רכב חשמלי אייקוני חוזר לכביש
פרויקט נדיר חושף מחדש את ההיסטוריה המורכבת של EV1, המכונית החשמלית פורצת הדרך של ג'נרל מוטורס. המכונית סימנה כבר בשנות ה־90 את אפשרות ההתקדמות של מכוניות חשמליות, אך גם המחישה את הכוחות שפעלו נגדן. ג'נרל מוטורס השיקה את הדגם כדי לעמוד בדרישות לצריכת החשמל ולהגנת הסביבה (ZEV) של קליפורניה, אך לאחר שהחוק רוכך, בין היתר בעקבות מאמצים של GM, היא ביטלה את הפרויקט. המכוניות לא נמכרו לצרכנים אלא נמסרו רק בליסינג, מה שאפשר ל־GM להחזירן ולהעביר את רובן לגריטה.
מכוניות מעטות נתרמו לאוניברסיטאות ולמוזיאונים, בתנאי שלא יעלו שוב על הכבישים, לאחר שהוסרו מהן מכלולים חיוניים כגון מצברים ומערכות בקרה. בזמן האחרון מתפרסמים פרטים על EV1 שמצליחה, אולי לראשונה, להשתחרר מהמגבלות שהציבה GM על בעלות ונסיעה.
הדגם הספציפי (מספר סידורי 278 VIN) נתרם בעבר לאוניברסיטה, ונראה שהיא שכחה ממנו. הוא נגרר כרכב נטוש, הוחרם ולבסוף נמכר במכירה פומבית בצו בית משפט בתהליך משפטי שלטענת הבעלים החדשים שבר את מגבלות הבעלות של GM. רכב EV1 נמכר ב־104 אלף דולר, וכעת צוות מהנדסים ובלוגרים מערוץ Electrek Garage ביוטיוב מתכנן להשיבו לחיים.
הרכב עדיין לא מוכן לנסיעה. כמצופה מתהליך ההשבתה, GM הסירה את האינוורטר, המצבר ומודולי בקרה חיוניים. גם השמשה הקדמית שבורה, והיא פריט שקשה לשחזר. הצוות בונה תוכנית מסודרת שכוללת מציאת חלפים משותפים עם שברולט S10 החשמלי מאותה תקופה. הצוות כבר השיג אינוורטר חלופי. עוד על הפרק: פיתוח חבילת מצברים חדשה בטכנולוגיית LFP שתעניק טווח משוער של יותר מ־250 ק"מ, הרבה מעבר למפרט המקורי מבוסס העופרת.
הפרויקט נועד להשיב את EV1 לכביש עד 14 בנובמבר 2026, בדיוק 30 שנים לאחר השקתה. EV1 נחשבת לאחד הרכבים החשמליים החשובים בהיסטוריה לא רק בשל טכנולוגיה חדשנית לזמנה אלא גם בשל הסיפור הפוליטי שמאחוריה. עצם הדבר שייתכן כי עותק חוקי יחזור לנסיעה ועוד עם טכנולוגיה מודרנית, הוא אירוע בלתי נתפס כמעט.
צילום: electrek.com


