סגירה פיננסית לקו הסגול של הרכבת הקלה גוש דן
הקו הסגול של הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, המקודם על ידי משרד התחבורה באמצעות חברת נת"ע, זוכה לאמון בינלאומי. בנק HSBC הבינלאומי ובנק לאומי יעמידו לזכיין הפרויקט מימון של מיליארדי יורו.
הסגירה הפיננסית של הפרויקט נחתמה בטקס שהתקיים במשרדי נת"ע, בהשתתפות יו"ר נת"ע, עו"ד מיה ליקוורניק, מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, משנה למנכ"ל ומנהל הקו הסגול, דן ארי, נציגי משרדי התחבורה והאוצר, נציגי בנק HSBC ונציגי הזכיין משותפות שפיר ו-CAF הספרדית.
עם הסגירה הפיננסית תוכל שותפות שפיר-כאף להתחיל בעבודות ההקמה של התשתיות והמערכות הטכנולוגיות הרכבתיות ולהזמין את קרונות הרכבת. זאת לאחר שזכתה במכרז ההקמה לפני כשנה.
המימון שיעמידו הבנקים נעשה במסגרת מימון ירוק, שבו הבנק מממן פרויקטים בעלי אופי סביבתי כדי להוריד רכבים מהכביש ולעודד תחבורה ציבורית. שותפות שפיר-כאף עמדה בקריטריונים רבים ומורכבים כדי לעמוד בדרישות לזכייה במימון הירוק.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "מרגש ומעודד לראות כי גורמים פיננסיים בינלאומיים מובילים מצאו את הרכבת הקלה בגוש דן כפרויקט אמין ויציב לטווח ארוך. עברנו משוכה נוספת בדרך להשלמת רשת הרכבות הקלות בגוש דן.
"השלמת הקווים של הרכבת הקלה, ובהם הקו הסגול, תגרום לאנשים לזנוח את הרכב הפרטי לטובת תחבורה אמינה ונגישה. העשור הקרוב מוטה תשתיות והסעת המונים. ברגע שנדביק את הפער בהשקעות שחייבות להתבצע בתשתיות המדינה, נגרום להפחתת הגודש בכבישים, לפיזור אוכלוסייה, לפיזור תעסוקה ולהורדת יוקר המחיה. מערכת התחבורה בישראל תעבור מהסתמכות על רכב פרטי לשימוש יומי בתחבורה ציבורית. הקו הסגול, עם פרויקטים נוספים שמצויים בשלבי תכנון וביצוע, הם סיבה לאופטימיות ולראייה חיובית."
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "מדינת ישראל נמצאת בפיגור גדול בכל הנוגע לתשתיות תחבורה והסעת המונים. הממשלה החליטה להסתער על האתגר הזה, אחד החשובים כלכלית וחברתית. העברנו במסגרת חוק ההסדרים את חוק התשתיות הלאומיות שיאפשר לקצר במידה ניכרת את זמני התכנון והביצוע, ואנחנו משקיעים סכומי עתק ברכבות, ברכבות קלות, במטרו ועוד."
הקו הסגול צפוי להיפתח לציבור במהלך שנת 2027 ולהסיע 256 אלף נוסעים ביום, בתדירות שיא של 4 דקות, שהם כ-70 מיליון נוסעים בשנה.
מימין: ישראל שפירא מבעלי שפיר, אורצי מונטלבו, מנכ"ל קאף ספרד, חיים גליק, מנכל נת"ע, ומיקל ישראל מנכ"ל HSbC
התוואי באורך של 29 קילומטרים, כולל 46 תחנות ומחבר את החלקים המזרחיים של מטרופולין תל אביב, יהוד-מונסון, אור יהודה וגבעת שמואל, דרך רמת גן וגבעתיים, למרכז תל אביב. בתל אביב הקו יעבור בין השאר ברחובות אלנבי, בן יהודה וארלוזורוב, שבהם כבר מבוצעות עבודות הכנה והעתקת תשתיות.
הקו הסגול יצטרף לרשת קווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, הכוללת את הקו האדום שיופעל בקרוב; הקו הירוק שיחבר את צפון המטרופולין ודרומו והעבודות עליו כבר החלו (צפוי להיפתח בשנת 2028); הקו הכחול והקו החום שיופעלו בשלב הראשון כקווי מערכת אוטובוסים מהירים BRT; שלושת קווי המטרו; רשת נתיבי העדפה "מהיר לעיר".
הקו הסגול יספק חיבור נוח ומהיר למוקדי תעסוקה, מרכזים רפואיים, מוסדות לימוד, שווקים ומקומות בילוי ופנאי, יתחבר לקו הירוק ולקו האדום של הרכבת הקלה, לרכבת ישראל ובעתיד לקווי המטרו.
הזכיין יתחיל את העבודות בשבועות הקרובים, בהמשך להעתקת התשתיות ולהסדרת הרצועה המבוצעות בימים אלה. הפרויקט מבוצע במתכונת PPP וממומן באמצעות שיתופי פעולה עם המגזר הפרטי, בהמשך להשלמה הפיננסית של הפרויקט על ידי הזכיין.
מנכ"ל נת"ע, חיים גליק: "רשת הרכבות הקלות קורמת עור וגידים, ולא יחלוף זמן רב עד שתיהפך לחלק מחיינו."
אורן כהן, מנכ"ל הזכיין: "העמידה של שותפות שפיר-כאף באבן דרך מרכזית זו בפרויקט היא הבעת אמון של המערכת הבנקאית בארץ ובעולם ביכולות השותפות ובאיכות הפרויקט. חבילת המימון כוללת הכרה במימון ירוק מצד המלווים האירופים, וזאת בפעם הראשונה לפרויקט תחבורתי בארץ."