רוכבים מקצועיים דורשים ציון מגן
הרוכב הקנדי מייקל וודס (Michael Woods) מקבוצת Israel-Premier Tech קורא לשינוי יסודי בגישת ענף האופניים הבינלאומי לבטיחות רוכבים כגון חובת השימוש בציוד מגן. בפוסט אישי שפרסם בבלוג שלו, כתב וודס: "תביטו במרפקים, בברכיים, בירכיים ובכפות הידיים של כל רוכב בפלוטון. ברור שזה טיפשי שהגוף שמנהל את הענף לא כפה עלינו ללבוש ציוד מגן."
הקריאה של וודס הגיעה לאחר פתיחה רוויית תאונות לטור דה פראנס 2025, שבמהלכה התרסק רוכב החולצה הירוקה יאספר פיליפסן (Jasper Philipsen) בסיום שלב שלישי ונזקק לניתוח. רוכבים נוספים סבלו מפציעות קשות כבר בימים הראשונים של המרוץ, מה שמגביר את תחושת הדחיפות בקרב מקצוענים בענף.
לדברי וודס, באירוע פתיחת המרוץ נמסר לרוכבים כי הם אלו שאחראים לתאונות, וייתכן שייאלצו ללבוש ציוד מגן בעתיד. וודס לא מקבל את ההאשמה: "כשרוכב בכיר נזרק החוצה מהמרוץ וקורה מה שראיתי בימים האחרונים, קשה להוציא את זה מהראש."
בריאיון לרשת ITV הוסיף וודס: "תראו את הגופים של כולנו - מלאי צלקות. זה מגוחך. אני הייתי שמח ללבוש ציוד מגן." לדבריו, אדם מן השורה שהיה נקלע למרוץ, היה תוהה מדוע אין על הרוכבים מגני ברכיים, מגני מרפקים ואפילו קסדות עם מיגון מלא, כמו ברכיבת דאונהיל (שטח).
וודס מדגיש שמרוצי אופניים בשטח - בפרט בתחום הדאונהיל והאנדורו - כבר משלבים מגני גוף כסטנדרט, גם אם רוכבי שטח ב־XC נראים "כמעט כמו רוכבי כביש." ענף הכביש, לדבריו, מפגר מאחור, למרות שהתאונות בו עלולות להיות חמורות הרבה יותר בשל המהירות הגבוהה והצפיפות.
מחשבים, רדיו וגירויים מיותרים
מלבד ציוד מגן, וודס מציע תוכנית בת ארבע נקודות לשיפור בטיחות הרוכבים: האטת מהירות המרוץ, הקטנת גודל הפלוטון, שינוי מערכת הרישוי והדירוג של קבוצות הטור העולמי והפחתת גורמים מסיחי דעת, בראשם המחשבים שעל הכידון ותקשורת הרדיו.
"היום כולם רוכבים כשהם מביטים כל הזמן כלפי מטה, לעבר מחשב האופניים", הוא טוען. "אף אחד לא היה נוהג כך בכביש ציבורי. אז למה זה מותר לנו במרוץ?" הוא מוסיף שהסרת המחשבים הייתה מחזירה את הדגש לניסיון ולתחושת המרחב הטבעית במקום לנתונים בזמן אמת.
גישה זו זוכה לחיזוק גם ממארק מאדיו (Marc Madiot), מנכ"ל קבוצת Groupama-FDJ, שיצא לאחרונה נגד השימוש ברדיו, מד הספק ומחשבי רכיבה, מתוך תפיסה שזה עומס מיותר על הקשב של הרוכבים ומקור לתאונות.
מגבלת הילוכים או פתרון אחר?
הדיון על בטיחות הרוכבים מגיע ברקע של מהלכי רגולציה של איגוד האופניים הבין־לאומי (UCI), שמתכוון לאסור שימוש בגלגלי שיניים גדולים במיוחד כדי להפחית את המהירות בקטעי הגמר המסוכנים. אלא שרוכבים בכירים כגון כריס פרום ווואוט ואן ארט כבר הביעו ספק לגבי הצעד הזה. וודס עצמו אמר: "אני חושב ששינוי בגודל ההילוכים לא יפתור את הבעיה. יש צעדים חשובים הרבה יותר, והם בידיים שלנו."
מייקל וודס במרוץ