קיימות משפיעה על מרוצים
קיימות ומרוצי מכוניות הם שילוב שנשמע בלתי אפשרי כמעט. עולם המרוצים מזוהה עשרות שנים עם מהירות גבוהה, מנועי בעירה רועמים ופליטות מזהמות. אך אליפות שנולדה בבריטניה מצליחה לשנות את התפיסה הזו. פורמולה E שהושקה ב־2014 היא אליפות המרוצים החשמלית הראשונה בעולם למכוניות מסלול, והיא מוכיחה כי ביצועים ברמה הגבוהה ביותר ואחריות סביבתית עשויים לדור בכפיפה אחת. האליפות נועדה להאיץ את החדשנות בתחום הניידות החשמלית, ונהפכה לזירת ניסוי עולמית לטכנולוגיות ירוקות: ממיחזור צמיגים ועד לוגיסטיקה מופחתת פליטות ושימוש באנרגיה נקייה.
חברות יפניות רבות מצטרפות למהפכה ומציגות טכנולוגיות מתקדמות. חברת ימאהה (Yamaha Motor Company Ltd), הידועה בזכות אופנועים ופתרונות רובוטיקה, משתפת פעולה עם קבוצת המרוצים לאורה ABT (Team Laura Yamaha ABT) ומספקת מנועים חשמליים למכוניות מרוץ ומערכות מתקדמות לניהול אנרגיה לשיפור הטווח והיעילות. חברת טייג'ין (Teijin Limited), מובילה בתחום חומרי גלם מתקדמים, מספקת לקבוצת המרוצים אנוויז'ן (Envision) חליפות מרוץ עמידות באש המבוססות על ארמיד שמסוגלות לעמוד בחום של עד 400 מעלות צלזיוס.
התפקיד הסביבתי של יצרנים
השאיפה לקיימות בפורמולה E אינה מוגבלת לספקים. יצרנים וקבוצות המרוץ עצמן משלבים יעדי אקלים כחלק מרכזי בפעילות שלהם. חברת ניסאן (Nissan Motor Corporation), יצרנית הרכב היפנית היחידה שמפעילה קבוצת פורמולה E משלה, רואה באליפות חלק מהאסטרטגיה החשמלית שלה.
גם קבוצות שאינן קשורות ישירות ליצרנית רכב ממלאות תפקיד חשוב, בהן אנוויז'ן הפועלת מסילברסטון שבבריטניה. בשנת 2020 היא הייתה לקבוצת המרוצים הראשונה שחתמה על הסכם האקלים של אמנת האו״ם לשינוי אקלים והתחייבה לפעול בהתאם להסכמי פריז. הקבוצה פועלת עם אפס פליטות פחמן נטו, והיא גם שותפה בארגון פסגת מרוצים למלחמה בשינויי האקלים (Race Against Climate Change) בטוקיו, לצד טייג'ין, ומביאה אנשי תעשייה, משקיעים וסטרטאפים לשיתופי פעולה בתחום האקלים.
למרות ההתקדמות הרבה, האתגרים עדיין קיימים, ואחד המרכזיים הוא דעת הקהל. חובבי מרוצים מתלוננים לעיתים על היעדר שאגת מנוע ועל הפחתת הדרמה שנלווית למרוצי דלק. אבל אנשי פורמולה E סבורים כי האטרקטיביות של הענף נמצאת במקום אחר: בביצועים, בטכנולוגיה ובחוקי מרוץ חדשניים.
אתגר נוסף הוא פרישת ארצות הברית מהסכם האקלים של 2015, שמעלה תהיות לגבי יכולת שיתוף הפעולה העולמי. מנהל מחלקת המרוצים של ניסאן אינו מוטרד: "החלטות פוליטיות באות והולכות. מה שחשוב הוא אסטרטגיה יציבה שמאפשרת לנו להסתגל. פורמולה E נמצאת בשלב של צמיחה ממשית עבורנו, לעולם המרוצים כולו ולכל השווקים."
לפורמולה E יש כיום כמעט 400 מיליון אוהדים ברחבי העולם, והצפי הוא שהפופולריות שלה תמשיך לעלות.
רכב מרוץ של קבוצת אנוויז'ן






