מגה ולו
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

התקנת לוחית זיהוי על אופניים וקורקינטים חשמליים

16/04/2024
זמן קריאה: 3 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה לדיון על ההיערכות ליישום החובה להתקין לוחית זיהוי על אופניים וקורקינטים חשמליים, שתיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט. היו"ר ביטן ביקש דיווח על ההתקדמות ביישום התקנות שאושרו בוועדה לפני כחמישה חודשים. רישום הכלים במאגר רשות הרישוי החל בפברואר השנה.

היו"ר ביטן הזכיר, כי בדיון הקודם ביקשה הוועדה לגבש נהלי יישום ולדווח על כך לוועדה, אך לא התקבל דיווח. הוועדה גם ביקשה להתייחס לאפשרות להנפיק לוחיות רישוי בחנויות, ולבחון את היישום לגבי עובדים זרים וחברות המפעילות כלים שיתופיים. היו"ר גם ביקש דיווח על ההתקדמות של אישור התקנות לקביעת הקנסות שיוטלו על מפרי התקנות, ותקנות שיאפשרו גם לפקחים העירוניים לבצע אכיפה.

מנהל פרויקטים במשרד התחבורה, שלמה חזן הסביר, כי בתחילת ינואר החלה לפעול מערכת הרישום בשירות עצמי, ומי שביצע רישום יכול לגשת למטביע ולהתקין את הלוחית על הכלי.

נציגת הלשכה המשפטית של המשרד, עו"ד חוה ראובני הוסיפה, כי מ-1 באוגוסט מי שלא ירשום את הכלי ויתקין לוחית, יעבור עבירה. היא הוסיפה, כי טיוטת התקנות בעניין הקנסות פורסמה לציבור, והעריכה כי תגיע לאישור הוועדה בחודש הבא.

היו"ר ביטן ביקש שלפקחים תהיה סמכות גם להחרים כלים ללא לוחית זיהוי, ולא רק לתת קנסות.

עו"ד ראובני אמרה, כי לאחר שייקבעו התקנות, לפקחים תהיה סמכות גם לתפוס כלים.

סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי אמרה, כי הציבור עדיין לא מודע לכניסה לתוקף של החובה להתקין את הלוחית, וביקשה שמשרד התחבורה והמשטרה יובילו קמפיין הסברה לאומי. היא גם ביקשה ללוות את האכיפה בהתראה ובקנסות, לאפשר אבחנה בין הכלים השיתופיים לכלים הפרטיים כדי לא להכביד מדי על החברות השיתופיות, ולהקל על הציבור בהתקנת הלוחית.

מנהל אגף הפיקוח של עיריית תל אביב, יאיר עמר הוסיף, כי הקנסות הם לא הסיפור, וציין כי האכיפה מורכבת ונועדה להציל חיי אדם. לדבריו, פקח בשטח צריך לזהות את הרוכב, לדעת אם עשה או לא עשה תיאוריה, ואם יש לו רישיון על הכלי. כדי לייעל את האכיפה, הוא צריך לקבל גישה למאגרים הממשלתיים המתאימים.

 

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

 

עו"ד נגה רובינשטיין, שייצגה את איגוד לשכות המסחר אמרה, כי צריך לבצע התאמות, ובהן לאפשר לוחית אחרת לקורקינטים שיתופיים כדי למנוע מצב של גניבת לוחיות מקורקינטים שיתופיים כדי להביא להטלת קנסות על החברות השיתופיות. היא ביקשה גם לשפר את הליך הרישום של הכלים, וציינה כי רישום של 30 אלף כלים שיתופיים קיימים הוא מסה גדולה, ואם השיפורים לא יבוצעו בהקדם, החברות לא יהיו מוכנות ליישום ב-1 באוגוסט.

נציג משרד התחבורה חזן התייחס לבקשה ללוחית זיהוי אחרת ולבקשה לוודא שלמי ששוכר כלי יש רישיון, ואמר כי לשם כך נחוץ פיתוח של מערכת ממוחשבת, אך למשרד אין עדיין תקציב לכך, ולכן הוא לא יכול להתחייב ללוחות זמנים.

לשאלת היו"ר ביטן העריך חזן, כי התקציב הדרוש הוא 200 אלף שקלים. היו"ר ביטן אמר, כי לא תהיה בעיה לאגף התקציבים באוצר למצוא תקציב בסכום כזה.

ח"כ בועז טופורובסקי הזהיר, כי מי ששומר חוק יקיים את החובות וישלם, ואילו העבריינים ימשיכו לסכן חיים. לדבריו, הרישום לא צריך להיות אישי אלא צריך להגיע עם הכלי, כמו ברכבים. "אם אני קונה קורקינט ב-500 שקלים, לא הגיוני שאצטרך גם לרשום אותו, גם ללכת למטבעה וגם לחבר אותו. ילד בן 17 יילך למטבעה? נוסף על כך, המשטרה לא אוכפת, יש לה רק 60 ניידות לאכיפה בין-עירונית. על הנייר זה נראה טוב, אבל בפועל יהיה ג'ונגל. זה בלוף שיעלה הרבה כסף, ולא תהיה אכיפה כמו שצריך."

בתגובה לכך אמר נציג אגף התנועה במשטרה, רפ"ק אמיר ליפשיץ, כי כבר כיום המשטרה והרשויות המקומיות מבצעות אכיפה, וברגע שיהיו לוחיות, האכיפה תוגבר. הוא הודה כי יש קשיים וחוסרים, אבל הם ייפתרו, וההסדרה תשפר את המצב פלאים.

נציגת עמותת אור ירוק, ליעד קייקוב הוסיפה, כי חשוב שהתקנות ילוו באכיפה ובהסברה, כולל אפשרות להחרמת כלים.

היו"ר ביטן סיכם את הדיון וקרא להקל על הציבור בביצוע הטבעת לוחית הזיהוי, ולאפשר לבצע זאת גם בחנויות שמוכרות את הכלים. הוא ביקש לבצע אכיפה גם נגד חנויות שמשפרות את הביצועים של הכלים החשמליים, ואמר כי הוועדה תמשיך את המעקב ותתכנס שוב כאשר יוגשו לה התקנות לקביעת גובה הקנסות.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן