תיקון סוללות ייהפך לשגרה?
תיקון סוללות ליתיום יון של אופניים חשמליים עשוי להיהפך לאחד המגזרים החמים בשוק התחבורה העירונית. הסיבה לכך היא רגולציה אירופית חדשה ויזמות ירוקה שנועדו להאריך את חיי המוצרים ולהפחית פסולת אלקטרונית.
חברת נובוס (Nowos) ההולנדית, שהוקמה ב־2019 ומתמחה בתיקון סוללות, גייסה שישה מיליון אירו מקרנות השקעה ויזמות. החברה החלה לעבוד עם מפעילי אופניים חשמליים וקורקינטים רבים, וכיום מתמקדת בכל מחזור החיים של סוללות ליתיום־יון.
לפי אתר BikeEurope, בשנת 2024 בלבד תוקנו בנובוס כ־90,000 סוללות. המהלך הציל כ־310 טונות פסולת ממחזור מוקדם. כעת החברה מתכננת להתרחב עם הקמת מרכזי תיקון בפולין בשנת 2025 ובגרמניה ב־2026, נוסף לפעילותה הקיימת בהולנד, בצרפת ובבריטניה.
החלפת סוללה פגומה כרוכה בדרך כלל בעלות גבוהה של מאות דולרים ואף יותר, ולעיתים בכלל לא אפשרית לדגמים ישנים. במקרים כאלה, לצרכן יש בדרך כלל שתי אפשרויות: תיקון מקצועי של הסוללה הקיימת או גריטה של האופניים ורכישה של דגם חדש. במובן זה פעילותן של חברות כגון Nowos עשויה לשנות את כללי המשחק, במיוחד עם כניסת התקנות האירופיות החדשות לסוללות.
הרגולציה החדשה
האיחוד האירופי מקדם חקיקה ראשונה מסוגה שמחייבת גישה במחזור חיים מלא, מהפקת חומרי הגלם, דרך הייצור והשימוש ועד למיחזור. משנת 2027, צרכנים יהיו רשאים להסיר ולהחליף סוללות ניידות בכל שלב בחיי המוצר. החקיקה הזו צפויה לייצר הזדמנות עצומה לחברות המתמחות בתיקון סוללות כגון נובוס והסקון (Heskon), ולבסס שוק חדש של תיקון במקום החלפה מלאה.
עד כה ההמלצה הרשמית בתעשייה הייתה להימנע לחלוטין מתיקון סוללות מחשש לסיכוני בטיחות חמורים כגון התחממות יתר ושריפה. הסיבה היא שהסוללה, הבקר והמנוע מתוכננים לעבוד יחד כיחידה אחת, ושימוש ברכיבים שאינם מקוריים עלול לגרום נזקים. אבל המציאות מורכבת יותר. לא כל היצרנים מחזיקים מלאי לסוללות ישנות, ורוכבים נאלצים לבחור בין תיקון עצמאי מסוכן לבין רכישת אופניים חדשים. כאן נכנסים לתמונה גופים מוסמכים, שמסוגלים להציע פתרון בטיחותי וידידותי לסביבה.
במבט קדימה, שוק תיקון הסוללות צפוי לצמוח בקצב מהיר, בייחוד עם העלייה הניכרת במכירות של אופניים חשמליים באירופה והחמרת דרישות הקיימות. אם המגמה תתממש, ייתכן שבקרוב נוכל לתקן סוללה כמו שמתקנים מנוע: בקלות, במחיר סביר ובאופן מוסדר.
תיקון סוללה Nowos