מגה וואט
כתבות
מגה משאיות
לעמוד קודם

איזו משאית הכי כדאי לרכוש ולתפעל?

הרבה מאוד משתנים צריכים להיות מובאים בחשבון כאשר מחשבים את עלות התפעול של משאית לאורך חייה. לכל אחד מהם יש השפעה על עלות הבעלות הכוללת של הרכב הכבד. בכתבה זו מצוינים פרמטרים עיקריים והשפעתם

יצחק דוידוף |  
08/09/2025
זמן קריאה: 8 דק'

שאלת מיליון הדולר של מנהלי ציי התובלה היא תמיד איזו משאית לרכוש. השאלה לא פשוטה, וכרוכה בסכומי כסף גדולים. אם עד לאחרונה ההתלבטות הייתה בין משאית דיזל ממותג זה או אחר, מנוע ואבזור, כעת נכנסות לתמונה המשאיות החשמליות, והקלפים שוב נטרפים.

עלות הבעלות הכוללת, ובקיצור TCO (Total Cost of Ownership), היא אומדן פיננסי המייצג את העלות המלאה של המשאית לאורך חייה. TCO של משאית כולל עלויות רכישה ראשוניות, עלויות תפעול, התקנה, פריסה, שימוש, שדרוג ותחזוקה, וכן עלויות מכירה (כלומר ערך הרכב בתום תקופת חייו. באירופה נהוג להגדיר את התקופה לרכישה + 5 שנות בעלות ראשונות). עלויות ה־TCO מתחלקות לשתי קטגוריות עיקריות: עלויות ישירות (הוצאות הון) ועלויות עקיפות (עלויות תפעול).

TCO הוא הקריטריון המרכזי לרוכשי משאיות. חשיבותו גוברת באופן עקבי, במיוחד לציי רכב גדולים. ההתמקדות ב־TCO חיונית מכיוון שהעלויות לאחר רכישה, כגון דלק, תחזוקה, ביטוח ומיסים, עשויות להיות ניכרות ולעלות במידה ניכרת על מחיר הרכישה הראשוני. ההבדל בין עלות הרכישה של משאית לעלות מחזור החיים הכוללת עשוי להיות גדול במיוחד בשל תקופת הבעלות הארוכה.

השוק האירופי עובר בשנתיים האחרונות טרנספורמציה בעלת משמעות המונעת על ידי רגולציות מחמירות בנושא פליטת פחמן דו־חמצני ודרישה גוברת של לקוחות ליעילות כלכלית וסביבתית. יצרנים מובילים כגון מרצדס, מאן, סקניה, וולוו, דאף ואיווקו מתחרים על נתח השוק תוך התמקדות בשיפור תצרוכת הדלק, הפחתת עלויות תפעול ופיתוח פתרונות הנעה חלופיים.

משאיות דיזל ימשיכו ללוות אותנו בשנים הקרובות, עד שהמשאיות החשמליות ישלטו. התרחיש הזה יתממש באחד משלושה מקרים: כאשר עלות הבעלות הכוללת של משאית חשמלית תשתווה לזו של משאית דיזל מקבילה, כאשר הרגולטורים יכתיבו מעבר מהיר למשאיות נקיות, או שילוב של שני התרחישים.

יש לציין את תקני פליטת CO2 הכלל־אירופים לרכבים כבדים. בתקנים נקבע יעד הפחתה של 15% בפליטות CO2 עד 2025 (בהשוואה לרמות 2019) ו־30% עד 2030. יעדים אלו עודכנו ונעשו שאפתניים יותר, עם מטרות הפחתה של 45% עד 2030, 65% עד 2035 ו־90% עד 2040. תקנים אלו חלים על משאיות כבדות שמשקלן יותר מ־16 טונות עם תצורות סרנים סטנדרטיות, שהן כ־70% מפליטות ה־CO2 הכוללות של רכבים כבדים.

יתרה מזו, מהשנה הנוכחית מוטלים קנסות בגין אי־עמידה ביעדי CO2, והם מגיעים ל־4,250 אירו לגרם CO2 טונה/ק"מ. קנסות אלו אף עשויים להגיע ל־6,800 אירו לגרם CO2 עודף. הקנסות מוטלים לפי ממוצע פליטות, לפיכך משאיות חשמליות "מקזזות" פליטה של משאיות דיזל. הקנסות מפעילים לחץ פיננסי כבד על היצרנים כמובן, ומאלצים אותם להפחית את ממוצעי הפליטה של הצי שלהם ולהאיץ את פריסת המשאיות הנקיות.

החלופה הנקייה היא משאיות חשמליות, אלא שכאן קיים פרדוקס TCO בולט: עלות הרכישה הראשונית שלהן גבוהה פי 2.5 עד שלושה מזו של משאיות דיזל מקבילות. חבילת המצברים היא יותר מ־55% מעלות הרכב. עם זאת למשאיות החשמליות יתרונות TCO ממשיים לטווח הארוך, הנובעים מעלויות נמוכות מאוד של אנרגיה ותחזוקה.

צפוי שמשאיות חשמליות יגיעו לשוויון TCO עם משאיות דיזל בעשור הנוכחי במדינות אירופיות רבות, במיוחד בסיוע מדיניות. עד שזה יתממש, הרי יעילות תצרוכת הדלק היא גורם מכריע ב־TCO של משאית דיזל.

חלק מהיצרנים, כגון וולוו וסקניה, מובילים באופן עקבי במבחני יעילות דלק עצמאיים ומציגים חיסכון ניכר בעלויות התפעול. לדוגמה, דגם סקניה סופר (Scania Super) הציג חיסכון של כ-3,000 אירו בשנה בעלויות הדלק בהשוואה למתחרה הקרוב ביותר בעבור משאית שנוסעת 150,000 ק"מ בשנה. טכנולוגיות מתקדמות כגון I-Save של וולוו ו־Super Powertrain של סקניה, לצד שיפורים אווירודינמיים, תורמים באופן ניכר לחיסכון זה.

תחזוקה, תיקונים והוצאות מימון

עלויות תחזוקה ותיקונים מושפעות במידה רבה מסוג ההנעה. משאיות חשמליות צפויות להציג עלויות תחזוקה שנתיות הנעות בין 25% ל־40% מעלויות התחזוקה של משאיות דיזל, בעיקר בשל מיעוט החלקים הנעים והיעדר צורך בהחלפות שמן או טיפול במערכות פליטה מורכבות. כדי להפחית את עלויות התחזוקה, יצרנים מציעים חבילות שירות ותחזוקה מקיפות כגון DAF MultiSupport, Scania Flexible Maintenance, Volvo Gold Contract ו־Mercedes Uptime, המאפשרות בקרת עלויות, אופטימיזציה של זמן הפעולה ושיפור ערך השייר (מכירת המשאית כמשומשת) באמצעות ניטור בזמן אמת ותחזוקה חזויה.

 

עלויות תחזוקה ותיקונים: פרספקטיבה של מחזור חיים

 

עלות הרכישה הראשונית של משאית כבדה היא מרכיב בעל משמעות ב־TCO, אך היא רק חלק מהתמונה הכוללת. הבדלים במחירי המשאיות החדשות, אפשרויות מימון והעלויות הייחודיות של המשאיות החשמליות, משפיעים באופן ניכר על ההשקעה ההונית ועל תזרים המזומנים של צי הרכב.

המחיר הראשוני של משאית הוא גורם בעל משמעות המשפיע על ההשקעה ההונית של צי התובלה. עם זאת ההבדלים במחירים בין דגמים ובין יצרנים משקפים לעיתים קרובות הבדלים בטכנולוגיה, ביעילות תצרוכת הדלק, בנוחות הנהג ובאמינות המשאית, כולם משפיעים על עלויות התפעול לטווח הארוך ועל ערך השייר. לדגמי דגל, למרות מחירם הגבוה, עשוי להיות TCO נמוך יותר לאורך זמן בזכות חיסכון בדלק, עלויות תחזוקה מופחתות וערך שייר גבוה.

גם אפשרויות המימון והליסינג משפיעות באופן מהותי על תזרים המזומנים של צי הרכב ועל עלות הבעלות הכוללת. הבחירה בין רכישה ישירה לבין מודלי ליסינג למיניהם תלויה באסטרטגיה הפיננסית של החברה, בצרכי ההון ובנכונות ליטול סיכונים. הבחירה באפשרות מימון משפיעה באופן מהותי על מבנה ה־TCO. ליסינג, במיוחד ליסינג תפעולי, מפחית את ההוצאה הראשונית ומאפשר לחברות לשדרג לטכנולוגיות חדשות מהר יותר, תוך העברת סיכון הפחת לחברת הליסינג. זה יתרון בעל משמעות במיוחד במשאיות חשמליות, שעלות רכישתן הראשונית גבוהה.

העברת סיכון ערך השייר למשכיר מספקת ודאות פיננסית ומפחיתה הפסדים פוטנציאליים מפחת מהיר או משינויי שוק. לעומת זאת רכישה ישירה מאפשרת לנכסים קשיחים להגדיל את שווי החברה ומעניקה לצי גמישות רבה יותר בשליטה על מועד המכירה. בפעל היא מסייעת לאופטימיזציה בשוק התחרותי. המשמעות היא שרכישה ישירה עשויה למקסם את התשואה על ההשקעה הראשונית.

