מהפכה בראשל"צ: תחבורה ציבורית בת קיימא
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, ויו"ר דירקטוריון נתיבי איילון, מקסין פסברג, חתמו על הסכם משתל"ם - מהלך שינוי תחבורתי למרחב המוניציפלי בראשון לציון.
מדובר בהסכם תחבורתי חסר תקדים, הכולל צירי העדפה בהיקף כולל של 35 קילומטרים, מתוכם 30 קילומטרים של נת"צים טקטיים הניתנים לביצוע מיידי, בתוך כשנה. במסגרת ההסכם, ראשון לציון תרושת בנתיבי העדפה לתחבורה ציבורית ותחבורה בת קיימא, שתאפשר להרחיב את שירות התחבורה הציבורית ולספק אלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי, כבר בשנה הקרובה. לאורך נתיבי התחבורה הציבורית יוצבו מצלמות אכיפה והעדפה אלקטרוניות, לשמירה על דרך פנויה ותנועה חופשית לאוטובוסים.
במסגרת ההסכם יתווסף שירות תחבורה ציבורית בהיקף של 111,000 קילומטר נסועה בשבוע, ויוסדרו כ-144 דונם של שטחי מסופים, חניונים ומבני ריענון לנהגים בעיר, הכוללים 843 עמדות אוטובוסים. רוב מיתקני התשתית החדשים יאפשרו הטענה של אוטובוסים חשמליים, שיפעילו את השירות העירוני.
במסגרת ההסכם, שמוערך ב-650 מיליון שקלים, ייחנך שירות חדש - "הקו המקדים-חום", שיאפשר תוספות שירות ממשיות שיזכו להעדפה לאורך התוואי העתידי של הקו החום. בעוד כשנה (יולי 2023) יוקצה נתיב קיים לטובת תחבורה ציבורית, שעליו ייסעו אוטובוסים מפרקיים חדשים וחשמליים, שינועו לאורך התוואי בתדירות גבוהה של 7.5 דקות רוב שעות היום.
ראשון לציון תוביל מהלך לקידום תשתיות רכיבה בעיר. במסגרת ההסכם ייסללו יותר מ-33 קילומטרים של שבילי אופניים, שיחוברו ישירות למוקדי ביקוש, ובהם תחנת הרכבת, מוקדי תעסוקה, מוסדות חינוך, מרכזי בריאות ואזורי בילוי ופנאי. כן יוקמו עמדות ריענון לרוכבות ולרוכבים, מיתקנים לקשירת אופניים, עמדות ייעודיות לניפוח אוויר, ברזיות, אמצעי הצללה, עצים ועוד. יקודם מרחב ממותן תנועה בהיקף של 11 קילומטרים, שמהירות הנסיעה בו תוגבל ל-30 קמ"ש.
עם החתימה על ההסכם, ראשון לציון מצטרפת לערים נתניה, ראש העין וחולון, שחתמו על הסכמים משת"למים בחודשים האחרונים. מדובר בתוכנית הדגל של משרד התחבורה, שתיושם בקרוב בערים נוספות בארץ, שיבחרו לקדם תחבורה ציבורית. עלותה הכוללת נאמדת במיליארדי שקלים.
הסכם משתל"ם. צילום: צ'רלס יעקב, דוברות עיריית ראשון לציון
השרה מרב מיכאלי: "ראשון לציון הצטרפה לרשימת הערים שהן חלק מ'הסכם משתל"ם', שישדרג את התחבורה הציבורית בעיר, יגדיל את היקפי השירות וירחיב את אפשרויות התחבורה של התושבות והתושבים. ההסכם המשתל"ם נחתם אחרי עבודה ארוכה ושיתוף פעולה הדוק עם עיריית ראשון לציון, ובמסגרתו יושקעו יותר מחצי מיליארד שקלים, שיאפשרו לראשון לציון תחבורה ציבורית טובה יותר וקידום מערכת הסעת המונים בקו החום, שישדרג את התחבורה בעיר ובאזור.
"ככה הופכים את הפירמידה - הרחבת הסעת המונים, האצת השימוש בכלים דו-גלגליים והפיכת הנוסעות והנוסעים בתחבורה הציבורית ל-VIP באמצעות נתיבי העדפה ייעודיים. אני מזמינה את כל ראשי הרשויות להצטרף למהפכת התחבורה דרך חתימה על הסכמים משתל"מים."
ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך: "כל הפרויקטים הלאומיים המתוכננים בשנים הקרובות בתחום התחבורה מתחילים בעיר ראשון לציון, חוצים אותה או עוברים דרכה, וחלקם התקציבי בעיר הוא כ-15 מיליארד ש"ח.
"ראשון לציון היא העיר הרביעית בגודלה בישראל, ונמצאת בתנופת פיתוח ובנייה אדירה. היא צפוייה לקלוט כמאה אלף תושבים בחמש השנים הקרובות. נושא התחבורה בעיר הוזנח שנים, והחזון שלנו הוא לקדם כבר עכשיו את תשתיות התחבורה והתחבורה הציבורית בעיר."
מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק: "ראשון לציון הולכת יד ביד עם מדיניות משרד התחבורה לעודד הליכתיות, רכיבה ותחבורה ציבורית באמצעות הקצאת משאבים ממוקדת שתייצר השפעה של ממש בשטח. התשתיות שיפתח המשרד במאות מיליוני שקלים בעיר, יאפשרו בין השאר תגבור ממשי של התחבורה הציבורית, וייתנו מענה הוליסטי לצרכי התושבים."
יו"ר הדירקטוריון בחברת נתיבי איילון, מקסין פסברג: "ההסכם משקף את המחויבות של עיריית ראשון לציון ליצור חלופות ראויות לרכב הפרטי. ההסכם הוא צעד משלים והכרחי לעיבוי הפרויקטים הרבים בתחום התחבורה, המקודמים היום בעיר, בכללם רשת נתיבי העדפה לתחבורה הציבורית, שבילי אופניים ומערכות הסעת המונים מתקדמות."



