מבני התרעננות לנהגים ועמדות טעינה לאוטובוסים
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים קידם הליך תכנון ורישוי מקוצר להקמת מבני התרעננות לנהגות ולנהגים ומאות עמדות להטענת אוטובוסים חשמליים. במסגרת ההליך הגיש משרד התחבורה לראשונה למועצה הארצית לתכנון ובנייה במינהל התכנון תוכניות להצבה של חמישה מבני התרעננות לנהגי אוטובוסים ולהקמת עמדות לטעינת אוטובוסים בשלושה מתקני תחבורה ציבורית. בעתיד יאושרו במתכונת זו מיתקנים נוספים.
ההליך המהיר מכיר למעשה בתשתיות התחבורה הציבורית כתשתיות בעלות חשיבות לאומית, ויאפשר למשרד להקים את המיתקנים מיידית, בלי להמתין להשלמת תהליכי תכנון מלאים שנמשכים חודשים ואף שנים.
מהלך זה מצטרף לפעילות המשרד אשר במסגרתה הוצבו בשנתיים האחרונות ברחבי הארץ 35 מבני התרעננות לנהגים. בין השאר הוצבו תחנות ריענון בערים ירושלים, ראשון לציון, אשדוד, אשקלון, בית שמש, מודיעין, קריית מלאכי, נהריה, ראש העין, כפר קאסם, אופקים, עמק חפר, יקנעם עילית וחבל אילות.
משרד התחבורה פועל מול הרשויות המקומיות וועדות התכנון להצבת 20 מבנים נוספים מדי שנה, מתוך 100 מבני התרעננות פעילים ברחבי הארץ. התחנות ישפרו את תנאי העבודה של הנהגים והנהגות, יתרמו לנהיגה בטוחה ולמשיכת כוח אדם איכותי לענף ויאפשרו למשרד להמשיך להגדיל את מספר האוטובוסים ולשפר את התחבורה הציבורית.
נהגות ונהגים בתחבורה הציבורית בישראל נעים מדי יום שעות ארוכות בכבישי ישראל. מבני ההתרעננות קטנים. הם ממוקמים בשטח מסופי התחבורה הציבורית, המספקים לנהגות ולנהגים מקום מסודר למנוחה ולהתרעננות בין הנסיעות. יש בהם מטבחון, חדר מנוחה ותאי שירותים. למבנים אלה חשיבות רבה בשמירת יכולת התפקוד של נהגות ונהגים בתחבורה הציבורית ובהבטחת תנאי עבודה וסביבת עבודה נאותים, והם מהווים תנאי להגדלת היצע השירות.
למרות החשיבות הרבה של מבני ההתרעננות, לא בכל מסופי התחבורה הציבורית הפועלים כיום בישראל קיימים מבנים כאלה בשל חסמים סטטוטוריים והיעדר ייעוד קרקע או זכויות בנייה המאפשרים הקמה של מבני השנאה ועמדות טעינה. הדבר מהווה כיום חסם משמעותי במימוש היעדים. אישור מבני ההשנאה בהליך המקוצר עשוי לפתור זאת.
חשמול צי האוטובוסים הוא פרויקט מרכזי של המשרד. רק לאחרונה אימצה ותקצבה הממשלה את יעדי המשרד לעבור לתחבורה ציבורית מאופסת פליטות. בעקבות האישור שהתקבל יירכשו מאות אוטובוסים חשמליים שיכנסו לשירות בשנה הבאה. חשמול צי האוטובוסים מחייב הקמת תשתית טעינה תומכת בקנה מידה גדול ועמדות טעינה לכל אוטובוס, שיאפשרו טעינה ביום וטעינה איטית בלילה.