פקחי עיריית ת"א אוכפים רכיבה על אופניים חשמליים
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה בחודש שעבר צו שמסמיך פקחים עירוניים ברשויות המקומיות לאכוף רישום והתקנה של לוחית זיהוי על קורקינטים ואופניים חשמליים. האכיפה החלה ב-1 בדצמבר 2024.
מ-1 באוגוסט חויבו בעלי כלים חשמליים לפי חוק להנפיק לוחית זיהוי. עד כה הייתה משטרת ישראל הגוף היחיד שהוסמך לאכוף את התקנות, ובחודש שעבר, כאמור, הורחבו סמכויות האכיפה גם לפקחים עירוניים. הצעד צפוי להגביר מאוד את יעילות האכיפה.
עיריית תל אביב-יפו פועלת כבר שנים רבות להסדרת האכיפה של רכבים דו-גלגליים חשמליים, שבמסגרתה כל דו-גלגלי חשמלי יחויב במספר זיהוי ויהיה ניתן לאכיפה. לאחר עבודה מאומצת של שנים החליטה הממשלה לאשר בחקיקה את הסדרת הנושא ואת כניסתו לתוקף בחודש אוגוסט.
משרד התחבורה הקים מערכת המאפשרת רישום של כלי תחבורה קלים ממונעים תקניים (אופניים וקורקינט חשמליים) והנפקת לוחית זיהוי. המשמעות היא התקנת לוחית זיהוי על הכלים. הדבר יביא להגברת הביטחון האישי של כל משתמשי הדרך על ידי זיהוי יעיל יותר של עברייני תנועה ואכיפה טובה יותר.
האכיפה תתבצע, בין השאר, באמצעות עשרות מצלמות שפזורות ברחבי העיר לצד עשרות נוספות שמותקנות בימים אלו. המצלמות שמוצבות במיקומים חשובים - עם דגש במקומות שבהם הרוכבים רוכבים על מדרכות ובמרחבי הליכה באופן לא חוקי שמסכן את הולכי הרגל - מתעדות עבירות תנועה ונצפות על ידי פקחים שנמצאים במרכז אכיפה אלקטרונית.
מתחילת השנה הגישה העירייה כ-36,000 דו"חות בגין עבירות חוק האופניים, והוחרמו כ-1,100 כלים.
בחודש דצמבר יוקמו עמדות ברחבי העיר שבהן יתאפשר לאסוף את לוחיות הזיהוי שהוזמנו מהספקים (לפחות 24 שעות לפני המועד המבוקש) ולהתקינן על גבי הכלים.
ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "התקנת לוחיות הזיהוי והסמכת פקחי העירייה לאכיפת הנושא הן מהלך חשוב, שעיריית תל אביב-יפו דחפה ולחצה רבות לקידומו בשנים האחרונות. כך יתאפשר לנו לבצע אכיפה נרחבת ויעילה יותר, גם באמצעים טכנולוגיים, כלפי רוכבים ורוכבות שאינם נשמעים לחוקי התנועה ומסכנים את הולכי הרגל ואת עצמם.
"המאבק על הבטיחות בדרכים והבטיחות של כל משתמשי הדרך, בראשם הולכות רגל והולכי רגל, הוא בראש סדר העדיפויות העירוני. שיפור תשתיות, הסברה, חינוך ואכיפה - כל מה שאנו ממשיכים להוביל במרץ בעיר - כבר הביא לירידה ממשית במספר תאונות הדרכים הקשות בעיר, וחובת הרישום היא צעד נוסף וחשוב. הירשמו, רכבו בהתאם לחוק ושמרו על הבטיחות של כל משתמשי הדרך."
אכיפת כלים חשמליים ברחובות העיר. צילום: עיריית תל אביב-יפו
סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי: "בוועדה בכנסת אמרתי ליו"ר ועדת הכלכלה שאני מקווה שהמדרג שנקבע ליישום הצו בנוגע לעלות הכספית של הקנס והאכיפה שתחל על ידי פקחים עירוניים, יאפשרו לנו להטמיע את חובת ההתקנה של לוחית הזיהוי בהדרגה, ועם הזמן להדק את האכיפה באמצעים אלקטרוניים. לוחית הזיהוי מאפשרת לנו להתייחס לכלים הדו-גלגליים כאל כלי רכב לכל דבר, דבר שעתיד לצמצם את ההפרה של חוקי התעבורה ולהעניק יותר ביטחון להולכי הרגל ולרוכבים."
תל אביב-יפו היא הרשות הראשונה שהובילה לחקיקה ראשית לאכיפה נגד רוכבים בנושאים המונעים סכנת חיים - שימוש בקסדה, הרכבה, שימוש בנייד, נהיגה בניגוד לנסיעה ועוד. העירייה ממשיכה במלחמה העיקשת נגד רכיבה בלתי חוקית של רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים במדרכות, בשבילי הליכה להולכי רגל ובשבילי אופניים. העירייה אף חייבה כבר לפני כ-3 שנים את חברות הכלים השיתופיים להתקין לוחיות זיהוי שמאפשרות אכיפה נגד רכיבה לא חוקית.
החלטת הכנסת מסוף 2023 לחייב התקנה של לוחיות זיהוי גם על כלים חשמליים פרטיים היא החלטה חשובה. מדובר בבשורה גדולה על מהלך שהעירייה דחפה רבות לקידומו לאורך בשנים האחרונות.
בהמשך לעבודה משולבת של שיפור תשתיות, הסברה, חינוך ואכיפה, אנו רואים כי נתוני תאונות הדרכים בעיר בשנה החולפת נמצאים במגמת ירידה, הן במספר ההרוגים והן במספר הפצועים קשה. כך למשל ב-2023 נהרגו בתאונות דרכים בקרב כל משתמשי הדרך 16 בני אדם לעומת 21 ב-2018, וב-2023 נפצעו קשה בתאונות דרכים בקרב כל משתמשי הדרך 171 בני אדם לעומת 203 ב-2018. כל זאת בזמן שמספר המשתמשים בכלים דו-גלגליים גדל בעקביות מדי שנה.
כדי להגיע לתוצאות מיטביות בביטחונם של משתמשי הדרך, בעירייה עובדים על הכנת תוכנית לשיפור ניכר נוסף ברמת הבטיחות בעיר ולמימושה עוד השנה. כמו ערים רבות בעולם, העירייה מעודדת שימוש באמצעי תחבורה חלופיים לרכב פרטי, בכלל זה אופניים ודו-גלגליים נוספים, שנהנים מתשתיות משופרות ומניידות נוחה, זולה ומהירה. בד בבד העירייה עשה כל שביכולתה כדי למגר את תופעת הרכיבה הפרועה ולהסדיר באופן חוקי את נושא רכיבת הכלים החשמליים.