מגה וואט
חדשות
חשמליות מגהדו
לעמוד קודם

אופנוע חשמלי מהעתיד

22/12/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

אופנוע חשמלי כבר אינו נחשב למשהו עתידני. גם המבחר הקיים של דגמים חשמליים בשוק עדיין דבק בצורות ובמבנים הקלסיים שעברו ב"ירושה" מהעידן של מנועי הבעירה הפנימית. קונספט EV Outlier של הונדה (Honda) נועד לאתגר את הנורמה ולבחון את האפשרויות שהנעה חשמלית באמת מסוגלת להציע.

הדגם, שהוצג בתערוכת תחבורה של יפן (Japan Mobility Show), הוא לא דגם ייצור ספציפי שצפוי להגיע לשוק אלא ניסיון שנועד לחקור את עולם האפשרויות של אופנועים חשמליים. רוב הסיכויים שהדגם יישאר כפרויקט ולא יגיע לשוק כדגם מוכן.

הפרויקט מגיע מצוות בראשות יויה צוצומי (Yuya Tsutsumi), שתפקידו בחברה לתרגם רעיונות עיצוביים למודלים תלת־ממדיים המתאימים לייצור. הדבר משתקף בגישה הריאליסטית של דגם האופנוע: הוא נראה כמו אופנוע שיכול לעבוד בפועל, אך בעל צורות עיצוביות שלא התאפשר להשתמש בהן באופנועים בעלי מנוע בעירה פנימית.

צוצומי הסביר: "במשך שנים רבות הייתה קיימת תיאוריה קבועה ומבוססת לגבי מה שנחשב פרופורציות יפות בדגמי בעירה פנימית. היא נשענת על ניסיון מצטבר בעיצוב אופנועים." לדבריו, קונספט Outlier מתרחק במכוון מהמסורת הזו: "בחנו שוב ושוב את איזון בסיס הגלגלים והגובה, וחיפשנו פרופורציות חדשות שיהיה להן שימוש מיטבי בתכונות הייחודיות של רכבים חשמליים."

במבט ראשון על האופנוע, בולט כי גובה המושב נמוך מהרגיל, מה שמדגיש את אורכו של האופנוע ואת תנוחת הרכיבה של הרגליים המושטות לפנים, וגב מושב בעל כנפיים. זה שילוב יוצא דופן במונחי עיצוב של אופנועים. הדבר מתאפשר בזכות החופש העיצובי שמאפשרת הנעה חשמלית: אין מנוע שיש למקם בתוך השלדה, וגם אין מכל דלק. במקום זאת יש חבילת סוללה המותקנת מתחת לשלדת אלומיניום, ולכל גלגל מנוע חשמלי המותקן בתוך הנאבה. לפיכך מתקבלת מערכת הנעה כפולה לשני הגלגלים. אפשר להעביר כוח לכל אחד מהגלגלים בנפרד בהתאם לצורך, או לשניהם יחד לצורך האצה מרבית, ומתקבלת גם בלימה רגנרטיבית יעילה יותר.

מבנה טכני

בתוכניות העתיד של הונדה בתחום האופנועים החשמליים, החברה רוצה לשלב סוללות מוצקות קלות, קומפקטיות ובעלות צפיפות אנרגיה גבוהה בשנות ה־2030. למרות שלקונספט אין נתונים רשמיים, סביר להניח שסוללות כאלה מסבירות כיצד האופנוע יכול להסתפק בחבילת סוללה שנראית קטנה למדי.

המנועים המותקנים בנאבות הם פתרון הגיוני, בייחוד לאופנוע שאינו מיועד לביצועי מסלול קיצוניים. הם מבטלים את הצורך בגיר הפחתה או בהנעה סופית באמצעות שרשרת, רצועה או גל הינע, ובשילוב עם מנוע קדמי, מאפשרים לא רק הנעה כפולה אלא גם תוספת ממשית לבלימה הרגנרטיבית, שתורמת להגדלת טווח הנסיעה. כמובן שהאופנוע עדיין כולל מערכת בלמים, וגם כאן הונדה בחרה ללכת נגד הזרם ואימצה בלם דיסק קדמי בסגנון ביואל (Buell) המותקן בהיקף הגלגל.

רעיון השימוש בחלקי גוף שקופים, שהוצג לראשונה בדגם WN7 עם כנפונים שקופים, מתרחב מאוד ב־EV Outlier באמצעות חיפוי קדמי שקוף ופנל תחתון שקוף. בכך הוא משלב אווירודינמיקה נקייה שמסייעת להגדיל את הטווח עם מראה חשוף שמאפשר לראות אל רכיבי המבנה. החיפוי הקדמי השקוף נע עם המתלה הקדמי, מה שמאפשר לו להיצמד קרוב ככל האפשר לצמיג הקדמי ולמנוע חדירת אוויר לפער שבין הכנף הקדמית לבין ראש ההיגוי.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן