500 ש"ח קנס על אי התקנת לוחית זיהוי בכלי חשמלי
הקנס על אי התקנת לוחית זיהוי בכלים חשמליים עלה מ־100 ש"ח ל־500 ש"ח. מלבד קנס כספי, בעלי קורקינטים ואופניים חשמליים שלא התקינו לוחית זיהוי מסתכנים בהחרמת כליהם. הדבר יגרור חיוב כספי נוסף וטרחה רבה.
כדי לעודד את התושבות והתושבים להתקין לוחית זיהוי, הודבקו מדבקות על שבילי אופניים מרכזיים בעיר עם הכיתוב "רק עם לוחית הרכיבה חוקית".
עיריית תל אביב־יפו פעלה שנים רבות להסדרת נושא האכיפה של כלי רכב דו־גלגליים חשמליים, שבמסגרתו יחויב כל דו־גלגלי חשמלי במספר זיהוי ויהיה ניתן לאכיפה. לאחר עבודה מאומצת החליטה הממשלה לאשר בחקיקה את הסדרת הנושא וכניסתו לתוקף באוגוסט 2024, והציבור נדרש להירשם ולהתקין את הלוחית.
בשנה האחרונה היה הקנס 100 ש"ח, וב־1 בספטמבר 2025 עלה ל־500. מתחילת השנה חולקו 30,888 דו"חות בגין עבירות רכיבה והוחרמו כ־1,500 כלים.
את האכיפה מבצעים פקחי העירייה ומשטרת ישראל, בין היתר באמצעות עשרות מצלמות שפזורות ברחבי העיר. המצלמות, שמוצבות במיקומים חשובים, עם דגש על מיקומים שבהם הרוכבים רוכבים על מדרכות ומרחבי הליכה באופן לא חוקי המסכן את הולכי הרגל, מתעדות עבירות תנועה ונצפות על ידי פקחים שנמצאים במרכז אכיפה אלקטרונית.
ראש עיריית תל אביב־יפו, רון חולדאי, פנה לרוכבות ורוכבים על כלים חשמליים אשר טרם התקינו לוחית זיהוי: "ב־1 בספטמבר עלה הקנס על אי התקנת לוחית ל־500 שקלים. מדובר בהמשך ישיר של מהלך בעל משמעות, שעיריית תל אביב־יפו דחפה ולחצה רבות לקידומו בשנים האחרונות, והוא מאפשר לנו לאכוף עבירות תנועה ביעילות באמצעות כלים טכנולוגיים. המלחמה למען הבטיחות בדרכים והבטיחות של כל משתמשי הדרך, ובראשם הולכות רגל והולכי רגל, נמצא בראש סדר העדיפויות העירוני, ואנו מצפים מכל רוכב ורוכבת להתקין את הלוחית, לא להיגרר לקנסות מיותרים ולסייע במאבק החשוב."
סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי: "בזמן שרוכבים אחראים דאגו מבעוד מועד להתקין לוחיות זיהוי כחוק, אלה הנמנעים מכך הם גם בדרך כלל בריוני תנועה המתפרעים ברחובות בחוסר אחריות תוך סיכון חיי שאר משתמשי הדרך. לוחית הזיהוי נועדה לרסן רכיבה בריונית, הרוכב אינו אנונימי יותר. העלאת הקנס על אי התקנת לוחית זיהוי ל־500 ש"ח תסייע ליצור הרתעה ולזרז את התקנת הלוחית בקרב מי שהתחמקו מכך עד היום. נמשיך לפעול כדי לחבר את העיר ולהפוך אותה ל'עיר אופניים', תוך שמירה על חוקי התנועה והביטחון של כל משתמשי הדרך."
תל אביב־יפו היא הרשות הראשונה שהובילה לחקיקה ראשית לאכיפה נגד רוכבים בנושאים המונעים סכנת חיים: שימוש בקסדה, הרכבה, שימוש בנייד, נהיגה בניגוד לנסיעה ועוד. העירייה ממשיכה במלחמה העיקשת נגד רכיבה בלתי חוקית של רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים במדרכות, בשבילי הליכה להולכי רגל ובשבילי אופניים. מדובר באכיפה בשטח על ידי פקחים ושוטרים, וכן באמצעים אלקטרוניים באמצעות מצלמות הפזורות בעיר.
כבר לפני כ־ 4שנים חייבה העירייה את חברות הכלים השיתופיים להתקין לוחיות זיהוי שמאפשרות אכיפה של רכיבה לא חוקית. היא ממשיכה בעבודה משולבת של שיפור תשתיות, הסברה, חינוך ואכיפה.