 

תצרוכת דלק

תצרוכת דלק או אנרגיה היא סעיף התקציב הגדול ביותר לציי רכב רבים, ולכן יעילות בתחום זה קריטית לייעול ה־TCO. מחיר הדיזל הממוצע המשוקלל באיחוד האירופי היה 1.50 אירו לליטר, עם שונות רבה בין מדינות. עלות הדלק מדגישה את החשיבות האסטרטגית של ניהול דלק ואופטימיזציה. יישום של תוכנות למעקב אחר דלק, ניהול התנהגות הנהגים ושימוש בצמיגים חסכוניים בדלק, עשוי לצמצם את ההשפעה של תנודתיות המחירים. חיסכון קטן באחוזים עשוי להניב חיסכון כספי רב. לכן ניהול דלק פרואקטיבי הוא לא רק פרט תפעולי אלא מנוף TCO אסטרטגי.

יצרנים משקיעים רבות בשיפורי יעילות, הן באמצעות טכנולוגיות מנוע מתקדמות והן באמצעות שיפורים אווירודינמיים ומערכות חיזוי חכמות. כל אחוז של שיפור בתצרוכת הדלק מתורגם לאלפי אירו של חיסכון שנתי, מה שהופך את יעילות הדלק לגורם מכריע בבחירת משאית. הדגש על צריכת אדבלו (AdBlue) בפורמולת "המשאית הירוקה" מלמד שניתוח TCO הוליסטי צריך להביא בחשבון את כל חומרי הגלם המתכלים, לא רק את הסולר.

 

יעילות תצרוכת דלק בציי תובלה: נתוני מפתח

 

אווירודינמיקה וטכנולוגיות חיזוי למסלול הנסיעה

מעבר ליעילות המנוע, עיצוב אווירודינמי מתקדם ומערכות תוכנה חכמות ממלאים תפקיד הולך וגובר בהפחתת תצרוכת הדלק, במיוחד בתובלה למרחקים ארוכים.

לאווירודינמיקה יש משמעות חשובה. דגם וולוו FH Aero החדש, עם חזית ארוכה ב־24 ס"מ, מנצל באופן אופטימלי את תקנות האורך החדשות של האיחוד האירופי ומפחית מאוד את ההתנגדות לזרימת האוויר. הדבר מביא להפחתת צריכת האנרגיה, לצריכה נמוכה יותר של דלק ולפליטת CO2 מופחתת. מרצדס אקטרוס משלב טכנולוגיית MirrorCam שמחליפה מראות צד מסורתיות ותורמת לחיסכון של עד 1.5% בדלק בזכות שיפור האווירודינמיקה. גם מגיני צד קעורים חדשים בתא הנהג של אקטרוס תורמים להפחתת הצריכה. סדרת R-series של סקניה משלבת תאורה נוספת בתא הנהג באופן שאינו פוגע באווירודינמיקה של המשאית.

טכנולוגיות חיזוי: מערכות מתקדמות מנצלות נתוני GPS וטופוגרפיה כדי לייעל את פעולת המשאית. מערכת I-See של וולוו מביאה בחשבון טופוגרפיה, עקומות ומידע תנועה בזמן אמת כדי לחסוך דלק. בקרת השיוט עם חיזוי אקטיבי (CCAP) של סקניה הייתה גורם מכריע בניצחונה במבחן המפרך של European Truck Challenge. מערכת החיזוי החכמה של האקטרוס משתמשת בנתוני GPS לאופטימיזציה של העברות הילוכים ומהירות, ובכך משפרת את תצרוכת הדלק. באופן דומה, מערכות EfficientCruise2 ו־EfficientRoll של מאן מתקשרות עם מערכת הניווט הלוויינית כדי לבחור את ההילוכים והמהירויות המתאימים ביותר, מה שתורם לנהיגה חלקה וחסכונית יותר.

בשורה התחתונה, השילוב של שיפורים אווירודינמיים וטכנולוגיות חיזוי יוצר אסטרטגיית 'רווחים שוליים' המצטברים לחיסכון ניכר בדלק. כל שיפור קטן באווירודינמיקה או באופטימיזציה של הנהיגה תורם להפחתה כוללת בעלויות הדלק, שהיא סעיף ההוצאה הגדול ביותר.

 

 

TCO של משאיות חשמליות

כפי שציינו, עלויות הרכישה הראשוניות של משאיות חשמליות גבוהות בהרבה מעלויות הרכישה של משאיות דיזל. במידה רבה הדבר נובע מעלות חבילת המצברים, שעשויה להגיע ליותר מ־55% מעלות הרכב. חבילת הסוללות במשאית היא 60-50 אחוזים ממחיר הרכישה הראשוני. עלויות הרכישה הראשוניות בעייתיות לחברות עם תזרים מזומנים מוגבל.

