מכרז הרכבת הקלה בירושלים
ארבע הצעות הוגשו למכרז להקמה ותפעול של הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים. את המכרז מנהלת ועדת המכרזים הבין-משרדית, המשותפת למשרד האוצר, משרד התחבורה ועיריית ירושלים, בשיתוף צוות תוכנית אב לתחבורה, בראשות סגן החשב הכללי, יובל רז.
הקבוצות הרב לאומיות שהגישו את הצעותיהן מורכבות מחברות בינ"ל מובילות בתחומים ייצור, אחזקה והפעלת מערכות רכבות ומחברות תשתית ובנייה מובילות בישראל. אלו הקבוצות שהגישו את הצעותיהן במכרז: שיכון ובינוי ואגד; ALSTOM, אלקטרה, אלייד ומינרב; CAF ושפיר; דן, דניה סיבוס ו-COMSA.
הפרויקט, בשיטת PPP, יהיה מהפרויקטים הגדולים ביותר שנעשו בישראל בשיתוף המגזר הפרטי. הפרויקט כולל בין היתר הקמת תשתית רכבת קלה חדשה באורך של כ-20 ק"מ, בעלת מקטע עילי, מצומת רוזמרין בדרום העיר, לאורך דרך חברון, קרן היסוד ורחוב קינג ג'ורג' במרכז העיר; מקטע תת-קרקעי באורך של כשני ק"מ במרכז העיר, אשר כולל 3 תחנות תת-קרקעיות; מקטע עילי דרך הר חוצבים ושכונת רמות בקצה הצפוני של העיר.
עוד בפרויקט: שלוחה ממתחם "התחנה" דרך עמק רפאים ושכונת תלפיות לכיוון מרכז התחזוקה (דפו) במלחה. במסגרת המכרז צפויה לקום שלוחת הקו הסגול מהדסה עין כרם במערב, דרך קריית יובל ועד שכונת מלחה תלפיות.
הזכיין יפעיל 66 רכבות קלות ויהיה אחראי לתחזוקה ולהפעלה של תשתיות הפרויקט, בכלל זה מסילות, מתחמי הדפו, הקרונות והמערכות. הפעלת החלק הראשון של הקו מתוכננת ל-2028, והפעלה מלאה ב-2030.
משה ליאון, ראש עיריית ירושלים: "נקודת ציון נוספת בדרך להפיכתה של העיר ירושלים למובילה לאומית בתחבורה ציבורית. בימים אלו אנו משלימים את עבודות התשתית להקמת הקו הירוק ואת הנחת המסילות בהארכות לקו האדום, כפי שהוגדרו במכרז הקודם לפרויקט ה-JNET. עם השלמתן רשת הרכבות הקלות בירושלים תבצע כ-400 אלף נסיעות ביום.
"תושבי ירושלים נהנים כבר היום מפעילות ענפה של הרכבת הקלה. עיריית ירושלים תעשה הכול כדי לייעל את העבודות כדי שהתושבים ייהנו בתום העשור הנוכחי מרשת הסעת המונים יעילה ומהירה לכל חלקי העיר."
החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג: "מדובר בפרויקט בהיקף גדול, של כ-14 מיליארד שקלים. הקו הכחול מתווסף לרשת קווי ה-JNET שבתהליך הקמה והפעלה. מדובר בפתרון תחבורתי רחב היקף שיסיע כ-250,000 אנשים מדי יום. מכרז זה ישפר מאוד את רמת השירות בתחבורה הציבורית בעיר ירושלים, ויסייע להתפתחות העיר, ליצירת מקומות עבודה חדשים ולתיירות."
מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק: "זה צעד חשוב נוסף בפיתוח הסעת ההמונים בישראל. הקו הכחול יצטרף לרשת הרכבות הקלות בירושלים, שממנה נהנים כבר היום תושבי הבירה, עסקיה ומבקריה."
מנכ"ל צוות תוכנית אב לתחבורה, זוהר זולר: "אנו נמצאים בסוף הדרך של מכרז בינלאומי נוסף להשלמת רשת של שמונה קווים תפעוליים בעיר ירושלים, שיפעלו עד סוף העשור הקרוב. לפרויקט הקו הכחול פוטנציאל הנוסעים הגדול ביותר מבין כולם."

