מגה הסעות
ניוזלטר מגה הסעות
מגה הסעות גיליון 25
לעמוד קודם

שיאי גינס בעולם המשאיות

משאיות הן כלי שמשדר הרבה עוצמה, כוח ומשקל, וטבעי שהן מעורבות במגוון שיאי גינס, שם אפשר להציג את כוחן, גודלן ואפילו זריזותן המפתיעה. בכתבה זו מוצגים כמה שיאי גינס בולטים בענף המשאיות

יצחק דוידוף |  
17/07/2025
זמן קריאה: 7 דק'

איזה מרחק אפשר לנסוע לאחור בכביש מפותל עם משאית סמיטריילר? גם בנסיעה של מטרים אחדים המשימה אינה קלה. נדרש ניסיון רב של הנהג כדי לבצע את ההיגוי במדויק, כלומר שהנתמך יבצע את רדיוס הסיבוב הנכון. היגוי מתון מדי לא יביא את הנתמך ליעדו, והיגוי אגרסיבי מדי יביא למצב 'ד'. שני המצבים יצריכו את הנהג לחזור ולנסוע קדימה כדי להתיישר, ואז להתחיל לתמרן שוב.

השימוש במראות ובמצלמות חיוני מאוד לביצוע המשימה. הנהג חייב להיעזר בהן, ולכן גם על הרכיבים האלו להיות אמינים ומדויקים מאוד. לניסיון יש חשיבות מכרעת מאחר שלנתמך יש 'התנהגות משלו'. הנהג חייב להכיר את הרכב והנתמך היטב, ולדעת כיצד לשלוט בשניהם בנהיגה לאחור.

הניסיון של מרצדס לשבור שיא גינס

כחלק מתוקשר מהמסע להכיר לציבור את משאית eActros 600 החשמלית הכבדה, החליטו בחטיבת המשאיות של מרצדס לשבור באמצעות המשאית הזו את שיא גינס בנסיעה לאחור. הכוונה הייתה שהדגם יחזיק בשיא גינס למרחק הנסיעה הארוך ביותר לאחור.

הנסיעה לאחור החלה בעיר אושרסלבן במדינת סקסוניה־אנהלט בגרמניה. מרצדס החליטה לבצע את מסלול הנסיעה המאתגר במסלול סגור, ולאחר מכן, ללא קשר, לנסוע לאחור כ־30 קילומטרים בכבישים ציבוריים. המטרה של מרצדס הייתה להביא לגרמניה את שיא הגינס החדש. השיא הקודם, משנת 2020, היה כ־89 קילומטרים ונקבע בארה"ב עם משאית דיזל. המטרה הפעם הייתה לעבור את רף ה־100 ק"מ בנסיעה לאחור.

כל התהליך לווה ביחסי ציבור רבים. הנסיעה הוכרזה מראש כחודש לפני ביצועה, בשיחת וידאו עם נציגי תקשורת מרחבי אירופה. פעילות יוצאת דופן זו נועדה להעלות את המודעות לניידות חשמלית, לבטיחות בדרכים ולתדמית הנהג.

מסלול הנסיעה חולק לשני חלקים: הראשון בכביש המיועד לנסיעות מבחן, והשני בכביש ציבורי רגיל. במסלול הראשון נכללו 14 פניות חדות המיועדות למשאית והוא נחשב תובעני ביותר, ובכל זאת יש בו פחות סיכונים בלתי צפויים של עצירה, ועקב כך הפרעה לניסיון להשיג שיא, מאשר בכבישים ציבוריים. לאחר תקופת מנוחה, הנהג נדרש להתמודד עם האתגר הנוסף של נסיעה לאחור בכבישים ציבוריים עם ליווי משטרתי 30 קילומטרים נוספים עד לעיר הלברשטט. בשני החלקים אורך המסלול היה 124.7 ק"מ, והנהג גמע את המרחק במשך 6 שעות ו־22 דקות, כלומר במהירות ממוצעת של 20 קמ"ש.

מרקו הלגרווה (50) מוורנוכן שליד ברלין, קצין בכוחות הביטחון הגרמניים וחובב משאיות, קבע את השיא הקודם בתחום זה בשנת 2008. אז הוא גמע מרחק של 64 קילומטרים במשאית דיזל. בשנת 2020 נקבע כאמור השיא הקודם, עם נסיעה לאחור למרחק של 89 ק"מ בארה"ב. אבל מרקו הלגרווה לא ויתר. כבר היה לו ניסיון קודם, והוא נהג בדגם eActros 600 החשמלי. לדבריו, זה היה כבוד רב לקבוע את השיא הזה שוב: "הרבה דברים התרחשו מבחינה טכנולוגית מאז נסיעת השיא הראשונה (בשנת 2008), ומעבר לכך: עד היום אף אחד בעולם לא קבע את השיא הזה עם משאית חשמלית. eActros 600 מייצגת את עתיד הניידות החשמלית בהובלה למרחקים ארוכים ומראה כיצד יצרנים פורצים דרך חדשה בהצלחה."

בקבוצת מרצדס החליטו לשתף פעולה במהלך שבירת שיא גינס עם האגודות Blicki e.V ו־PROFI - Pro Fahrer-Image e. V. מרצדס הציעה להן במה עולמית רחבת היקף לקידום ענייניהן, ובפרט קידום הצורך לחנך ילדים כיצד להתנהג נכון בתנועה והערכה רבה יותר לנהיגה כמקצוע.

 

 

סרטון הנסיעה לאחור של מרצדס

 

משיכת משאית כבדה

הרכב הכבד ביותר שנגרר יותר מ־100 רגל שקל 99,060 ק"ג. את השיא השיג הכומר קווין פאסט בקובורג, אונטריו שבקנדה, ב־5 ביולי 2017. הוא שבר את שיאו הקודם לכבוד יום הולדתה ה־150 של קנדה. את שיא הרכב הכבד ביותר שנמשך (פלג גוף עליון) השיג ג'ורדן סטפנס (אוסטרליה), שמשך רכב של 20,300 ק"ג על ידי גרירת עגורן הידראולי באדלייד שבדרום אוסטרליה, ב־15 באוגוסט 2023. את שיא גינס בתחום המשאית הכבדה ביותר עם שלדה השיג לבאנשו שארמה (הודו), שגרר משאית במשקל 20 טונות עם שלדה עד עשרה מטרים בג'ורג'יה ב־20 בדצמבר 2017.

יש גם שיאים בגרירת משאיות קבוצתית. השיאים שנקבעו על ידי צוותים שגוררים משאיות למרחקים מסוימים או לפרקי זמן מוגדרים מדגישים את המאמץ המשותף בגרירת מטענים כבדים. את הזמן המהיר ביותר לגרירת משאית לאורך 20 מטר השיג צוות של ארבעה גברים מאוקראינה. הם השיגו את השיא תוך 16.94 שניות בדנייפרו, דנייפרופטרובסק שבאוקראינה ב־7 בנובמבר 2024. המשאית שנגררה שקלה יותר מ־17,200 ק"ג.

במקרה אחר צוות של 20 אנשים חזקים גרר משאית מפרקית במשקל 16,610 ק"ג למשך 5.52 ק"מ בשעה אחת.

יש גם שיא גינס למשאית הכבדה ביותר שנמשכה על ידי אישה עם נעלי עקב. ראני (הודו), המכונה "מלכת הברזל" של לסטרשייר, גררה משאית אולטרוק במשקל 11,380 ק"ג לאורך חמישה מטרים כשהיא נועלת נעלי עקב שגובהם יותר משבעה ס"מ ב־29 בינואר 2019. זו הייתה המשאית הכבדה ביותר שנמשכה אי פעם על ידי אישה בנעלי עקב.

במצרים החליטו להיכנס לספר השיאים עם מצעד המשאיות הגדול ביותר. שיירה ארוכה במיוחד כללה 480 משאיות. השיא הושג על ידי קרן טאחיה מיסר בקהיר, ב־20 בנובמבר 2020. שיירת המשאיות הייתה באורך של 7.5 ק"מ.

 

 

מהירות וזריזות

משאיות נתפסות בדרך כלל ככלי כבד וגמלוני, אך זה לא בהכרח נכון. הדגים זאת היטב ברייס מנזיס מארה"ב, שביצע את קפיצת הרמפה המהירה ביותר של משאית קלה: השיא שנקבע ב-25 באוגוסט 2016, בסנטה פה, ניו מקסיקו שבארה"ב, היה 115.64 מטרים.

את שיא המשאית המהירה ביותר - למרות שאינה בקטגוריה של שיאי גינס למשאיות רגילות - קבע בשנת 2016 איירון נייט. המשאית השיגה מהירות ממוצעת של 169 קמ"ש במרחק של 1,000 מטרים ממצב עמידה, והגיעה למהירות מרבית של 276 קמ"ש. למשאית זו מנוע בהספק של 2,400 כוחות סוס, שנבנה במיוחד לשיאי מהירות. המשאית איננה מיוצרת כמובן בייצור סדרתי, ולפיכך אינה מסווגת בקטגוריה זו לצרכי קביעת השיא.

שיא בולט נוסף נקבע על ידי צוות Banks Sidewinder עם טנדר מדגם דודג' דקוטה משופר, שהגיע למהירות של 343 קמ"ש. השיא נקבע בעיר בונוויל באוקטובר 2001. הטנדר נהפך לטנדר המהיר ביותר.

 

 

למנועי המשאיות תפקיד מרכזי

למרות שאין קטגוריית שיאי עולם ספציפית של גינס המתמקדת אך ורק ב"מנוע המשאית" עצמו מבחינת כוחות סוס או מומנט, מנועים הם בהחלט מרכיב קריטי בשיאי עולם רבים הקשורים למשאיות. למעשה תפוקת הכוח של מנועי המשאיות היא לעיתים קרובות נקודת הבחנה וגורם מרכזי בשיאים כגון הרכב הכבד ביותר שנגרר.

נכון לעכשיו, בין מנועי המשאיות (בייצור סדרתי) החזקים ביותר נכללים המנועים האלה:

Shacman X6000: על פי הדיווחים, מנוע 16.6 ליטר בהספק 800 כוחות סוס פותח על ידי Weichai. משאית זו מסומנת כ"רכב הייצור החזק ביותר בעולם".

ל־Scania R770 מנוע V8 המייצר 770 כוחות סוס ומומנט של 3,700 ניוטון מטר. המשאית מוכרת כמשאית החזקה ביותר הזמינה כיום בבריטניה.

ל־וולוו FH16 מנוע חדש בנפח 17 ליטר עם עד 780 כוחות סוס ומומנט של 3,800 ניוטון מטר, מה שהופך אותה למשאית החזקה ביותר בכבישים מהירים באוסטרליה.

ישנם גם שיאי מהירות של משאיות שאינם קשורים באופן אינהרנטי לעוצמת המנועים שלהן. לדוגמה, המנוע של וולוו איירון נייט. למשאית שיא זו, שנבנתה במיוחד, מנוע בנפח 12.8 ליטר המייצר 2,400 כוחות סוס ומומנט של 6,000 ניוטון מטר. המנוע מאפשר למשאית להגיע לשיאי תאוצה ומהירות מדהימים.

טנדרים משופרים: טנדרים משופרים מסוימים כגון Banks Sidewinder שהוזכר קודם, השיגו מהירויות גבוהות מאוד ובכך מייצגים את הפוטנציאל של מנועי משאיות חזקים, אם כי לא סטנדרטיים.

