העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים נדחית
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על צו הקובע, כי שיעורי מס הקנייה המוטלים על רכבים חשמליים ורכבי פלג אין, שהיו בתוקף בשנת 2023, ימשיכו לחול עד 31 בינואר 2024 לגבי רכבים הנמצאים בדרכם לישראל. זאת בתנאי שבעת יציאת הרכב מנמל המוצא הוא היה אמור להגיע לנמל בישראל עד 31 בדצמבר 2023 והעיכוב בהגעתו נגרם מהסיכון הביטחוני הכרוך בהעברת טובין בים האדום במלחמת חרבות ברזל, וכן בתנאי שהוגשה לגבי הרכבים הצהרת יבוא עד 31 בינואר 2024.
לצו שפורסם תחילה להערות הציבור נוסף תנאי, ולפיו שיעור מס הקנייה שחל ב-2023 ימשיך לחול עד 31 בינואר 2024, בתנאי שהיבואן יביא לידיעת הלקוח בעת הצגת המחיר לרכב, כי שיעור מס הקנייה שחל על הרכב הוא שיעור המס החל בשנת 2023.
התנאי של הבאת שיעור המס לידיעת הלקוח חיוני כדי לוודא את גלגול הטבת המס במלואה לצרכנים. נוסח היידוע לרכבי פלאג אין יהיה: "על הרכב הנרכש חל מס קנייה בשיעור שחל בשנת 2023 העומד על 55%". לרכבים חשמליים יהיה הנוסח: "על הרכב הנרכש חל מס קנייה בשיעור שחל בשנת 2023 העומד על 20%".
בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה, נקבעה בשנת 2019, בהוראת שעה, העלאה מדורגת של מס הקנייה החל על רכבים חשמליים. במסגרת סעיף 4 להוראת השעה נקבע, כי המס על רכבים חשמליים המסווגים בפרטי המכס המצוינים בצו יהיה 20% בשנת 2023, ובהתאם לסעיף 5 להוראת השעה, מס הקנייה בשנת 2024 יהיה 35%. עוד נקבע, כי מס הקנייה על רכבי פלאג-אין בשנת 2023 יהיה 55%.
עקב מלחמת "חרבות ברזל" והאיום על נתיבי השיט באזור הים האדום, היו מקרים שבהם קווי ספנות השתנו כדי להימנע מסיכונים ביטחוניים בדרך. עקב כך אוניות נאלצו להקיף את יבשת אפריקה (סמוך לכף התקווה הטובה) ולהגיע לנמלי ישראל דרך הים התיכון. שינוי מסלול זה האריך את זמן המסע של האוניות. אוניות מסוימות שהיו צריכות להגיע לפני סוף שנת 2023, יגיעו לאחר תאריך זה. הצו שפורסם נועד לתת מענה למקרים אלה.