מגה וואט
חדשות
חדשות מהעולם
לעמוד קודם

ריקול לרכבים חשמליים של BMW

30/07/2025
זמן קריאה: 1 דק'

BMW פרסמה קריאת ריקול ל־70,852 רכבים חשמליים שיוצרו בין השנים 2022 ל־2024 בעקבות תקלה בתוכנת ניהול ההנעה, העלולה לגרום לאובדן פתאומי של כוח מנוע בזמן נסיעה. התופעה, שעלולה לקרות תוך כדי האצה או עקיפה על הכביש, מביאה את הרכב למצב של גלישה למשך עד 20 שניות - תרחיש מסוכן שעלול להפתיע את הנהג במצבים דינמיים בכביש.

הקריאה לתיקון נוגעת לארבעה דגמים חשמליים עיקריים של החברה: במוו i4 (35,414 רכבים שיוצרו בין 2022 ל־2025), במוו i5 (4,674 רכבים שיוצרו ב־2024 וב־2025), במוו i7 (5,484 רכבים מ־2024) ובמוו iX SUV (25,280 רכבים שיוצרו בין 2022 ל־2024). כולם רכבים מתקדמים מהשנים האחרונות, עם טכנולוגיית הנעה חשמלית מלאה ומערכת מתח גבוה מתקדמת.

BMW פתחה בחקירת התקלה כבר בשנת 2021, לאחר שהתקבלו תלונות אחדות במסגרת אחריות היצרן. בתחילה סברה החברה כי מדובר בכשל מכני ביחידת ההנעה, אך לא הצליחה לאתר את מקור התקלה לאחר בדיקות של המנוע החשמלי, הסוללה ומערכות הבקרה. בשל השכיחות הנמוכה - פחות מ־0.1% מהמכוניות שנמכרו - התקלה נותרה ללא פתרון או תיקון מסודר לאורך זמן. רק בהמשך, לאחר חקירה מתמשכת בשנים 2023 ו־2024, הצליחה החברה לזהות את שורש הבעיה.

לפי ההודעה הרשמית שהוגשה ל־NHTSA (רשות הבטיחות בדרכים בארה"ב), מקור התקלה הוא תגובה שגויה של התוכנה למצב של "בידוד כפול" מדומה במערכת המתח הגבוה. ברגע שהמערכת מזהה מצב כזה, היא מכבה את עצמה אוטומטית כאמצעי בטיחות למניעת התחשמלות או סכנת חום, למרות שבפועל היה מצב של "בידוד יחיד" בלבד, כלומר לא סיכון ממשי. בעקבות זאת מתרחש כיבוי יזום של מערכת ההנעה בזמן נהיגה, אף שאין הצדקה אמיתית לכך.

למרות חומרת המצב, BMW מדגישה כי מערכות ההיגוי והבלימה המשיכו לפעול באופן תקין גם לאחר כיבוי ההנעה, והנהגים לא איבדו שליטה על הרכב. לא דווח על פציעות או תאונות הקשורות ישירות לתקלה. כל 43 מקרי התקלה שתועדו היו במסגרת דיווחי אחריות, ללא נזק נוסף.

הפתרון שמציעה החברה פשוט למדי: עדכון תוכנה שיתקן את הלוגיקה הפנימית של ניהול מערך הבידוד וימנע כיבוי מיותר. בעלי הרכבים יוכלו לבצע את העדכון באחת משתי דרכים: במוסכי BMW מורשים או באמצעות עדכון "באוויר" (OTA) לרכבים שתומכים בכך. הודעות לסוכנויות הרכב נשלחו ב־13 ביוני 2025, והודעות רשמיות לבעלי הרכבים יישלחו מ־5 באוגוסט.

קריאת התיקון מדגישה עד כמה קריטית עשויה להיות שורת קוד אחת בתוכנת רכב חשמלי מתקדם, ועד כמה התעשייה מחויבת לא רק לפתרונות טכנולוגיים אלא גם למערכות בקרה חכמות, בטוחות ומתוחזקות היטב לאורך זמן. בעבור BMW, מדובר בתזכורת חשובה לחשיבות של שקיפות, בדיקה מתמשכת ותגובה מהירה גם כשהכשלים נדירים יחסית.

 

לפרטים נוספים

 

אילוסטרציה. רכב BMW iX

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן