מגה הסעות
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

ניסויים בהפעלת תחבורה ציבורית אוטונומית

25/04/2022
זמן קריאה: 3 דק'

בשנים האחרונות קנתה לעצמה ישראל מקום מוביל בתחום התחבורה החכמה עם יותר מ-600 סטרטאפים ישראליים בתחום ויותר מ-20 מרכזי פיתוח של יצרני רכב וספקיהם. במרס 2022 אושר תיקון לפקודת התעבורה, שיאפשר לבצע ניסויים מתקדמים יותר מאלו המותרים היום, בכלל זה הפעלה מסחרית של רכב אוטונומי ללא נהג.

ישראל מעוניינת לשלב את הטכנולוגיות הקיימות בשוק במערך התחבורה הציבורית בישראל מתוך הבנה, כי בעתיד התחבורה בישראל תתבסס על תחבורה ציבורית יעילה וחכמה. רתימת החדשנות הטכנולוגית הישראלית בתחום הרכב האוטונומי לטובת שיפור מערך התחבורה הציבורית בישראל, תהפוך את ישראל למובילה עולמית בניסויים בתחבורה ציבורית אוטונומית.

לשם כך יוצאים משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רשות החדשנות וחברת נתיבי איילון עם מיזם חדשנות, לתמיכה בביצוע ניסויים לקידום תחבורה ציבורית אוטונומית. זהו מיזם דו-שלבי שנועד לבחון את ההיתכנות לשלב רכבים אוטונומיים במערך התחבורה הציבורית בישראל.

המיזם כולל בחינה של מודלים של הפעלה ויעילותם הכלכלית והתפעולית, ויחבר בין מפעילי תחבורה ציבורית לבין חברות טכנולוגיה חדשניות בארץ ובעולם. המיזם גם יגביר את היכרות הציבור עם רכבים אוטונומיים ומאפייניהם: בטיחות, חוויית נסיעה ויתרונות סביבתיים.

בשלב הראשון של המיזם, רשות החדשנות תפרסם קול קורא לתמיכה בביצוע ניסויים באוטובוסים אוטונומיים על ידי מפעילי תחבורה ציבורית שיחברו לחברות המפתחות מערכות רכב אוטונומיות. הזוכות בקול הקורא יקבלו מענק ויבצעו ניסויים בשדה ניסויים ובשטחים תפעוליים כדי להגיע להיתכנות טכנולוגית ביצועית.

בשלב השני, החברות שיסיימו בהצלחה את השלב הראשון, ובכפוף לכל האישורים הרגולטוריים הדרושים, יקבלו מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית רישיון להפעלת שירות תחבורה ציבורית-עצמאית בדרכים ציבוריות, בכלל זה הסעת נוסעים. משמעות הדבר היא שתוך שנה עד שנתיים יוכלו אזרחי מדינת ישראל לעלות לקווי אוטובוסים המופעלים באופן אוטונומי ולהשתמש בטכנולוגיה פורצת דרך.

באמצעות המיזם יתאפשר למפות את התשתיות הדרושות להפעלת מערך תחבורה ציבורית אוטונומית, לתמוך ביכולת ההתארגנות העסקית של מפעילי התחבורה ציבורית ולבחון אותה מתוך כוונה שחברות שיעברו בהצלחה את הפיילוט, יוכלו לפעול באופן מסחרי לביצוע שירותי תחבורה ציבורית לציבור ברכבים ציבוריים אוטונומיים בישראל.

מיכל פרנק, מנכ"לית משרד התחבורה: "המיזם הוא המשך ישיר של החקיקה התקדימית שהעברנו בכנסת אך לא מזמן. החקיקה החדשה, המאפשרת הפעלה מסחרית של רכבים אוטונומיים ללא נהג, מבטאת את חזון המשרד לקדם תחבורה ציבורית וחדשנות. מזמינה את מפעילי התחבורה הציבורית ואת חברות הטכנולוגיה להיות חלק מהצעד ההיסטורי הזה."

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "מיזם התחבורה החכמה צפוי לסייע מאוד להתמודדות עם אחד האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני מדינת ישראל: גודש בדרכים. מעבר לציי רכב של אוטובוסים אוטונומיים, הוא יסייע לייעל את מערך התחבורה הציבורית, לשפר את רמת הבטיחות ולהתמודד עם בעיית כוח האדם והמחסור בנהגים, כל זאת תוך מספר שנים. ישראל היא מהמדינות המובילות בעולם בתחום הרכב האוטונומי בהתחשב במספר החברות ומרכזי המחקר והפיתוח שפועלים כאן. אנו שואפים לעודד ולקדם ניסויים נוספים, בשילוב הטכנולוגיות הקיימות במערך התחבורה הציבורית העירוני בישראל."

מנכ"לית חברת נתיבי איילון, אורלי שטרן: "מיזם התחבורה החכמה לשילוב אוטובוסים אוטונומיים במערך התחבורה הציבורית הוא מכפיל כוח בפתרונות התחבורתיים העתידיים שמקדמת חברת נתיבי איילון כדי להתמודד עם הגודש בכבישים ולשפר את הבטיחות."

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן