לפוני AI משאיות חשמליות
יצרנית הטכנולוגיה הסינית פוני AI (Pony.ai) מרחיבה את פעילותה בתחום המשאיות האוטונומיות ומשיקה את מערכת הדור הרביעי, במסגרת שיתוף פעולה עם חברת המשאיות סאני (Sany Truck) ועם דונגפנג לוג'ואו מוטור (Dongfeng Luzhou Motor). לפי החברה, הייצור הסדרתי צפוי להתחיל ב־2026, ומאות משאיות ראשונות יעלו לכבישים במסגרת פריסות ניסוי ותפעול.
הדור הרביעי של משאיות פוני AI יתבסס על פלטפורמה חשמלית מלאה של סאני ושל דונגפנג לוג'ואו מוטור ויהיה זמין בהיקפים של אלפי יחידות. החברה מציינת כי השימוש במערכות תקניות מתעשיית הרכב מאפשר להפחית את העלויות של חומרי הגלם ב־70% לעומת הדור הקודם, בין היתר בזכות שימוש נרחב בטכנולוגיות שכבר יושמו במערך המוניות הרובוטיות שלה.
היצרנית מדגימה מודל הפעלה מסוג "1+4": משאית מובילה עם נהג אנושי וארבע משאיות אוטונומיות הנעות אחריה ללא נהג. לפי החברה, בתרחישי מבחן עדכניים מודל זה מפחית את עלות ההובלה ב־29% לכל ק"מ ומשפר במידה רבה את רווחיות המפעילים, במיוחד בנסיעות ארוכות ובשירותי לוגיסטיקה כבדה.
למערכת האוטונומית החדשה שלדה Drive-by-Wire עם אוטונומיות מלאה במערכות היגוי, בלימה, חשמל, מחשוב, תקשורת וחיישנים. פוני AI מדגישה כי זו הארכיטקטורה המרכזית האחודה שמתאימה למערכות מורכבות של נהיגה אוטונומית, בניגוד למבנה אלקטרוני מקובל שאינו עומד בדרישות הדור הבא.
החברה נכנסה לתחום המשאיות האוטונומיות כבר ב־2018, ומאז הרחיבה את צי המשאיות שלה ל־200 מכוניות ומערכות, כולל רישיונות להפעלה וניסוי במספר מחוזות בסין. בד־בבד פוני AI מרחיבה שיתופי פעולה גלובליים: באוקטובר האחרון היא חתמה על הסכם שותפות עם תאגיד סטלנטיס (Stellantis) לפיתוח מוניות רובוטיות באירופה, ובמשך השנה הצטרפה לשיתופי פעולה עם אובר (Uber) ועם וירייד (WeRide). סאני כבר החלה לפעול באירופה בתחום המשאיות החשמליות למרחקים ארוכים.
המערכת החדשה צפויה להיכנס לייצור סדרתי ב־2026 למען השוק הסיני, עם כוונה להרחיב לשווקים נוספים לאחר עמידה ברגולציה המקומית. פוני AI מציגה את הדור הרביעי כפתרון מסחרי מלא שמיועד להפעלה בקנה מידה גדול, בשילוב טכנולוגיות בטיחות ותפעול מהמתקדמות בתעשייה.

