KTM משיקה טכנולוגיות ורכיבים
KTM ממשיכה לקדם פתרונות הנעה לאופנועים משני התחומים - בעירה פנימית וחשמל - ויש לה שני פטנטים חדשים: מדחס־על (supercharger) היברידי אלקטרוני ומאריך טווח מודולרי לאופנועים חשמליים. הפטנטים הוגשו לאחרונה ומלמדים על כיווני התכנון לעשור הקרוב.
המדחס תוכנן כמכני עם סיוע חשמלי. על פי הסרטוטים, המדחס מונע בעיקר מארכובת המנוע, אך מנוע חשמלי עצמאי מסובב אותו בקצב נמוך של סיבובים לדקה כדי למנוע השהיה ולשפר את תגובת המצערת. כשהדחיסה המכנית מספיקה, אותו מנוע חשמלי פועל כגנרטור ומטעין את המצבר. האלגוריתם קובע מתי לעבור בין המצבים כדי לאזן ביצועים, תצרוכת דלק ועמידות. כך KTM מנסה לקצור את היתרונות של שתי הגישות: תגובתיות של הנעה מכנית וחיסכון במשקל לעומת מערכות חשמליות סטנדרטיות הזקוקות לסוללה גדולה יותר.
מאריך הטווח החשמלי מיוצר כ"טופ־בוקס" חכם. בפטנט נפרד KTM מתארת קופסה אחורית שמתחברת לאופנוע חשמלי ויכולה לשמש אחת משלוש תצורות: כחבילת סוללות נוספת שבכללה מודולים נשלפים להחלפה מהירה; כגנרטור קטן מונע בנזין שמטעין תוך כדי נסיעה; או תא דלק מסוג שאינו מפורט בפטנט. התצורה המודולרית מאפשרת התאמת הטווח למקרה השימוש: עירוני עם סוללות בלבד, תיור ארוך עם גנרטור, או פתרון מימני בעתיד - כפוף לתשתית. כרגע מדובר בתכנון מוקדם, ללא פרטים מסחריים.
אתגרים וחשיבות אסטרטגית
כשהוספה של סוללות או גנרטור ניתנת ליישום מהיר למדי, תא דלק תלוי בזמינות התדלוק של מימן - רשת שאינה מפותחת ברוב השווקים והאזורים בהשוואה לעמדות טעינה לרכב חשמלי. לכן בטווח הקצר נראה סבירות גבוהה יותר לפריסה של "טופ־בוקס" עם סוללות נוספות או גנרטור קטן, במיוחד לשליחויות, למשטרה או לרוכבי תיור הזקוקים לגמישות טווח בלי להחליף פלטפורמה.
למה זה חשוב ל־KTM? מבחינה אסטרטגית, הפטנטים מאותתים על תוכנית שמחברת בין שיפור מנועי בעירה לבין חשמול מודולרי. זאת גם על רקע אי הוודאות העסקית של החברה ב־2025: דיווחים לימדו על הפסקות ייצור ממושכות ועל מהלכי הזרמת הון מצד באג'אג' אוטו (Bajaj Auto) ההודית כדי לייצב את הפעילות.
אתגרי המפתח שיקבעו את עתיד הפיתוחים הם משקל כולל, אמינות תרמית ורעידות (NVH) ותקנים טכניים ובטיחותיים. אם מדחס־העל ההיברידי יגיע לשלבי הייצור, נוכל לראות מנועים קטנים יותר עם מומנט חזק בסיבובים נמוכים ופליטות נמוכות. בצד החשמלי, המודולריות של מאריך הטווח עשויה להפוך אופנוע חשמלי לכלי ורסטילי שיוכל לפעול בשני מצבים - עירוני קל לרכיבה יומית ואופנוע כביש לסופי שבוע - בלי להחליף פלטפורמה.
נכון לעכשיו, אין לוחות זמנים מדויקים להשקה, אך הכיוון ברור: גמישות הנדסית כ"גשר" עד למוכנות מלאה של ההנעה החשמלית.