שיאים הקשורים ליעילות/טכנולוגיה של המנוע: שיא עולם של גינס שהושג לאחרונה מדגיש התקדמות בטכנולוגיית מנועי המשאיות, במיוחד ביעילות תצרוכת הדלק ופליטת מזהמים. המרחק הארוך ביותר שעברה משאית חשמלית כבדה המונעת בתאי דלק מימן (FCEV) ללא תדלוק נקבע על ידי משאית מדגם H2Rescue המונעת על ידי מנוע תאי דלק Accelera ממותגי קמינס. המשאית כיסתה מרחק מרשים של 2,906 ק"מ במילוי מימן יחיד. שיא זה מדגיש את היעילות והפוטנציאל של מקורות דלק חלופיים וטכנולוגיית מנוע במשאיות.

שיאי גינס באוטובוסים

גם אוטובוסים היו נושא לשיאי גינס, שלעיתים קרובות מדגישים את גודלם, קיבולתם, מהירותם ואפילו תצורותיהם הייחודיות. שיא גינס בקטגוריה 'האוטובוס הארוך ביותר' הושג על ידי הדגם AutoTram Extra Grand בדרזדן שבגרמניה. האוטובוס הדו־מפרקי מחזיק בשיא לאוטובוס הארוך ביותר, באורך של 30.73 מטרים.

שיא נקבע גם לאוטובוס בעל הקיבולת הגדולה ביותר. אוטובוסים דו־מפרקיים, כגון AutoTram Extra Grand, מתוכננים לקיבולת נוסעים גבוהה מאוד, לעיתים קרובות יותר מ־250 איש. מבחינה היסטורית, לחלק מהאוטובוסים שתוכננו במיוחד היו קיבולות גדולות אף יותר והם יועדו לאירועים או למיקומים ספציפיים.

ב־1 ביוני 2011 נקבע שיא - שנחשב הגבוה ביותר - של אנשים שנדחסו באוטובוס חד־קומתי שלא בוצעו בו שינויים. בשיא מחזיקה הפקולטה להנדסת מכונות של אוניברסיטת קרקוב הטכנולוגית בקרקוב שבפולין, עם 229 אנשים. האוטובוס נסע 75 מטרים עם כל הנוסעים בפנים. השיא הגבוה ביותר של אנשים שנדחסו באוטובוס דו־קומתי הושג עם 130 אנשים בלונדון שבבריטניה בשנת 2001.

שיא גינס בתחום 'המהירות הגבוהה ביותר לאוטובוס' נקבע על ידי 'אוטובוס בית הספר ג'ט'. הנהג, פול סטנדר, הגיע למהירויות מדהימות, ועבר באופן לא רשמי מהירות של 367 מייל לשעה (591 קמ"ש). למרות שהרכב עבר שינויים רבים, הוא מוזכר לעיתים קרובות בהקשר של שיאי מהירות באוטובוסים. בעבור אוטובוסים קונוונציונליים יותר, שיאי מהירות פחות נפוצים בשל עיצוביהם וייעודיהם.

מספר שיאים נקבעו להשלמת מסלול קבוע באוטובוסים. שיאים בקטגוריה זו כוללים לעיתים קרובות אתגרים או תמרונים ספציפיים ולא מהירות מרבית מוחלטת.

מסתבר שאוטובוסים יכולים גם לקפץ מרמפות. אוטובוס בית ספר משופר קפץ למרחק של 25.49 מטרים מעל רמפה בארה"ב בשנת 1999.

בדומה לענף המשאיות, גם בתחום האוטובוסים נקבעו כמה שיאים בתחום האוטובוסים הכבדים ביותר שנגררו על ידי צוות אנשים. לדוגמה, בשנת 1990 צוות של 25 איש גרר אוטובוס דו־קומתי במשקל 15,240 ק"ג למרחק של 30.48 מטרים.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
סרטונים
Longest Reverse in an Articulated Truck - World Record - eActros 600
כותרת
תוכן