ניסוי חדש של UCI
איגוד האופניים הבינלאומי (UCI) הכריז על התחלת ניסוי רשמי להגבלת יחסי ההעברה (גיר) בתחרויות כביש ברמת הטור העולמי (WorldTour). המהלך, שמושפע מהצעתו של הרוכב הוותיק וואוט ואן ארט (Wout van Aert) להגביל את המהירויות בירידות למען בטיחות הרוכבים, יגביל את השימוש בהילוכים ליחס מרבי של 54x11, כלומר שן קדמית בת 54 שיניים מול שן אחורית בת 11 שיניים על גלגלי 700с.
על פי הודעת ה־UCI, ההגבלה מיועדת למנוע מהירויות קיצוניות בקטעי ירידה חדים בכביש ובשטח, שבהם תאונות קשות נעשו שכיחות. מגבלת ההילוך תחול רק על מרוצי הזנק המוני ולא על תחרויות כביש אישיות או קבוצתיות. יישום הכלל ילווה בבדיקות טכניות בשטח, שיכללו בדיקת קוטר של הגלגל, מידות קסטה ומספר שיניים בארכובה.
השפעה על יצרנים וקבוצות
כשיצרניות כגון קמפניולו (Campagnolo), שימנו (Shimano) ו־FSA כבר מגבילות את מערכות ההילוכים שלהן להגדרה 54 על 11 ולא יושפעו מהשינוי, קבוצות שמאובזרות במערכות ההילוכים של SRAM ייפגעו. ל־SRAM קסטות עם שיניים קטנות יותר (10T), שמאפשרות שילובים כגון 54 על 10 - יחס שמעבר למותר. כדי לעמוד בכלל החדש, קבוצות אלו ייאלצו לעבור לקסטות עם הילוך מינימלי של 11 שיניים או להקטין את גלגל השיניים הקדמי ל־49T, מה שעלול להשפיע על יעילות הדוושה וסגנון הרכיבה.
אורך הארכובה
למרות שהשינוי אינו נוגע ישירות לאורך הארכובה, רוכבים רבים כבר עברו לארכובות קצרות יותר כגון 165 מ"מ ואף 150 מ"מ, המאפשרות סיבוב דוושות מהיר יותר. ארכובה קצרה לא משנה את יחס ההעברה, אך מקלה את הסיבוב בקצב גבוה, מה שיכול להועיל כשתקרת המהירות נקבעת לפי כושר הסיבוב ולא הכוח הגולמי.
האם הבטיחות תשתפר?
המגבלה החדשה מעוררת חילוקי דעות. התיאוריה גורסת שצמצום יחס ההילוך יצמצם מהירויות מרביות, בעיקר בירידות. אחרים טוענים שהגורמים המרכזיים לתאונות אינם ההילוך אלא תנאי מסלול, שדה ראייה, מזג אוויר ושילוט לקוי.
גם במהירויות ספרינט טיפוסיות לסיום של כ־70 קמ"ש אפשר להגיע למהירות זו על יחס 54 על 11 בקצב של כ־110 סיבובים לדקה, לפיכך השפעת ההגבלה על קטעים שטוחים או סיומי מרוץ צפויה להיות מינורית.
אילוסטרציה. ארכובה מבית שימנו