כשבוחנים את ה־TCO לעומק, מתברר שלמשאיות חשמליות יתרונות מהותיים בעלויות האנרגיה, בעיקר בזכות יעילותן הגבוהה ומחירי חשמל יציבים למדי. היעילות של משאיות חשמליות בחישוב 'ממכל לגלגל' (tank-to-wheel) גבוהה ב־80-70 אחוזים מזו של משאיות דיזל, ופירושה פחות אובדן אנרגיה בעבודה. עלות החשמל המשוערת היא 0.3 אירו לקוט"ש. נתון זה משתנה בין מדינות. בישראל הוא מחצית מהסכום בקירוב.

בנקודה זו נכנסות לתמונה מגבלות קיבולת המצבר וטווח הנסיעה. משאית עם מצבר בקיבולת 300 קוט"ש יכולה לנסוע כ־250 ק"מ. מרצדס־בנץ eActros 600, לדוגמה, בעלת קיבולת מצבר כוללת של 621 קוט"ש (שלוש חבילות של 207 קוט"ש כל אחת), מסוגלת להשיג טווח של 500 ק"מ בתנאים מציאותיים עם משקל כולל של 40 טונות.

בחינת ה־TCO של משאיות חשמליות חייבת לכלול סובסידיות רכישה מהמדינה ותמריצים כספיים (כגון פטור ממס והנחות באגרות כביש) למשאיות נקיות. המשמעות היא שסיכון/הטבה רגולטוריים נעשים למרכיב קריטי בניתוח ה־TCO.

היעילות הגבוהה של משאיות חשמליות בשילוב עם יציבות מחירי החשמל מעניקה להן יתרון אסטרטגי ממשי ב־TCO. יציבות זו מאפשרת תכנון פיננסי מדויק יותר לטווח הארוך ומפחיתה את הסיכון הכרוך בתנודות מחירי הדלק. המשמעות היא שלמשאיות חשמליות יש ודאות רבה יותר בעלות התפעול המרכזית, מה שהופך אותן לאטרקטיביות יותר לציי רכב.

טווח הנסיעה וקיבולת המטען נותרו הגורמים הקריטיים להיתכנות הכלכלית של משאיות חשמליות. טווח הנסיעה הוא הקריטריון החשוב ביותר לרכישה והחסם העיקרי לאימוץ משאיות חשמליות. שמירה על קיבולת מטען גבוהה, כפי שמוצג ב־eActros 600, חיונית לשמירה על רווחיות. לכן התקדמות בצפיפות האנרגיה של המצברים ופיתוח תשתיות טעינה נרחבות הכרחיים כדי שמשאיות חשמליות יגיעו לתחרותיות TCO מלאה במגוון יישומים, במיוחד בהובלה למרחקים ארוכים.

העלות הראשונית הגבוהה של משאיות חשמליות היא חסם מרכזי לאימוץ נרחב, למרות יתרונות ה־TCO ארוכי הטווח שלהן. תמריצים ממשלתיים עשויים כאמור לצמצם פער זה במידה רבה. לדוגמה, תמריץ רכישה של 50,000 אירו למשאית עשוי להאיץ את ההגעה לשוויון TCO בין משאיות חשמליות לדיזל בשנה עד שנתיים. כמו כן משאיות אפס פליטות פטורות לעיתים קרובות ממס רכב שנתי, ונהנות מהנחות בעלות משמעות באגרות כביש - 50% הנחה מ־2023 ועד 75% הנחה בחלק מהמדינות.

העלות הגבוהה של הסוללה משמעותה שתנודות במחירי חומרי הגלם או התקדמות בטכנולוגיית הסוללות (כגון טכנולוגיית ליתיום ברזל פוספט, LFP) ישפיעו באופן לא פרופורציונלי על מחיר הרכישה הראשוני של משאיות חשמליות, ובתוך כך על ציר הזמן להשגת שוויון TCO. ירידת מחירי הסוללות תאיץ כמובן את המגמה הזו. יתרה מזו, למרות פחת ראשוני מהיר יותר, הערך המתמשך של הסוללה ביישומי 'חיים שניים' (למשל, אחסון אנרגיה נייח) עשוי להביא לערך שייר גבוה יותר למשאיות חשמליות לאחר שמונה שנות פעילות בהשוואה למשאיות דיזל. זה גורם חשוב המפחית את ה־TCO הכולל לטווח הארוך ומחייב יצרנים וחברות ליסינג לפתח אסטרטגיות לטיפול בסוללות בתום חייהן.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן