מגה וואט
חדשות
חדשות סוללות
לעמוד קודם

סוללות רכבים כמעט אינן זקוקות להחלפה

27/11/2025
זמן קריאה: 1 דק'

אחת הדאגות המרכזיות של קונים פוטנציאליים של רכב חשמלי היא איכות הסוללה: כמה זמן הסוללה תחזיק מעמד? התחושה מגיעה מהחוויה היומית עם טלפונים חכמים ומחשבים ניידים, שמאבדים מהקיבולת תוך שנים ספורות. מחקר חדש של חברת ריקרנט (Recurrent) מציג תמונה אחרת ומרגיעה: סוללות של רכבים חשמליים מודרניים כמעט אינן נכשלות.

"נדיר מאוד שצריך להחליף סוללה", אמרה ליז ניימן (Liz Neumann), ראש תחום מחקר שוק בריקרנט. לדבריה, תקלות אקראיות תמיד עלולות לקרות, אך ברגע שרכב חשמלי נמצא בשימוש ומערכת הסוללה מתפקדת כראוי, הסיכוי לכשל מהותי קטן מאוד.

חברת המחקר משתמשת בנתונים מאלפי כלי רכב חשמליים כדי להעריך את בריאות הסוללה, ובוחנת תיקונים שנהגים מדווחים עליהם. על פי הנתונים, פחות מ־4% מהמשתמשים החליפו סוללה. הנתון לא כולל החלפות במסגרת ריקולים גדולים. מדובר רק בכשלים נקודתיים, בהתיישנות טבעית או בנזק פיזי. כאשר החברה חילקה את הנתונים לפי "דורות" של רכבים חשמליים, התוצאות היו חדות וברורות.

נתוני המחקר

ככל שהטכנולוגיה התפתחה, שיעור ההחלפות צנח. דגמים מוקדמים של רכבים חשמליים מהדור הראשון כגון ניסאן ליף השתמשו בסוללות עם קירור לא פעיל, מה שהביא להתדרדרות מהירה למדי. באותו זמן התעשייה עדיין למדה כיצד לבנות מערכות סוללה מתקדמות. בדור השני (2017 עד 2021) המחקר מציין רק 2% החלפות, עם דגמים כגון שברולט בולט וטסלה 3 המוקדמת.

פותחו מערכות קירור וטעינה מתוחכמות יותר, והנתונים השתפרו בהתאם. ברכבים חשמליים שיוצרו מאז 2022 הוחלפו רק 0.3% של סוללות עם כמעט אפס תקלות. בטכנולוגיית הדור החדש, מרבית ההחלפות המעטות מתרחשות בגלל פגמי ייצור נדירים ולא בגלל אובדן קיבולת שנובע משימוש ממושך, שהוא חשש מרכזי בקרב לקוחות.

למה הדור החדש יציב כל כך? מערכות ניהול חום יעילות יותר מגנות על הסוללה מטמפרטורות קיצון, ורוב הרכבים מבצעים התאמה אוטומטית לפני טעינה. היצרנים כבר שולטים בטכנולוגיית ליתיום־יון ומבינים טוב יותר איך לשמר אותה.

רוב היצרנים מעניקים אחריות ל־8 שנים או 160 אלף ק"מ, ולעיתים יותר. האחריות חלה על סוללות שאיבדו יותר מ־30% מהקיבולת וגם על תקלות מוקדמות. גם מחירי הסוללות ירדו במידה ניכרת בעשור האחרון, והם ממשיכים לרדת עם התרחבות שרשרת האספקה. בתוך כמה שנים, החלפת סוללה עשויה להיות פעולה שגרתית, ולא לייצר חשש מרכזי בקניית רכב חשמלי חדש.

המסר של המחקר ברור: הטכנולוגיה משתפרת במהירות, והסיכוי שסוללה ברכב חשמלי מודרני "תמות מוקדם" קטן בהרבה ממה שרוב הנהגים מדמיינים.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן