קולנגו משיקה אופני כביש
קולנגו (Colnago) מציגה את אופני הכביש החדשים שלה, V5Rs, כהגדרתה - "אופני מרוץ רב-שימושיים אולטימטיביים". לפי החברה, הדגם האווירודינמי קל יותר מ־V4Rs ושומר על אותה קשיחות מבנית. זה הדגם שעליו נראה טדיי פוגאצ'ר (Tadej Pogacar), אלוף העולם במרוצי אופניים, רוכב לאחרונה, והוא מצטרף לצי של קבוצת UAE Team Emirates-XRG, לפיכך סביר שנראה אותו הרבה בעונת המרוצים הקרובה.
לפי קולנגו, מדובר בשלדת הכביש הקלה ביותר שהיא ייצרה אי פעם - רק 685 גרם לשלדה לפני צביעה ו-342 גרם למזלג. החיסכון הכולל הוא 146 גרם לעומת V4Rs, והוא מושג בזכות שיטות למינציה וייצור חדשות הכוללות יישום מדויק של סיבי פחמן בעזרת תוכנות סימולציה מתקדמות (FEM).
זו שיטה מתמטית וסימולציונית לחישוב התנהגות של עצמים וחלקים פיזיים בהשפעת תנאים מגוונים כגון עומסים, חום, רטט או לחצים, וזאת באמצעות חלוקה של החלק כולו ל"אלמנטים" רבים קטנים ופשוטים יותר לחישוב. במקום לנסות להבין כיצד כל השלדה מגיבה בבת אחת לעומס, מחלקים אותה לאלפי חלקים קטנים (אלמנטים) ומחשבים את ההשפעה של כל אחד מהם. לאחר מכן מאחדים את התוצאות כדי לקבל תמונה מלאה ומדויקת של ההתנהגות של השלדה כולה בהשפעה של לחצים חיצוניים.
לצד הירידה במשקל, קולנגו שיפרה גם את היעילות האווירודינמית: קוטר הצינורות צומצם, כולל בצינור ההרמה ובצינור המושב. הדבר תרם להפחתת שטח החזית ב־13%. החברה טוענת ש־V5Rs צורך תשעה ואט פחות מ־V4Rs כדי לשמור על מהירות של 50 קמ"ש בתנאי מרוץ ריאליים. הפיתוח נשען על הניסיון של פרויקט Y1Rs - האופניים האווירודינמיים המובילים של קולנגו. הדגם עבר ניסויי מנהרות רוח מקיפים.
למרות השינויים המבניים, קולנגו מבטיחה שהיא לא התפשרה על קשיחות השלדה. באמצעות עיבוי חיבורים ושימוש בחומרים קשיחים למחצה לדיוק למינציה, החברה הצליחה לשמר את ערכי הקשיחות של V4Rs. מבחני קשיחות בזמן אמת (Real Riding Stiffness) שביצעה החברה מלמדים על שימור הביצועים בתנאי רכיבה מגוונים.
ל־V5Rs יש גם ציר תחתון מסוג BSA מושחל. זאת מגמה טכנית שהולכת ותופסת תאוצה בקרב יצרנים בשל קלות התחזוקה, וגם מאפשרת התקנה של מערכת קומפקטית יותר ושימוש בה, ותורמת להפחתת משקל.
בהשוואה ל־V4Rs, הגאומטריה של ה־V5Rs מעט אגרסיבית יותר: זוויות השלדה חדות יותר למרות שאורך הצינורות השתנה במילימטרים אחדים. גם אורך המזלג משתנה, בין 43 ל-47 מ"מ, בהתאם לגרסה. למזלג תגובתיות גבוהה יותר ויציבות במסלול בשילוב צמיגים רחבים.
V5Rs מוגדר כדגם אוניברסלי המתאים לכל סוגי המרוצים: תחרויות במסלולים הרריים, קטעי ספרינט ורכיבה על כבישים. הוא שומר על משקל חוקי מינימלי (6.8 ק"ג) גם עם רכיבים סטנדרטיים.