק 360 מיליון שקלים. "אני לא מוכן לעשות את זה באופן חלקי. ויש ויכוח בין משרד התחבורה למשרד האוצר, ואני מקווה שנפתור את זה בשבועיים הקרובים. הממשלה צריכה למצוא תקציב ליישום מלא, ואם לא תהיה ברירה אערב את ראש הממשלה", אמר. היו"ר ביטן הוסיף, כי הוועדה דרשה נסיעה חינם לאזרחים ותיקים, הנחה של 50% בפריפריה החברתית והגיאוגרפית ותיקונים נוספים.
ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר הוועדה בכנסת הקודמת הזכיר, כי הבעיה החלה עם רפורמת "דרך שווה" של שרת התחבורה לשעבר מרב מיכאלי, בקואליציה שבה היה חבר. "השרה היום מירי רגב הבטיחה לבטל את הפגיעה בחלשים, והנה אנחנו לפני מחדל של התייקרות בסך 12%."
ח"כ אברהם בצלאל הוסיף, כי צריך דיון מעמיק על כל נושא התחבורה הציבורית, ובין השאר על המחסור בנהגים.
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
ח"כ איימן עודה אמר, כי דווקא מפלגות הקואליציה הזו צריכות למנוע פגיעה במחירי התחבורה הציבורית בפריפריה ובעיירות הפיתוח, וקרא לא לתת לזה יד.
היו"ר ביטן אמר, כי אין קשר בין הרפורמה לבין ההתייקרות הקרובה, שנובעת מעדכון מחירים, וביקש נתונים באשר להעלאה הצפויה.
מנהלת אגף תעריפים וכרטוס במשרד התחבורה, שלומית עמוס אמרה, כי ההתייקרות היא אוטומטית, לפי נוסחה שקובעת ועדת המחירים, והיא נדחתה ל-1 באוגוסט.
היו"ר ביטן הזהיר, כי אותה נוסחה עלולה להביא למצב שהמחיר לעולם לא יירד, ואמר כי צריך להגדיל את הסובסידיה לתחבורה הציבורית.
נציגת אגף התקציבים באוצר, שחר בר אמרה, כי רפורמת "דרך שווה" לא הכניסה כסף לאוצר. בשנה שעברה היה הסבסוד 13 מיליארד שקל, והשנה עלה ל-14 מיליארד.
ח"כ ביטון הזכיר, כי "דרך שווה" לקחה 200 מיליון שקל מהערך הצבור.
בר השיבה: "לא לקחנו 200 מיליון שקל. דרך שווה ייקרה חלק מהתעריפים והוזילה חלק אחר."
היו"ר ביטן אמר, כי על רקע יוקר המחיה אין שום היגיון להעלות מחיר של 12 אחוז בתחילת החודש הבא, וביקש לדעת כמה שווה ההתייקרות.
סגנית מנהל הרשות הארצית לתח"צ במשרד התחבורה, נעה אבירם ציינה, כי כל התייקרות שווה 25 מיליון שקל בחודש (300 מיליון שקל בשנה).
היו"ר ביטן אמר, כי הוא מבין שדחייה לתחילת 2024 משמעותה עלות של 150 מיליון שקל.
הוא סיכם את הדיון ואמר, כי לא יאפשר לרפורמת "צדק תחבורתי" לעבור ללא תקציב מלא, וכי הוא מודאג מהעלאות המחיר האוטומטיות. "כל תוספת שהממשלה תיתן בעתיד לנהגים, למשל, תבוא על חשבון התעריף ועל חשבון הציבור. יש דברים שצריך לתת שלא על חשבון התעריף", אמר. הוא הודיע כי הוועדה מבקשת ממשרדי האוצר והתחבורה את נוסחת העדכון האוטומטי.