מגה וואט
חדשות
חדשות מהעולם
לעמוד קודם

מבחני ריסוק לרכבים חשמליים

28/10/2025
זמן קריאה: 0.51 דק'

המכון האמריקני לבטיחות בדרכים (IIHS) פרסם את התוצאות של סדרת מבחני הריסוק החדשה שביצע לשבעה רכבים חשמליים חדשים. המסקנה העיקרית של המכון היא שהגנת הנהג ברכבים אלו גבוהה מאוד, אך קיים פער ברור בבטיחות בין הנוסעים מלפנים לנוסעים מאחור, והדבר מחייב את היצרנים לשיפור מיידי.

המבחנים כללו את מבחן החפיפה הקדמית הבינונית (Moderate Overlap Test), המדמה התנגשות חזיתית בהטיה בין שני רכבים הנוסעים זה לעבר זה במהירות של כ־64 קמ"ש. מבחן זה נחשב לאחד הכלים המרכזיים להערכת הגנת תא הנוסעים במצבי תאונה מציאותיים.

לפי תוצאות המכון, ארבעה דגמים - שברולט בלייזר (Chevrolet Blazer EV), פולקסווגן ID.Buzz, טסלה סייבר טראק (Tesla Cybertruck) ו־BMW i4 - השיגו את הציון הגבוה ביותר, המלמד על מבנה חזית יציב והגנה אפקטיבית על הנהג והנוסעים. שלושה דגמים אחרים - ניסאן אריה (Nissan Ariya), טסלה 3 ופורד F-150 (Ford F-150 Lightning) - קיבלו ציונים נמוכים יותר בשל סיכוני פגיעה לנוסעים במושב האחורי.

במבחנים של טסלה 3, ה־IIHS מצא סיכון מוגבר מעט לפגיעות חזה לנוסע האחורי, והממצא הוריד את הציון מ"טוב" לרמת "מקובל". בניסאן אריה הסיכון לפגיעות חזה היה גבוה יותר, והדגם דורג כ"בינוני". פורד קיבל את הציון הנמוך ביותר בעקבות סיכון ממשי לפגיעות חזה, ראש וצוואר לנוסעים מאחור, וכן סיכון לפגיעות פנימיות עקב תנועת יתר של רתמת הבטיחות התחתונה.

שיטת הבדיקה

המכון הסביר כי משנת 2022 הוא בוחן באופן שיטתי גם את בטיחות הנסיעה במושבים האחוריים, לאחר שזיהה פערים ניכרים בין רמות ההגנה של המושבים הקדמיים לאחוריים. עדכון מבחן הריסוק נועד לעודד את היצרנים לשפר את בטיחות הנוסעים מאחור ולהשוות אותה לרמה הגבוהה שכבר הושגה בחזית הרכב.

לצד מבחני הריסוק, ה־IIHS בדק את ביצועי מערכות הבלימה האוטונומית והימנעות מפגיעה בהולכי רגל. כל שבעת הדגמים השיגו ציונים בין "טוב" ל"מקובל", מה שמלמד על רמה גבוהה למדי של יעילות בזיהוי הולכי רגל ותגובה מהירה במצבי חירום.

המכון בחן גם מערכות תזכורת לחגירת חגורות בטיחות ואת נוחות ההתקנה של מושבי בטיחות לילדים. לפי הממצאים, היצרנים אמנם עומדים בתקנים הבסיסיים, אך עדיין יש מקום לשיפור בשימושיות ובנראות של עוגני ההתקנה ובמערכות ההתראה לנוסעים.

"הנתונים החדשים מלמדים שרוב הרכבים החשמליים מצטיינים בהגנה על הנהג, אך תחום בטיחות הנוסעים מאחור בפער ברור", אמר ג'ו יאנג (Joe Young), מנהל התקשורת של IIHS. לדבריו, קיימת הזדמנות לשפר גם את ביצועי התאורה, שכן "רמת ההארה הנוכחית של רוב הדגמים אינה מספקת לנהיגה בטוחה בלילה."

המסקנה הכללית של ה־IIHS היא שהדור החדש של רכבים חשמליים מספק רמת בטיחות גבוהה במיוחד לנהג, אך היצרנים נדרשים למאמץ נוסף כדי לספק רמת הגנה דומה לכל הנוסעים. למשפחות מומלץ לבחון היטב את תוצאות מבחני הריסוק, ובפרט את ציוני המושבים האחוריים, שכן הבדלים אלו עשויים להיות קריטיים במקרה של תאונה.

למרות הפערים, הדו"ח הנוכחי מלמד על מגמה חיובית בענף: יצרניות הרכב החשמלי מאמצות טכנולוגיות בטיחות מתקדמות, ובתחום ההימנעות מתאונה הן כבר משתוות לרכבים בעלי מנועי בעירה ואף עולות עליהם.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן